A A+ A++

Co to jest intercooler? I dlaczego w ogóle jest potrzebny w samochodzie?

Intercooler jest elementem pośredniczącym w układzie doprowadzenia powietrza do cylindrów silnika, przeznaczonym tylko do jednej funkcji chłodzenia. Może być obecny zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych. Głównym zadaniem jest obniżenie temperatury napływającego powietrza – zwiększenie jego gęstości, co ma korzystny wpływ na tworzenie się palnej mieszanki i ciśnienie w butlach.

Co to jest intercooler? I dlaczego w ogóle jest potrzebny w samochodzie?

Zdjęcie intercoolera zaczerpnięte z autodoc.pl

W prostych słowach możemy powiedzieć tak – im zimniejsze powietrze, tym większa jego gęstość, tym bardziej wchodzi do silnika, co oznacza, że ​​ciśnienie w cylindrach będzie znacznie silniejsze, a mieszanka będzie też bardziej wzbogacona. Zapewne wielu zauważyło, że auto lepiej pracuje w nocy – latem, kiedy powietrze jest chłodzone. W silnikach z turbodoładowaniem sprężone powietrze jest podgrzewane do przyzwoitych temperatur, jak twierdzą eksperci, nierzadko do +150 + 200 stopni Celsjusza. Dzieje się tak z kilku powodów:

  • Po pierwsze kompresja, z której bardzo szybko się nagrzewa.
  • Po drugie przenoszenie temperatury ze spalin i są one bardzo gorące.

Wszystko to nie wpływa korzystnie na pracę turbodoładowania, intensywność spada dlatego w celu obniżenia temperatury postanowiono zamontować intercooler w przedziale.

Urządzenie

W rzeczywistości jest to bardzo proste urządzenie. Zewnętrznie wygląda jak duży grzejnik z wieloma przejściami, rurami i płytami – jest to rodzaj wymiennika ciepła, który musi rozpraszać ciepło. Należy pamiętać, że rury chłodzące powinny być jak najdłuższe (dla lepszego chłodzenia) i proste, w przeciwnym razie ich wygięcie może prowadzić do utraty ciśnienia.

Aby uzyskać maksymalny efekt chłodzenia, do tych dysz przyspawane są zewnętrzne dodatkowe płyty, aby jeszcze bardziej odprowadzać ciepło. Materiałem jest zwykle miedź lub aluminium, ponieważ mają maksymalny transfer ciepła. Sam intercooler jest instalowany między sprężarką turbiny a kolektorem dolotowym. Zazwyczaj chowa się go pod zderzakiem samochodu lub obok chłodnicy silnika (ale są też opcje montażu w błotniku samochodu). Ale nie wszystkie urządzenia są takie same, istnieją zarówno systemy powietrzne, jak i wodne.

Rodzaje intercoolerów

Teraz są tylko dwa rodzaje takich urządzeń.

  1. Rodzaj powietrza. Tam, gdzie chłodzenie odbywa się za pomocą przepływu powietrza, gdy samochód jest w ruchu, im szybciej samochód się porusza, tym intensywniejszy proces.
  1. Chłodzenie wodą. Jak można się domyślić, dzieje się tak z powodu cyrkulacji chłodziwa.

Jeśli porównamy te dwa typy, to system powietrzny jest najprostszy, ale nie tak wydajny i często bardzo uciążliwy. Dlatego obecnie wielu producentów przechodzi na systemy wodne – są one znacznie bardziej kompaktowe, a woda znacznie skuteczniej usuwa nadmiar temperatury. Jednak takie systemy są bardziej skomplikowane w projektowaniu, instalacji i późniejszej eksploatacji.

Wydajność aplikacji

Prawdopodobnie teraz wielu zrozumiało, czym jest intercooler i dlaczego potrzebny jest intercooler, ale pozostaje pytanie o jego skuteczność. Jak skuteczny jest w samochodzie?

Chłopaki, jest jeszcze jeden efekt. Na przykład chłodzenie powietrzem tylko o 10 stopni daje wzrost osiągów silnika o około 3%. I z reguły nawet „powietrzny” intercooler chłodzi powietrze o około 50 stopni, tutaj masz 15% mocy. Ale mistrzami są systemy wodne, ich spadek temperatury może sięgać nawet 70 stopni, czyli 21% mocy silnika.

Jak widać, instalacja tego urządzenia jest bardzo rozsądna. Od razu jednak zaznaczę, że montuje się je tylko w silnikach z turbodoładowaniem, bo zwykle nie mają takich objętości wtrysku powietrza do cylindrów i nie ma tak silnego nagrzewania.

Wady intercoolera

Nawet najbardziej idealny system jest niedoskonały! Nasze urządzenie ma więc szereg niedociągnięć. Wymienię to punkt po punkcie:

  • To jest spadek ciśnienia. Oczywiste jest, że przepływ przechodzący przez wiele rurek oddaje część swojej energii na ich pokonanie.
  • Waga. Podoba się to lub nie, ale to urządzenie nie jest łatwe, istnieją opcje, które osiągają wagę do 20 kg.
  • Systemy wodne wymagają dodatkowego chłodzenia. TAK, a sam układ wymaga uwagi, bo jeśli płyn wycieknie, to wydajność znacznie spadnie.

Artykuł sponsorowany

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp
Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAtak terrorystyczny na Nord Stream 2: Kto to zrobił i jak? O hipotezy zapytaliśmy ekspertów
Następny artykułWielkopolska: Wypadek na torach. Jedna osoba nie żyje