A A+ A++

W 2020 r. ukończono budowę nowego węzła Niepołomice na A4 i obwodnicę Dąbrowy Tarnowskiej. Powstały nowe ronda i chodniki, przebudowano skrzyżowania, wyremontowano 30,1 km nawierzchni. Podpisano umowy na przygotowanie dokumentacji projektowych dla następnych inwestycji.

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Droga o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a 2 km – w tunelu pod ziemią. Największa estakada ma 1 km długości i wznosi się 50 m nad terenem w najwyższym punkcie. Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy.

Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy, z czego jeden jest ukończony i oddany do ruchu w całości. Od 28 września 2019 r. kierowcy użytkują odcinek S7 Skomielna Biała – Rabka-Zdrój. Oprócz dwujezdniowej drogi, powstały dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady).

Na odcinku S7 Lubień – Naprawa 20 grudnia 2019 r. oddana została do ruchu lewa jezdnia. Ruch odbywa się na niej w dwóch kierunkach. Prace nie zostały jeszcze ukończone w ciągu jedni prawej. 17 lipca 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą tego odcinka. – Mobilizacja wykonawcy (polsko-ukraińskie konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING) nie wskazywała na możliwość zakończenia budowy prawej jezdni w terminie określonym w aneksie do umowy, czyli do końca października 2020 r. – tłumaczy GDDKiA. Nie doszło do wznowienia i prowadzenia prac w wymaganym zakresie.

1 września 2020 r. GDDKiA podpisała umowę na kontynuację budowy estakady na jezdni prawej z dotychczasowym wykonawcą, polską firmą TBM z Grzybna w woj. pomorskim. Umowa została zawarta na podstawie przeprowadzonej procedury udzielenia zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki, po zakończonej kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Zaawansowanie prac budowlanych wynosi ponad 33 proc. 22 grudnia 2020 r. GDDKiA podpisała umowę na kontynuację budowy drogi ekspresowej z firmą STRABAG Infrastruktura Południe. Inwestycja ukończona zostanie w 2021 r., w ciągu 8 miesięcy licząc od zakończenia okresu zimowego.

Kontynuowana jest budowa odcinka Naprawa – Skomielna Biała. W październiku 2019 r. prawa nitka tunelu na odcinku S7 Naprawa – Skomielna Biała została przebita na wylot, a lewa 27 kwietnia 2020 r. Trwają prace przy budowie obudowy docelowej wewnątrz obydwu nitek, wykonywane są nisze sygnalizacyjno-alarmowe i hydrantowe oraz przejścia ewakuacyjne pomiędzy nitkami tunelu. Powstają budynki wentylatorni przed portalami, a także wiadukt i nasyp przed portalem północnym. Zakończenie budowy tunelu planowane jest na przełomie 2021 i 2022 r.

S7 na północ od Krakowa

Ponad 55-kilometrowa droga ekspresowa S7 od granicy województwa świętokrzyskiego z małopolskim do Krakowa została podzielona na  odcinki realizacyjne: Moczydło – Miechów, Miechów – Szczepanowice, Szczepanowice – Widoma oraz Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta).

Droga ekspresowa S7 na północ od Krakowa będzie też pełniła funkcję obwodnicy dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Powstanie osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, węzeł zespolony Kraków Mistrzejowice oraz węzeł zespolony Kraków Grębałów , które skomunikują drogę ekspresową z istniejącą siecią dróg. Poprzez węzeł Mistrzejowice S7 połączy się z drogą ekspresową S52 Północną Obwodnicą Krakowa.

Budowa odcinka S7 Moczydło – węzeł Miechów rozpoczęła się 27 lipca 2020 r. Trwają roboty ziemne przy wykopach, ulepszeniu podłoża, zagęszczeniu oraz budowaniu kolejnych warstw nasypów. W ramach budowy węzła Miechów wykonywane są zbrojenia stop fundamentowych. Realizacja inwestycji potrwa do 2023 r.

