Już za kilka lat kolej skorzysta z zielonej energii, a do 2030 roku jej odsetek może sięgnąć 85 proc. zużycia.
Przedsiębiorstwa kolejowe zrzeszone w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (odpowiadają za zużycie 95 proc. energii w przewozach kolejowych w Polsce) zapowiadają sięgnięcie po odnawialne źródła energii (OZE).
Planują także zaoszczędzenie do 2030 roku energii, co pozwoli zmniejszyć emisję w tym czasie o 1 mln ton CO2. Kolej zużywa rocznie 1,5 proc. całkowitej energii w kraju, czyli 2,6 TWh, co odpowiada rocznej emisji 2 mln ton CO2.
Dostawca i dystrybutor energii elektrycznej dla kolei, PKP Energetyka, już rozpoczął realizację programu budowy OZE. Spółka uruchomi w lipcu litowo-jonowy magazyn energii o pojemności 5 MWh w podwrocławskich Grabcach. – W drugim etapie planujemy dobudować farmę fotowoltaiczną, a w trzecim magazyn wodoru – zaznacza członek zarządu PKP Energetyka Leszek Hołda.
Czytaj więcej w: Zielone tramwaje
PKP Energetyka przewiduje, że ten pilotażowy projekt pozwoli opracować model budowy lokalnych źródeł energii. – Inwestycje podejmowaliby rolnicy lub mali przedsiębiorcy, od których odbieralibyśmy energię na podstawie długoletnich umów, dających inwestorom gwarancję zwrotu z inwestycji – wyjaśnia Hołda.
Udział OZE w zużywanej przez koleje energii elektrycznej może wynieść w 2030 roku 85 proc.
Program będzie wymagał zaangażowania wielu stron, w tym państwa w postaci dopłat z NFOŚiGW lub funduszy unijnych. Cały program może kosztować 6-10 mld zł. Liczony w perspektywie 15-letniej pozwoliłby na zachowanie cen elektryczności na niezmienionym poziomie.
Państwo też z OZE
Wiceminister klimatu i pełnomocnik rządu ds. odnawialnych źródeł energii Ireneusz Zyska przypomina, że dyrektywa RED II o odnawialnych źródłach energii (weszła w życie w grudniu 2018 roku) zmusi całą gospodarkę do zmniejszenia śladu węglowego.
Dlatego rząd zamierza wznieść na Bałtyku farmy wiatrowe o mocy 10-12 GW. – To największa tego typu inwestycja na świecie – podkreśla wiceminister. Dodaje, że warunki wiatrowe są lepsze niż na Morzu Północnym. – Energię z wiatru będziemy magazynować w wodorze, który jest paliwem przyszłości – uważa wiceminister.
Czytaj więcej w: Europosłowie-hipokryci „zazielenią” Niemcy
Ministerstwo Klimatu zamierza wesprzeć również budowę biogazowni. W Polsce jest sto takich zakładów, w Niemczech 12 tys. Rozproszone źródła energii jak biogazownie i fotowoltaika będą bliżej użytkowników, co obniży koszty i straty przesyłu energii.
Jeżeli plany PKP Energetyki ziszczą się, udział OZE w zużyciu energii elektrycznej na kolejach sięgnie w 2030 roku 85 proc. Rząd planuje, że udział OZE w ogólnokrajowym zużyciu będzie 3-krotnie mniejszy.
Wykorzystanie zielonej energii oraz obniżenie jej zużycia wymaga sporych inwestycji. PKP Energetyka już je wykonała i swoje 600 tys. obiektów już ma na ekranach komputerów. Przewoźnicy kolejowi muszą zainstalować liczniki energii w pojazdach. Docelowo potrzebny będzie nowy lub zmodernizowany tabor, który pozwoli na odzyskiwanie energii podczas hamowania.
Wodór na przyszłość
Produkcja wodoru w Polsce dochodzi do miliona ton rocznie. Orlen jest największym w Polsce producentem, cała grupa produkuje 45 ton wodoru na godzinę, z czego 25 ton wytwarzane jest w instalacjach płockiego zakładu. – Polska jest ogromnym producentem wodoru, tylko że jeszcze z technologii węglowych. Chcielibyśmy rozwinąć technologię z odnawialnych źródeł. Rozwinięcie technologii wodorowej byłoby cywilizacyjnym skokiem dla Polski – uważa wiceminister Zyska.
Do produkcji napędzanej wodorem lokomotywy manewrowej przystąpiła Pesa. – Przygotujemy 2-3 takie pojazdy dla Orlenu, które będą wykonywać pracę manewrową w Płocku. Poznamy problemy związane z obsługą infrastruktury wodorowej i tankowania. Po tych doświadczeniach przystąpimy do prac nad pojazdem pasażerskim – wyjaśnia prezes Pesa Krzysztof Zdziarski. Jego spółka ma 3 oferty dostawców ogniw paliwowych i obiecuje, że w 2021 roku dostarczy pierwsze wodorowe pojazdy do Orlenu.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS