A A+ A++

Honda napisała niesamowitą historię, rozpoczynając od pierwszego zwycięstwa Australijczyka Toma Phillisa na Hondzie RC143 w Grand Prix Hiszpanii w klasie 125 cm3, w 1961 r., aż do 25 października 2020 roku, kiedy Jaume Masia wywalczył 800. zwycięstwo dla Hondy. Żaden inny producent motocykli tego nie dokonał.

To był klasyczny wyścig Moto3 na torze MotorLand Aragon, w którym przez większość rywalizacji w czołówce ścigało się ponad 20 zawodników, ale ostatecznie zwyciężył zawodnik teamu  Leopard Honda – Jaume Masia. Młody hiszpański zawodnik zaprezentował dojrzałą jazdę i dobrą taktykę, startując z siódmego pola i kontynuując dobrą jazdę do końca wyścigu. Na trzy okrążenia przed metą, Masia wyszedł na prowadzenie, ale jego rywale nie dawali za wygraną. Moc Hondy pchnęła go jednak do historycznego zwycięstwa.

W 1954 roku założyciel firmy, Soichiro Honda, zadeklarował udział w wyścigach TT na wyspie Man, najważniejszych zawodach motocyklowych tamtych czasów dla wszystkich, których celem było zdobycie pozycji nr 1 na świecie. W 1959 roku Honda, jako pierwszy japoński producent motocykli, wystartowała w wyścigu Isle of Man TT.

Rok później (1960) Honda zaczęła rywalizować w klasach 125 cm3 i 250 cm3, a w kolejnym 1961 roku, Tom Phillis wygrał otwarcie sezonu, Grand Prix Hiszpanii, rozpoczynając historię sukcesów i zwycięstw.

Honda rozszerzyła swój program wyścigowy o klasy 350 cm3 i 50 cm3, odnosząc kolejne zwycięstwa i zdobywając tytuły. Sukces trwał do momentu, gdy firma zaprzestała udziału w wyścigach ze swoimi fabrycznymi zespołami. Honda powróciła na światową scenę w 1979 roku, a sukcesy zapoczątkował Freddie Spencer, który w 1982 roku zdobył podium na NS500.

Ponownie uznana za potęgę wyścigów GP, Honda odnosiła dalsze sukcesy w klasach 125 cm3, 250 cm3 i 500 cm3. Podczas GP Japonii w 2001 roku, Valentino Rossi wywalczył 500. zwycięstwo dla Hondy, dokonując ekscytującego pokazu umiejętności.

Zmiana w klasie czterosuwowych motocykli w MotoGP w 2002 roku przyniosła Hondzie jeszcze więcej zwycięstw, a podczas Grand Prix Indianapolis w 2015 roku Marc Marquez odniósł 700. zwycięstwo dla Hondy. Kolejnym kamieniem milowym dla marki jest 800. zwycięstwo Jaume Masii wywalczone w minioną niedzielę, 25 października 2020 roku, około 66 lat po słynnej deklaracji Soichiro Hondy.

Historia startów Hondy w Grand Prix:

Pierwsze zwycięstwo Hondy w Grand Prix – Tom Phillis, 1961, GP Hiszpanii, w klasie 125 cm3, Honda RC143

100. zwycięstwo Hondy w Grand Prix – Luigi Taveri, 1966, Dania, 50 cm3 TT, Honda RC116

200. zwycięstwo Hondy w Grand Prix – Jimmy Filice, 1988, GP USA, w klasie 250 cm3, Honda NSR250

300. zwycięstwo Hondy w Grand Prix – Alex Criville, 1992, Dania, TT, w klasie 500 cm3, Honda NSR500

400. zwycięstwo Hondy w Grand Prix – Haruchika Aoki, 1996, GP Brazylii, w klasie 125 cm3, Honda RS125R

500. zwycięstwo Hondy w Grand Prix – Valentino Rossi, 2001, GP Japonii, w klasie 500 cm3, Honda NSR500

600. zwycięstwo Hondy w Grand Prix – Dani Pedrosa, 2005, GP Australii, w klasie 250 cm3, Honda R250RW

700. zwycięstwo Hondy w Grand Prix – Marc Marquez, 2015, MotoGP Indianapolis, Honda RC213V

800. zwycięstwo Hondy w Grand Prix – Jaume Masia, 2020, Moto3, Teruel, Honda NSF250RW

* Liczba zwycięstw liczona przez Hondę na podstawie rekordów FIM. Zwycięstwa w klasie Moto2 nie zostały uwzględnione. Zwycięstwa w klasie Moto3 w 2012 roku – zgodnie z przepisami FIM – nie zostały uwzględnione, ponieważ zarejestrowanym konstruktorem była FTR Honda (napędzana silnikiem NSF250R)

zobacz galerię

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNajwiększe obciachy ostatnich dni – Internautka żali się, że jej chłopak nie podciera sobie tyłka
Następny artykułPolicja Opole: Zabezpiecz swoją altankę