A A+ A++

Współczesne samochody wyposażone są w coraz większą liczbę zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ale jednocześnie rozwijana jest technologia podstawowego zabezpieczenia w naszych autach, czyli pasów bezpieczeństwa. Jedna z niemieckich firma przedstawiła projekt inteligentnych pasów, które swoje działanie będą uzależniać od takich czynników jak waga czy wiek podróżującego.

Samochody są coraz bardziej bezpieczne. Współczesne modele wyposażone są w szereg różnego rodzaju rozwiązań, które mają zapobiegać ewentualnym zdarzeniom drogowym, a jeśli już do nich dojdzie, ograniczać ich skutki. Systemami, które możemy dzisiaj znaleźć, są np. czujnik martwego pola czy system wykrywania zmęczenia kierowcy, ale lista wyposażenia, również obowiązkowego, jest znacznie dłuższa.

Niemcy opracowali inteligentne pasy bezpieczeństwa

Jednak inżynierowie pracują również nad rozwojem tak prozaicznych rzeczy, jak pasy bezpieczeństwa. By ograniczyć skutki zdarzenia, już dziś wyposażane są one w dwustopniowy ogranicznik obciążenia (SLL). Niemiecka firma ZF, znana z produkowania szeregu podzespołów do samochodów, poszła jednak o krok dalej i opracowała bardziej zaawansowane rozwiązanie, póki co koncepcyjne. Pasy wyposażone są w napinacz z wielostopniowym przełączanym ogranicznikiem obciążenia (MSLL). Producent informuje, że mechanizm posiada konstrukcję wielostopniową i może “jeszcze lepiej zmieniać siły przytrzymujące przez cały czas trwania zderzenia”, dostosowując reakcję do wagi pasażerów.

Inteligentne pasy wykorzystają czujniki i kamery auta

System inteligentnych pasów ma współpracować z różnego rodzaju układami, które będą analizować osoby podróżujące autem. W tym celu wykorzystane zostaną znajdujące się wewnątrz auta kamery, które będą wykrywać na przykład, kiedy kierowca zajęty jest obsługą systemu inforozrywki lub, kiedy odwraca głowę do pasażerów siedzących z tyłu. 

Systemowi dostarczać informacji będą również same pasy. Czujniki znajdujące się w nich będą analizować obwód danej osoby, a także jej wzrost i wagę. Oprócz tego system ma łączyć się ze znajdującymi się na zewnątrz czujnikami systemów bezpieczeństwa – od kamery po radar. 

Dzięki nim będzie on mógł np. “zorientować się”, z którego kierunku nadchodzi uderzenie, a także zdecydować, jakiej siły użyć w zależności od tego, jak duża jest kolizja. Zdaniem firmy, dzięki różnego rodzaju zebranym informacjom system będzie mógł lepiej reagować na indywidualną osobę uwzględniając jej wiek. Skorzystać mają na tym np. osoby starsze, których kości są bardziej wrażliwe. 

Jak poprawnie zapinać pasy bezpieczeństwa

Trudno stwierdzić, kiedy tego typu rozwiązanie wejdzie do produkcji seryjnej. Można jednak śmiało zakładać, że gdy to nastąpi, oferowane będzie najpierw w samochodach z segmentu premium. Zanim trafi do wszystkich aut dostępnych na rynku, może minąć jeszcze trochę czasu. 

W związku z tym, zamiast czekać na nowinki technologiczne, powinniśmy w odpowiedni sposób stosować te zabezpieczenia, które mamy obecnie dostępne. Niestety nie brakuje kierowców, którzy jeżdżą bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Wielu też, choć wprawdzie korzysta z nich, robi to w nieprawidłowy sposób. Trzeba zdawać sobie sprawę, że w przypadku gdy dojdzie … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułspr. 13/2024
Następny artykułIdą wielkie zmiany w naliczaniu i wysokości L4. Oto wszystko, co musisz wiedzieć