A A+ A++

Rola obrazu w dzisiejszej przestrzeni publicznej i wirtualnej jest niepodważalna. Odbiorca reklamy każdego dnia zasypywany jest znaczną, niemal groteskową, ilością komunikatów wizualnych, z których większość nakazuje mu natychmiastową i szybką konsumpcję. W takich warunkach stworzenie spójnej, uniwersalnej i odpornej na działanie czasu komunikacji wizualnej może być wyzwaniem. Decydującym „czynnikiem sukcesu” może okazać się trafnie zaprojektowana symbolika projektu graficznego. 

Co to jest komunikacja wizualna oraz jak wpływa na kreowanie wizerunku marki

Symbole od zawsze były obecne w ludzkiej podświadomości. Ludzie od wieków komunikowali się w sposób symboliczny, rzadko zdając sobie z tego sprawę. Obecna racjonalizacja społeczeństwa technologicznego tylko do pewnego stopniu naruszyła ten porządek. Komunikaty wizualne już od czasów egipskich hieroglifów trafnie i skrótowo przedstawiały bieżącą rzeczywistość. Jak wiadomo, już na ścianach jaskiń wizualizowano sceny polowań, ukazywano zwyczaje bogów czy też oddawano uniwersalne prawdy kulturowe, co było ówczesną formą komunikacji wizualnej. 

Tak jak kiedyś, tak i teraz właściwa lub zła interpretacja symbolizmu może być nawet kwestią życia i śmierci, o czym dobitnie świadczy użyteczność znaków drogowych. Projektowanie graficzne również korzysta ze znaczenia i mocy symboli. Są one takimi właśnie znakami drogowymi marki, kierując odbiorcę we właściwą stronę. Narzucając mu określone emocje i skłaniają go do określonych działań na tle mapy zwanej wizerunkiem marki. Źle dobrana komunikacja wizualna i nieodpowiednio wykorzystane symbole mogą skierować odbiorcę w ślepą uliczkę, rodząc niezliczone problemy zarówno wizerunkowe, jak i materialne.

Projektowanie graficzne w praktyce — rodzaje i przykłady symboli 

Aby skutecznie i kreatywnie używać mocy symbolizmu we własnych projektach graficznych, należy mieć podstawową świadomość ich historycznego oddziaływania i kontekstu kulturowego. Statystyczny odbiorca rzadko ma tę świadomość, jednak, co ciekawe, często odbiera symbole właściwie. Ich odbiór jest więc często intuicyjny i odbywa się na płaszczyźnie podświadomości.

Motywy zwierzęce w projektowaniu grafiki 

Symbole zasadniczo umownie dzieli się na kilka kategorii. Przykładowo powszechnie wiadomo, że używanie symboli z królestwa zwierząt odwołuje się często do cech ludzkich. Motyl może symbolizować zmianę lub transformację. Sowa — mądrość i postrzeganie intuicyjne. Łabędź może być oznaką elegancji i piękna, zaś lew reprezentować siłę, odwagę, jak również poczucie sprawiedliwości. Idąc tym tropem, obecność pumy w projekcie graficznym logo znanej sportowej marki z oczywistych względów nie jest przypadkowe. Oprócz takich cech jak szybkość i siła, zwierzę to charakteryzuje się niebywałą wręcz wytrwałością w dążeniu do celu. 

Projekty graficzne czerpią wprost z natury

Używanie w projektach określonych symboli zapożyczonych z natury ma z kolei bardziej uniwersalne i metafizyczne oddziaływanie. Na przykład drzewo oliwne kojarzone było na przestrzeni historii (zarówno w Biblii, jak i kulturze greckiej) z pokojem i nadzieją. Z kolei już sam symbol drzewa symbolizuje często wzrost i rozwój. Kwiat lotosu (nieprzypadkowo powiązany z praktykami medytacyjnymi) reprezentuje oświecenie, regenerację i czystość. Czterolistna koniczyna (rozpowszechniona w kulturze Celtyckiej) w oczywisty sposób jest powiązana ze szczęściem. 

Formy geometryczne w komunikacji wizualnej

Podobne znaczenie niosą ze sobą również formy geometryczne, które w mniej dosłowny, lecz oczywisty sposób, mogą uwypuklać znaczenie określonego znaku czy też ilustracji. 

I tak oto w projektowaniu graficznym koło reprezentuje jedność, pełnię i długowieczność, co powoduje, że zarówno znaki koliste, jak i eliptyczne stosowane są w markach samochodów.

Symbol trójkąta (tak często używany zresztą w dystopijnej kulturze science-fiction) oznacza bezkompromisową moc, silną strukturę władzy i może być oznaką represji pod warunkiem, że dwa kluczowe punkty leżą u jego podstawy, natomiast gdy są one skierowane ku górze, ten sam trójkąt, staje się elementem kojarzonym z eterycznym elementem kobiecości, siły twórczej i emocjonalnej strony psyche. 

Tworzenie projektów graficznych na bazie kwadratu sugeruje wizerunek marki przewidywalnej i stabilnej. Mówiąc o kształtach geometrycznych, warto również zapoznać się z bardziej skomplikowanymi formami takimi jak symbole gwiazdy, serca, czy też różnych form mandali i świętej geometrii. Określone wrażenia wywołują u odbiorcy również symbole astronomiczne, które z kolei są często powiązane ze znakami astrologicznymi.

Warto pamiętać, że podział na rodzaje symboli jest raczej umowny. Najważniejszą wartością symbolu jest jego siła oddziaływania na świadomość lub nieświadomość zbiorową. Większość symboli wywołuje jeśli nie takie same, to często zbliżone emocje w obrębie określonego kontekstu kulturowego, dlatego mają tak duże znaczenie w kreowaniu wizerunku marki.

-

Symbole w projektach graficznych — jak je stosować?

Kreowanie wizerunku marki — jeden symbol, wiele znaczeń

Gdy już rozumiemy historyczne podstawy symbolizmu, to można przejść do etapu projektowania grafiki, który jednak nie ma nic wspólnego z kopiowaniem znaku, lecz jego kreatywnym wykorzystaniem w projekcie. Ten sam symbol użyty w różnych kontekstach, może mieć nieco inne znaczenie. Lew użyty w marcie samochodowej Peugeot na tarczy herbowej z mocno zarysowaną grzywą i otwartą paszczą budzi respekt. Stwarza wrażenie drapieżności i nieposkromionej siły, co w motoryzacji ma szczególnie istotne znaczenie. Powagę sytuacji podkreśla również grafitowa kolorystyka loga. Natomiast ten sam znak lwa użyty w projekcie graficznym loga banku ING sprawia już inne wrażenie. Siedzący lew z wyraziście zarysowanym ogonem budzi wrażenie dostojnego, pewnego siebie zdobywcy, panującego nad sytuacją. Dodatkowo pomarańczowe tło kolorystyczne, nawiązując do holenderskich korzeni, podkreśla żywotność i czas plonów (jest to kolor kojarzony z jesienią), co w oczywisty sposób z założenia współgra z ideą bankowości. W obydwu wypadkach ten sam symbol został kreatywnie „przetworzony”, a jego znaczenie zostało zawężone do idei, którą reprezentuje dana marka.

Waga spójności przekazu w projektowaniu komunikacji wizualnej

Należy pamiętać, aby symbolika wpleciona w projekt graficzny była percepcyjnie jednolita, prosta i komunikatywna. Jeżeli łączymy dwa lub trzy symbole w jednym projekcie, to powinny one być spójne wizualnie i merytorycznie ze sobą powiązane. W przeciwnym wypadku mogą zakłócić odbiór głównej treści marki.

Odbiorca — klucz do odpowiedniego kreowania wizerunku marki

Dany symbol może mieć wiele kontekstów znaczeniowych nawet w obrębie jednej kultury, a jego siła oraz zasięg oddziaływania może zmieniać się z czasem. Mając to na uwadze, należy poznać docelową grupę odbiorców, do których symbol jest skierowany, aby lepiej uzmysłowić sobie jego siłę oddziaływania i w razie potrzeby odpowiednio ją zawęzić, by nie wywołać u odbiorcy dysonansu poznawczego, który może zakłócić odbiór marki.

Jak wykorzystać symbole w projektach graficznych?

Wielką siłą symboli jest ich ponadczasowość. Dzięki temu, że poszczególne znaki od zawsze kojarzą się z określonymi cechami, sytuacjami czy wskazówkami, stanowią one świetne narzędzie dla projektantów. Zastępują bowiem słowa, czyli są nieodzowne w krótkiej formie przekazu. Tworząc projekty graficzne, można czerpać z różnych kategorii symboli, począwszy od świata zwierząt, poprzez świat zjawisk naturalnych, aż po znaki geometryczne. Należy jednak pamiętać, że te same symbole zmieniają znaczenie w różnych kontekstach i różnej kulturze. Dlatego, jak w każdej formie komunikacji, tak również w projektowaniu graficznym, warto zacząć od określenia głównego odbiorcy, do którego wybrana symbolika zostanie skierowana. Dowiedz się więcej na temat identyfikacji wizualnej firmy na Jaaqob.pl (https://jaaqob.pl/oferta/identyfikacja-wizualna-firmy/)

Artykuł sponsorowany

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp
Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWysługa lat w pracy – jak obliczyć dodatek za staż?
Następny artykułPomost na Bielniku w sferze planów