Nie zakończyła się jeszcze procedura przetargowa na projekt i budowę odcinka S7 pomiędzy węzłami Miechów i Szczepanowice. 10 grudnia 2020 r. jako najkorzystniejszą GDDKiA wybrała ofertę złożoną przez konsorcjum: FABE POLSKA (lider) i „SP” SINE MIDAS STROY (partner). Trwa kontrola uprzednia prezesa UZP.

Pierwsza łopata na następnym odcinku S7 Szczepanowice – Widoma wbita została 11 września 2019 r. Powstanie 10 wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt. Estakada w Szczepanowicach będzie najdłuższym obiektem inżynierskim na tym odcinku, o długości 681 m w przypadku nitki lewej i 689 m nitki prawej. Zaawansowanie wszystkich prac wynosi 80 proc. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2021 r. 

Zezwolenie na realizację odcinka Widoma – Kraków wojewoda małopolski przekazał GDDKiA 20 lipca 2020 r. W związku z brakiem należytego wykonywania robót i pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłoką w realizacji prac na odcinku S7 Widoma – Kraków, GDDKiA odstąpiła od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini) z dniem 4 grudnia 2020 r. Po zinwentaryzowaniu wykonanych robót i przygotowaniu materiałów przetargowych 23 grudnia 2020 r. wysłane zostało ogłoszenie o przetargu na kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 na tym odcinku, do Dziennika Urzędowego UE.

S52 Północna Obwodnica Krakowa

Północna Obwodnica Krakowa będzie miała długość ponad 12,3 km, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to: Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także: dwa tunele, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych.

9 lipca 2020 wojewoda wydał decyzję ZRID dla odcinka od miejscowości Zielonki do Mistrzejowic, a następnego dnia przekazany został plac budowy i rozpoczęły się roboty. Prowadzone są badania archeologiczne, prace ziemne, trwają prace przy budowie tunelu o dl. 496 m w Batowicach.

Tunel zostanie wybudowany metodą odkrywkową. Aktualnie wykonywane są platformy robocze potrzebne do budowy tunelu, murki prowadzące do wykonania ścian szczelinowych, trwa betonowanie ścian szczelinowych. Powstaje najdłuższa estakada nad zbiornikiem Węgrzce, potokiem Sodół Dominikański, dopływem potoku Sodół Dominikański i ul. Krakowską – będzie to dwunastoprzęsłowy obiekt o długości ok. 570 m.

11 przęseł będzie miało przekrój skrzynkowy, a ostatnie 12 przęsło (nad ul. Krakowską) będzie wykonane z belek prefabrykowanych. Tutaj trwają prace przy wykonywaniu pali fundamentowych, skuwanie głowic pali, wylewanie chudego betonu na podporze, zbrojenie i betonowanie ławy fundamentowej podpór mostu, zbrojenie i betonowanie filarów. Prowadzone są prace na części dróg dojazdowych: stabilizacja podłoża, układanie warstwy mrozoochronnej. Trwa przebudowa sieci wodociągowych, sanitarnych, kanalizacji deszczowych, sieci elektrycznej, gazowej i teletechnicznej. Wykonywane jest odwodnienie wzdłuż dróg technologicznych.

Dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia

W ramach zadania polegającego na zaprojektowaniu i wybudowaniu dwujezdniowej obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44 od lipca 2020 r. rozpoczęło się projektowanie drogi dwujezdniowej o długości 9,045 km, z trzema mostami: na Wiśle, Sole i Młynówce.

Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego obozu Auschwitz-Birkenau. W związku z tym został opracowany „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945), dla inwestycji pn. „Budowa drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Obwodnica powstaje w ramach większego zadania pod nazwą: „Budowa drogi S1 Kosztowy – Bielsko-Biała. Odcinek IV Obwodnica Oświęcimia (DK 44 klasy GP)” i ma powstać do 2024 r.

Dwujezdniowa DK47 Rdzawka – Nowy Targ

Od 25 czerwca 2020 r. trwa budowa dwujezdniowej drogi DK47 z Rdzawki do Nowego Targu (potocznie: dalszy ciąg „nowej zakopianki”).

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP, o długości 16,136 km, szerokości jezdni 2×3,50 m z czterema węzłami drogowymi: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 27 obiektami inżynierskimi (mosty, wiadukty. Wybudowane zostaną drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, kanalizacja i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) oraz przebudowana infrastruktura techniczna. 

Aktualnie trwają roboty ziemne na ciągu głównym, a także zbrojenia i betonowanie podpór obiektów mostowych. Zakończenie budowy zaplanowane jest w jesieni 2023 r.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. średni ruch dobowy był tu na poziomie 14 007-18 082 pojazdów/dobę, jednak w okresie weekendów, ferii i wakacji liczba pojazdów tak bardzo wzrasta, że tworzą się zatory. Powstająca droga w nowym śladzie umożliwi szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala i Zakopanego z innymi regionami kraju.

Fot. Marek Podmokły / Agencja Gazeta

Rozbudowa jednojezdniowej DK 94 na odcinku od węzła Modlnica do ronda ze zjazdem na Giebułtów

Od 28 września 2020 r. trwa rozbudowa jednojezdniowej drogi krajowej nr 94 na odcinku od węzła Modlnica do ronda ze zjazdem na Giebułtów, w podkrakowskiej gminie Wielka Wieś. Na odcinku 1,5 km droga zostanie rozbudowana do parametrów drogi dwujezdniowej, klasy GP.

Rozbudowa ta jest kontynuacją większego zadania, które pozwoli na zwiększenie przepustowości, bezpieczeństwa i komfortu jazdy przez mocno zurbanizowane podkrakowskie miejscowości. Jedno rondo w Modlnicy już powstało, w miejscu skrzyżowania drogi krajowej nr 94 z drogą powiatową (ul. Ojcowską) w kierunku Giebułtowa. Wraz z tym rondem rozbudowany został już odcinek DK94 o długości 715 m. Inwestycję oddano do ruchu w maju 2020 r.

Trwająca teraz rozbudowa potrwa 12 miesięcy plus 3-miesięczny okres zimowy (od dnia 15 grudnia do 15 marca), który nie będzie wliczany do terminu ukończenia inwestycji. 

“Łącznik Brzeski”

23 listopada 2020 r. GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę I odcinka DK75 Brzesko-Nowy Sącz, czyli II etapu „Łącznika Brzeskiego”. Trasa rozpocznie się od zrealizowanego już i oddanego do ruchu I etapu łącznika, który przebiega od węzła Brzesko na A4 do DK94. Będzie miała długość ok. 3 km. Włączenie jej do istniejącej drogi krajowej nr 75 nastąpi w rejonie ul. A. Mickiewicza.

Budowa II etapu Łącznika Brzeskiego pozwoli na odsunięcie od miasta ruchu tranzytowego, pomiędzy autostradą A4 a Nowym Sączem, i rozładowanie spiętrzeń ruchu w godzinach szczytu w Brzesku. Na realizację tego odcinka wykonawca będzie miał 36 miesięcy, zgodnie z deklaracją złożoną w ofercie przetargowej.

Jest to pierwsza część dwujezdniowej DK75 Brzesko-Nowy Sącz, dla której rząd zwiększył finansowanie 16 czerwca 2020 r. o 1,7 mld zł. Dla drugiego odcinka inwestycji trwają prace dokumentacyjne. Na początku stycznia 2021 r. zaplanowane jest posiedzenie Komisji Opiniującej Przedsięwzięcia Inwestycyjne, i po akceptacji zaproponowanych rozwiązań planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Dodatkowy pas na A4 – Kraków Południe

15 grudnia GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i wykonanie dodatkowego pasa ruchu jezdni prawej na istniejącym odcinku A4, od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej. To odcinek, stanowiący fragment Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa, z bardzo dużym natężeniem ruchu samochodowego.

Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i wykonanie dodatkowego pasa ruchu na jezdni autostrady A4 o długości 900 m, od węzła Kraków Południe w kierunku węzła Kraków Łagiewniki, do punktu, w którym już istnieje trzeci pas. Przebudowana zostanie łącznica z węzła Kraków Południe od strony Zakopanego w kierunku Rzeszowa. Zakończenie rozbudowy powinno nastąpić w 2022 r.

Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu DK73

Od 7 września 2020 r. jadąc tranzytem na trasie Tarnów – Kielce, drogą krajową nr 73, można ominąć miasto Dąbrowa Tarnowska obwodnicą. To jednojezdniowa droga dwupasowa klasy GP, o długości około 6,9 km i nośności 115 kN/oś. W ciągu drogi powstało 8 obiektów inżynierskich, system odwodnienia, drogi dojazdowe, zjazdy, chodniki i zatoki postojowe do kontroli pojazdów. Położono cichą nawierzchnię, zrealizowano ekrany akustyczne i urządzenia oczyszczające wody.

Węzeł autostradowy A4 Niepołomice

Od 22 czerwca 2020 r. kierowcy mogą wjechać na autostradę A4 łącznicami węzła Niepołomice i zjechać nimi na drogę wojewódzką nr 964, zarówno od strony Krakowa, jak i Tarnowa. To inwestycja ważna dla strefy ekonomicznej po wschodniej stronie Krakowa i drogi ekspresowej S7 oraz Niepołomickiej Strefy Ekonomicznej. Ograniczyła ruch tranzytowy z węzła A4 Targowisko, drogą krajową nr 75 do stref ekonomicznych przez Puszczę Niepołomicką (Obszar Natura 2000) i liczne miejscowości położone przy drodze wojewódzkiej nr 964.

Węzeł powstał dzięki współpracy z samorządami, które uczestniczyły w finansowaniu inwestycji. Inwestycja realizowana była na podstawie trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA oraz samorządami: wojewódzkim i gminnym. Projekt drogowy został opracowany na zlecenie burmistrza Miasta i Gminy Niepołomice, a inwestorem była GDDKiA. Koszt budowy wyniósł 48 mln zł, z czego 27,5 mln zł pochodziło z budżetu państwa, a 20,5 mln zł z budżetów samorządów.

Obwodnica Piwnicznej w ciągu DK 87 

Umowa na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Piwnicznej została podpisana w październiku 2019 roku. Konsultacje społeczne z mieszkańcami, na których przedstawiono trzy warianty przebiegu obwodnicy, odbywały się od połowy czerwca do połowy lipca 2020 r. Przedstawione warianty przebiegu mają długości od 2 do 2,5 km. Ten etap prac ma się zakończyć w kwietniu 2022 r.  

Inwestycja jest częścią większego programu, zakładającego udrożnienie polsko-słowackiego ruchu granicznego. Ma ona wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg.

Obwodnica Limanowej – w ciągu DK nr 28 

12 października 2020 r. podpisana została umowa z firmą IVIA z Katowic, która obejmuje przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcji programowej. Ten etap prac zakończy się uzyskaniem decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Na tę część zadania wykonawca ma, zgodnie z podpisaną umową, 43 miesiące. Koszt wszystkich prac wyniesie 4 182 000 zł. 

Inwestycja odciąży z ruchu centrum miasta i ułatwi podróż pomiędzy Nowym Sączem a Rabką-Zdrojem. Wpłynie także na spójność komunikacyjną południowej Małopolski.

Obwodnica Nowego Targu – w ciągu DK nr 49 

Umowa na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcję programową została podpisana 15 października 2020 r. z firmą Multiconsult Polska. Ten etap prac zakończy się uzyskaniem decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, a termin wykonania prac określony został na 43 miesiące.  

