A A+ A++

Początkowo miał złe opinie, ale długi staż rynkowy i dobra znajomość wśród mechaników je poprawiły. Silnik ten ma eksploatacyjnie niemal same zalety, choć konstrukcja nie jest doskonała. Zasłużył sobie na miano hitu, bo stosowano go w wielu modelach różnych marek. Jaka jest prawda o tej jednostce?

Silnik ten był odpowiedzią na potrzeby rynku, który od ok. 2000 r. chłonął diesle wyposażone w system Common Rail. Mała jednostka opracowana przez Renault zadebiutowała w 2001 r. Pomimo niedużej pojemności generuje wystarczające parametry do napędzania auta kompaktowego, a nawet użytkowego, choć trafiła również pod maskę np. dużej Laguny. Liczne wersje i odmiany konstrukcyjne sprawiły, że trudno mówić o tym silniku ogólnie, ale zasada jest taka, że im niższa moc i rocznik produkcji, tym konstrukcja prostsza (np. bez dwumasy i DPF), tańsza w naprawach, choć bardziej usterkowa, a im młodszy silnik i wyższa moc, tym lepiej dopracowany, ale i skomplikowany oraz droższy w naprawach.

Głównym problemem tej jednostki jest układ wtryskowy, początkowo bardzo czuły na niskiej jakości paliwo. Usterki wtryskiwaczy bywały nagminne, a strajkowała także pompa paliwa (układ firmy Delphi). Sytuację mocno poprawił wtrysk Siemensa. Dodatkowo od 2005 r. pojawił się w niektórych odmianach filtr DPF. Miał swoje złe chwile, choć ogólnie należy do lepszych na rynku.

Najdroższe naprawy dotyczą układu wtryskowego, ale potencjalni kupujący najbardziej boją się rozdmuchanego problemu zacierających się panewek. Niejeden silnik był z tego powodu remontowany lub wylądował na złomie. Główną przyczyną problemu (obok niskiej jakości materiału) były długie okresy pomiędzy wymianą oleju.

Obecnie panewki nie powinny być dużym zmartwieniem, bo kompletne zestawy do regeneracji dołu silnika (nawet z wałem korbowym) są bardzo tanie i mowa tu o dobrej jakości zamiennikach oraz częściach OE. W cenie do 2-2,5 tys. zł można kupić komplet z uszczelkami i pompą oleju. Warto same panewki wymienić profilaktycznie po zakupie, jeśli motor ma już spory przebieg.

W tak wielu problemach łatwo pominąć bardzo dobre cechy silnika, jak wysoka kultura pracy, dobre osiągi już od wersji 90-konnej oraz rewelacyjnie niskie zużycie paliwa. Pod tym względem silnik jest tak dobry, że do dziś stosuje go nie tylko Renault czy Nissan, ale i Mercedes. Co ciekawe, ta konstrukcja jest tak udana, że wyparła nawet… swojego następcę – silnik 1.6 dCi.

Zalety silnika 1.5 dCi:

  • Bardzo niskie spalanie
  • Przyjemna charakterystyka
  • Doskonały dostęp do części
  • Niskie koszty poważnych napraw

Wady silnika 1.5 dCi:

  • Poważne usterki – wtrysk i panewki – występujące w niektórych odmianach ze wczesnych roczników
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMożna już składać wnioski 500+ na nowy okres świadczeniowy
Następny artykułRosja. List Władimira Putina do Chińczyków