A A+ A++

23 grudnia 2020 roku wiceminister obrony Rosji Aleksiej Kriworuczko złożył wizytę w zakładach lotniczych w Ułan Ude holdingu Russian Helicopters. W przedsiębiorstwie sprawdzał postępy w produkcji nowych śmigłowców Mi-8AMTSz-WN, których dostawy do wojska mają rozpocząć się w 2021 roku. Wiceminister zapowiedział, że planowane są kolejne zamówienia.

Kilka dni wcześniej agencja RIA-Nowosti poinformowała o zakończonych sukcesem testach ogniowych prototypu Mi-8AMTSz-WN w moskiewskim Centrum Budowy Śmigłowców im. M.L. Mila i N.I. Kamowa. Podczas prób z maszyny odpalano m. in. pociski kierowane Ataka-WM oraz rakiety niekierowane różnych kalibrów. Sukces prób otwiera możliwość dostawy 10 płatowców, które rosyjskie ministerstwo obrony zamówiło podczas wystawy Armia-2019.

Mi-8AMTSz-NW oraz jego eksportowa wersja Mi-171SZ-WN to śmigłowce promowane przez koncern Russian Helicopters jako rozwiązanie dla wojsk specjalnych i innych wysokomobilnych formacji. Maszyna zapewnia zarówno duże możliwości transportowe, jak i siłę ognia, a także możliwość operowania w każdych warunkach. Od starszych wersji odróżnia go przede wszystkim zastosowanie rozwiązań pochodzących z programu Mi-38.

Chodzi tu przede wszystkim o nowe podwozie, lepiej pochłaniające energię, jak również łopaty wirnika nośnego oraz czterołopatowe śmigło ogonowe w nietypowym układzie „X”, zastosowanym m.in. w Mi-38 i Mi-28N. Zastąpiło ono stosowane w starszych wersjach symetryczne śmigło trzyłopatowe. Jeśli chodzi o napęd, tu również, zamiast dobrze znanego silnika rodziny TW-3-117, wykorzystano nowszą jednostkę napędową KW-2500, taką samą jak w śmigłowcach Mi-28NM, czy Ka-52. Dzięki zmianom w układzie napędowym i budowie wirnika poprawiono osiągi maszyny, zarówno w zakresie udźwigu, jak też działania w gorącym klimacie na dużych wysokościach.

Dobrze widoczne uzbrojenie i głowice optoelektroniczne. Fot. Rostec

Maszyna otrzymała też cyfrową awionikę „glass cocpit”, nowe systemy optoelektronicze oraz nawigacyjne. Ucyfrowienie maszyny umożliwiło zredukowanie załogi z trzech do dwóch osób. Śmigłowiec jest dostosowany do lotów z użyciem gogli NVG, jak również do lotów w dowolnych warunkach wg. wskazań przyrządów. Podobny system, oparty na nawigacji INS/Glonass i pozwalający na zaprogramowanie trasy, wykorzystywany jest również w nowej wersji arktycznej śmigłowca Mi-8AMTSZ-WA wprowadzonej na uzbrojenie Floty Północnej. 

Pod nosem maszyny można zauważyć dwie niezależne, stabilizowane głowice optoelektroniczne. Jedna z nich wyposażona jest w system obserwacyjny działający w świetle widzialnym i podczerwieni, natomiast druga to element systemu obserwacyjno-celowniczego dla uzbrojenia pokładowego i posiada również opcję termowizji oraz laserowy wskaźnik celów dla pocisków kierowanych.

Reklama Reklama

Uzbrojenie śmigłowca MI-8AMTSz-WN przenoszone jest na sześciu węzłach, które mogą służyć do podwieszenia szerokiej gamy środków bojowych. Na dwóch zewnętrznych węzłach można podwiesić maksymalnie 8 kierowanych laserowo pocisków 9M120 Ataka, które występują m.in. w wariancie termobarycznym lub przeciwpancernym z głowicą tandemową. Ale mogą być również podwieszane dobrze znane z Mi-8/17 bomby lotnicze o masie 250 kg, zasobnik z działkiem GSZ-23L kalibru 23 mm a przede wszystkim wieloprowadnicową wyrzutnię 80 mm rakiet niekierowanych S-8. Całość uzupełniają cztery karabiny maszynowe 12,7 mm typu Kord, które sukcesywnie zastępują w rosyjskiej armii km NSW. Dwa Kordy instalowane są  w specjalnych zasobnikach ponad pylonami z uzbrojeniem, natomiast dwa kolejne na opancerzonych stanowiskach strzelców w drzwiach bocznych maszyny. Możliwe jest również zainstalowanie dwóch karabinów maszynowych na tylnej rampie, jednak utrudnia to wyładunek desantu.

Warto też wspomnieć o znacznym podniesieniu poziomu bezpieczeństwa Mi-8AMTSz-WN względem starszych modeli Mi-8/Mi-17. Kevlarowe elementy opancerzenia posiada nie tylko kokpit, ale również kabina ładunkowa, która jest opancerzona do poziomu okien bocznych. Ruchome elementy opancerzenia chronią również strzelców, a zamiast standardowych ławek desant może otrzymać siedzenia pochłaniające energię uderzenia. W maszynie zastosowano również samouszczelniające się zbiorniki i nowszy typ systemu gaśniczego. Silniki wyposażono w układ rozpraszający gazy wylotowe, natomiast aktywną ochronę przed pociskami kierowanymi zapewnia rosyjski system President-S oraz potrójne bloki wyrzutni pułapek termicznych na bokach kadłuba.

Mi-8AMTSz-WN łączy nowoczesne rozwiązania ze sprawdzoną platformą i stanowi takie rozwinięcie maszyn rodziny Mi-8/17 jakim dla szturmowych Mi-24 był ucyfrowiony, korzystający z rozwiązań stosowanych w Mi-28 śmigłowiec Mi-35M. Bazą wielu rozwiązań nowego “specjalnego” Mi-8 są systemy wprowadzone już na znacznie nowocześniejszym, postrzeganym jako jego potencjalny następca Mi-38 ale także w eksportowym Mi-171A2. W tym zakresie droga ta jest również podobna jak w przypadku Mi-35M, który powstał jako wersja eksportowa dla wymagających klientów, którzy chcieli możliwości Mi-24, ale poszerzonych o nowe technologie. Mi-8AMTSz-WN bazuje na zaprezentowanym rok wcześniej eksportowym Mi-171-NW. Ten natomiast wywodzi się od cywielnej, “cyfrowej” wersji Mi-171A2. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNASA pokazała, jak będzie wyglądało lądowanie w lutym na Marsie łazika i drona [FILM]
Następny artykuł#ŚwiętaBezSpiny – wyzwanie nr 3