Podstawowym celem budowy obwodnicy Nowego Targu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 49 po zjeździe z drogi krajowej nr 47. Obecnie realizowana jest inwestycja, polegająca na rozbudowie drogi krajowej nr 47 pomiędzy Rabką-Zdrój a Nowym Targiem.

Konieczna stała się również budowa obwodnicy w ciągu DK49. Inwestycja ta pozwoli na wyprowadzenie ruchu dalekobieżnego, często turystycznego, na drogę krajową nr 49 w kierunku Białki Tatrzańskiej i granicy ze Słowacją, z ominięciem miasta. W ubiegłym roku podpisany został Program Inwestycji, a ujęcie zadania w Programie budowy 100 obwodnic pozwoli na wybudowanie obwodnicy. 

Wschodnia Obwodnica Tarnowa – w ciągu DK nr 73 

Inwestycja jest obecnie na etapie przygotowania koncepcji programowej. W maju 2020 r. odbyły się konsultacje społeczne. Zakończenie prac koncepcyjnych planowane jest w lutym 2021 r. 

Podstawowym celem budowy obwodnicy Tarnowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 73 przy dojeździe do węzła Tarnów Północ. Poprawi ona również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu międzynarodowego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu Tarnowa; zwiększy też dostępność komunikacyjną Pilzna i Jasła. Prace przygotowawcze prowadzone są we współpracy z Miastem Tarnów. 

Obwodnica Wadowic – w ciągu DK nr 28 

W sprawie budowy tej obwodnicy zostało podpisane porozumienie pomiędzy GDDKiA a gminą Wadowice. W myśl tego porozumienia gmina przygotowuje dokumentację, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej i zezwolenia na realizację, natomiast GDDKiA zbuduje drogę. Umowa z wykonawcą dokumentacji została podpisana przez gminę Wadowice 9 lipca 2020 r. 

Południowa obwodnica Wadowic będzie stanowić ciąg drogi krajowej nr 28, na odcinku od ronda gen. Leopolda Okulickiego (tu łączyć się ma z drogą krajową nr 52) do ul. Zegadłowicza. Obwodnica ma rozładować zatory w ruchu, jakie tworzą się na drogach krajowych nr 28 (Wadowice – Sucha Beskidzka) oraz 52 (Wadowice – Kraków). Uwzględniać będzie planowaną do realizacji w kolejnej perspektywie finansowej UE Beskidzką Drogę Integracyjną, czyli drogę ekspresową S52.  

Obwodnica Trzebini – w ciągu DK nr 79 

21 września 2020 r. podpisana została umowa z firmą Sweco Engineering na przygotowanie studium sieciowego z elementami studium korytarzowego, obejmującego odcinek autostrady A4 od węzła Balice I do węzła Mysłowice oraz odcinek drogi krajowej nr 79 od wyłączenia projektowanej obwodnicy Zabierzowa do węzła Byczyna na autostradzie A4. W ramach studium analizowane będą możliwości poprowadzenia obwodnicy Trzebini. Dokument ma powstać w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy, a koszt prac wynosi 416 970,00 zł. 

Głównym celem budowy obwodnicy Trzebini jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, usprawnienie ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu autostrady A4. Budowa tej obwodnicy poprawi również dostępność komunikacyjną rafinerii w Trzebini. Dla tej inwestycji nie były dotąd prowadzone prace przygotowawcze. 

Obwodnica Makowa Podhalańskiego – w ciągu DK nr 28 

Droga krajowa nr 28 przebiega przez centrum miasta i jest wygodnym połączeniem Śląska z Podhalem. Obwodnica, wyprowadzając ruch z miasta, poprawi komfort i bezpieczeństwo mieszkańców, ruchu lokalnego, regionalnego i dalekobieżnego.

Trwa procedura przetargowa na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla budowy tej obwodnicy.

Proces przygotowawczy przewidziany jest na lata 2021-2024, z kolei realizacja inwestycji będzie miała miejsce w latach 2025-2029.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułFaktury elektroniczne – wszystko o korzyściach bycia eko
Następny artykułPodbili Jawor