A A+ A++

Jest już gotowy projekt budowlany, pozwolenie wodnoprawne i decyzja środowiskowa. Spółka PKP PLK podała już planowany termin ogłoszenia przetargu na realizację łącznicy. Jej budowa ma potrwać dwa lata.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o przyjęciu przez Radę Ministrów aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego. Oznacza to zapewnienie finansowania dla wielu nowych inwestycji kolejowych w całym kraju.

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury zaznacza, że nowy Krajowy Program Kolejowy to nie tylko wielkie inwestycje. – To także mniejsze, dzięki którym zwiększą się możliwości prowadzenia ruchu kolejowego – mówi.

Wśród nich jest łącznica Jedlicze – Szebnie, o długości prawie 3,6 km z kilkusetmetrowym tunelem. Do jej budowy spółka PKP PLK przygotowuje się od kilku lat. Konsultacje społeczne, które wyłoniły wariant odbyły się w 2016 roku.

Łącznica zostanie zbudowana między liniami kolejowymi nr 106 (która łączy Rzeszów z Jasłem) i 108 (łączącą Stróże, Jasło, Krosno, Nowy Zagórz, Ustrzyki Dolne i Krościenko).

Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że idea połączenia tych dwóch linii na wschód od Jasła wynika z tego, że pociągi jadące z Rzeszowa na południe, w kierunku Krosna i rejonu Bieszczad, obecnie zmuszone byłyby zmieniać czoło pociągu na stacji Jasło.

Resort zaznacza, że jest to uciążliwe i powoduje konieczność wydłużonego postoju na stacji, co jest utrudnieniem dla podróżnych oraz zmniejsza możliwości prowadzenia ruchu kolejowego. W związku z tym obecnie żaden z przewoźników nie oferuje przewozów na trasie łączącej Rzeszów z Krosnem i Bieszczadami.

Aby taką podróż odbyć pociągiem, należy przesiąść się na stacji Jasło, a sama podróż nie trwa mniej niż 2 godz. 20 minut.

Władze PKP PLK podkreślają, że budowa łącznicy sprawi, że sieć kolejowa na Podkarpaciu stanie się bardziej spójna i stworzy możliwość wprowadzenia lepszej oferty przewozowej.

Spółka kolejowa dysponuje już projektem budowlanym, pozwoleniem wodnoprawnym i decyzją środowiskową. Jak informuje – wykonawca będzie miał za zadanie przygotować projekt wykonawczy i uzyskać brakujące decyzje administracyjne (ustalenie lokalizacji linii kolejowej, pozwolenie na budowę) oraz wybudować łącznicę.

Ogłoszenie przetargu na realizację łącznicy planowane jest na przełom III i IV kwartału tego roku. Budowa ruszy w 2025 roku i potrwa 2 lata.

Modernizacja linii kolejowej nr 108

Przyjęcie przez rząd aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego oznacza również możliwość przeprowadzenia modernizacji linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz.

Jak informuje zespół prasowy spółki PKP PLK, obecnie prowadzony jest proces przygotowania dokumentacji projektowej, w tym pozyskanie decyzji administracyjnych dla inwestycji. Zakończenie przygotowania dokumentacji projektowej przewidziano w IV kwartale tego roku.

Zakres projektu obejmuje modernizację linii kolejowej nr 108 na odcinku od Jasła do Nowego Zagórza. Przebudowany zostanie układ torowy, obiekty inżynieryjne czeka przebudowa, remont lub budowa, przebudowane zostaną też stacje i przystanki osobowe, powstaną także nowe przystanki.

Autor: tom

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTo i Owo 34/2023
Następny artykułPracują nad połączeniem komórek mózgu ze sztuczną inteligencją