A A+ A++

Tarcza finansowa bez podatku, to już pewne. Nie wiadomo jednak, jak wpisać wsparcie w księdze.

Okazuje się bowiem, że nie wiadomo, jak to zaniechanie zaksięgować. Piszą o tym do nas czytelnicy, trwają dyskusje na podatkowych forach. Rozporządzenie ministra finansów nie zmienia bowiem zasady wynikającej z ustaw o PIT i o CIT, że umorzona subwencja jest firmowym przychodem. Czy należy go wpisać do księgi?

Który wariant jest prawidłowy

Koncepcji wśród księgowych jest kilka. Przykładowo: wpisać przychód z datą umorzenia, a teraz, po opublikowaniu rozporządzenia, ze znakiem minus. Albo wpisać, wyliczyć miesięczny podatek (od całego dochodu z działalności) i go nie zapłacić w części przypadającej na umorzoną subwencję.

Inni proponują, żeby w ogóle nie wykazywać przychodu, co byłoby najprostszym rozwiązaniem, aczkolwiek wydaje się, że niezgodnym z ustawami o PIT i o CIT.

– Nie ma bezpiecznego na 100 proc. wyjścia z tej sytuacji – mówi Małgorzata Piszczek, doradca podatkowy w spółce doradztwa podatkowego M. Piszczek. Jej zdaniem najbliższe przepisom jest rozwiązanie drugie. Przedsiębiorca powinien ująć przychód w księdze, wyliczyć miesięczny dochód i podatek, a następnie odpowiednio go pomniejszyć. – Co jednak z tymi, którzy mają stratę z działalności? Im nie wychodzi podatek do zapłaty, nie mają więc czego zaniechać. Stratę mogą odliczyć w następnych latach, przychód z umorzenia ją jednak pomniejszy. Ci przedsiębiorcy są więc poszkodowani – mówi Małgorzata Piszczek.

Izabela Leśniewska, doradca podatkowy w kancelarii ALO-2, dodaje, że przy tym rozwiązaniu pojawi się też problem z zeznaniem rocznym. Będzie w nim przychód z umorzenia subwencji, który ostatecznie nie będzie opodatkowany. A urząd skarbowy na pewno zwróci uwagę, że podatek jest mniejszy, niż wynika z rozliczenia. Potrzebne więc będą wyjaśnienia. Wykazanie przychodu ma też wpływ na prawo do antycovidowego wsparcia, o które część firm jeszcze występuje.

Dlatego, zdaniem Izabeli Leśniewskiej, najpraktyczniejszym wariantem jest wpisanie przychodu, a następnie skorygowanie go (czyli zapis ze znakiem minus).

Jaka kolumna i konto

O wyjaśnienie tego dylematu poprosiliśmy też Krajową Informację Skarbową. Konsultanci twierdzą, że przychód z umorzenia należy wykazać. Ale w podatkowej księdze przychodów i rozchodów wpisujemy go tylko w kolumnie „uwagi”, i tu należy wskazać, że zaniechano od niego podatku.

A w księgach rachunkowych?

– Można utworzyć na umorzoną subwencję dodatkowe konto, np. przychody podatkowe, od których zaniechano podatku – podpowiada Izabela Leśniewska.

Małgorzata Piszczek dodaje, że niepewni swoich rozliczeń są też przedsiębiorcy płacący ryczałt. Wprawdzie zostali wymienieni w uzasadnieniu do rozporządzenia, ale z jego treści nie wynika, że nie muszą odprowadzać podatku od umorzonej subwencji.

Dlaczego tak późno

– Ministerstwo Finansów postawiło księgowych w bardzo trudnej sytuacji. Do końca musieli wstrzymywać rozliczenia swoich klientów, a przecież biura rachunkowe mają nawet po kilkadziesiąt firm, które skorzystały z umorzeń. Wszyscy liczyli też na precyzyjne objaśnienia w tej sprawie – podsumowuje Izabela Leśniewska.

Z odpowiedzi Polskiego Funduszu Rozwoju na pytanie „Rzeczpospolitej” wynika, że kwoty umorzeń sięgają już prawie 30 mld zł (dane z 16 lipca br.). Chodzi o subwencje z tarczy finansowej 1.0. Polski Fundusz Rozwoju informuje, że umorzenia subwencji z tarczy 2.0 rozpoczną się w styczniu 2022 r. Ich także dotyczy rozporządzenie ministra finansów o zaniechaniu p … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAntyszczepionkowa Stolica Polski w naszym powiecie? Jest blisko…
Następny artykułAkcja Carpatica 2021. Wyruszą do Magurskiego Parku Narodowego i będą podglądać