A A+ A++

Faworyzowanie pracowników może nieść ze sobą negatywne konsekwencje, które mają wpływ na pracę zespołu oraz atmosferę panującą w miejscu pracy. Sprawdź więc, na czym polega to zjawisko i jak temu zapobiec!

Na czym polega faworyzowanie pracowników?

Podczas aplikacji na oferty pracy poprzez np. portal Pracuj.pl przyszli pracownicy muszą zapoznać się nie tylko z obowiązkami związanymi z pracą na danym stanowisku, ale i sposobem działania firmy. Często w większych przedsiębiorstwach te same zadania są wykonywane przez kilka osób. W takich momentach może dochodzić do faworyzowania pracowników przez pracodawcę. Przejawia się ono przesadnym wyróżnianiem danego pracownika na tle innych. Jest ono również często związane z prywatnymi relacjami danych osób, a nie jakością pracy wykonywanej przez pracownika. Jak można zauważyć, takie zachowanie może nie być odebrane pozytywnie przez innych pracowników, co często prowadzi do zazdrości i niezdrowej rywalizacji.

Jakie są przejawy faworyzowania pracownika?

Do przejawów faworyzowania pracownika można zaliczyć:

  • chwalenie pracy pracownika ze względu na osobiste upodobania szefa — podobieństwa charakterów oraz sympatia nie powinny mieć wpływu na uzyskiwanie pochwał od przełożonego. Często to jednak osobiste relacje i upodobania sprawiają, że szef darzy danego pracownika większą sympatią, przez co może być bardziej otwarty np. na przyznanie mu awansu czy premii,
  • podobne poglądy — podobieństwo w zakresie poglądów np. politycznych również zbliża do siebie ludzi, nie powinno być jednak przesłanką do faworyzowania pracowników,
  • osobiste relacje — jeżeli dany pracownik jest w jakiś sposób związany z rodziną szefa, może to prowadzić do faworyzowania i przesadnej sympatii.

Jak zapobiegać faworyzowaniu w pracy?

Faworyzowanie w pracy to bardzo ciężki temat, jednak w momencie zauważenia tego typu zależności pomiędzy szefem a pracownikiem należy w odpowiedni sposób zareagować. Po pierwsze ustal, czy inni pracownicy również zauważają nierówne traktowanie w firmie. Jeżeli tak jest, postarajcie się razem porozmawiać z szefem na ten temat i zwrócić mu uwagę na pogarszającą się atmosferę w pracy. Dzięki temu przełożony będzie w stanie sam przeanalizować problem i dojść do odpowiednich wniosków.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułНе лише бабця, але й навчальний заклад: у Франківську продовжують цькувати дівчинку зі скакалкою
Następny artykułInfo: “Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027” [21/03/2023]