A A+ A++

Od ul. Kościelnej w kierunku Krotoszyna powstanie po lewej stronie obwodnicy ścieżka rowerowa z masy bitumicznej. Nawierzchnia ma być grubsza i wzmocniona siatką. Podczas wykonywania remontu droga będzie dostępna dla ruchu, ale wystąpią spore utrudnienia. W godzinach roboczych ruch będzie się odbywał wahadłowo, a w pozostałych trzeba będzie jeździć wyjątkowo ostrożnie i powoli. Dlatego jeśli ktoś podróżuje autem osobowym, to warto w najbliższych tygodniach rozważyć przejazd przez centrum Barcina zamiast obwodnicą.

Termin umowny zakończenia robót na obwodnicy Barcina upływa 13 września. 24 lipca te prace się rozpoczęły. Będą w tym czasie utrudnienia w ruchu. W godzinach roboczych ruch będzie puszczany wahadłowo. Kierować nim będą pracownicy. W nocy oraz w weekendy ruch będzie puszczony na obydwu pasach. Jednak trzeba będzie jeździć powoli i ostrożnie, bo remont jest zakrojony na dość dużą skalę. Obowiązuje czasowa organizacja ruchu, należy zwracać szczególną uwagę na znaki pionowe. Samochodom osobowym zapewne będzie łatwiej i szybciej przejechać przez centrum Barcina. Kierowcom zachować cierpliwość ma pozwolić perspektywa korzystania już od połowy września z nowej nawierzchni, która będzie grubsza i bardziej nośna niż dotychczasowa.

Projekt obwodnicy Barcina fot. Karol Gapiński

Wykonawca, czyli firma Colas Polska Oddział w Ostaszewie Toruńskim na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy zaczęła inwestycję na obwodnicy Barcina, w ciągu ul. Powstańców Wielkopolskich: Odnowa nawierzchni bitumicznej  na drodze nr 254 odcinek Barcin – Krotoszyn w kilometrażu 22+677 do 23+800. A przypomnijmy, że rusza też przebudowa odcinka tej drogi, konkretnie między Łabiszynem a Barcinem (9 km). Na razie nie został tam zerwany dotychczasowy asfalt.

Inaczej rzecz się ma ze wspomnianym odcinkiem obwodnicy Barcina, czyli ul. Powstańców Wielkopolskich od skrzyżowania z ul. Kościelną aż do skrzyżowania z ul. Pakoską i wyjazdem w kierunku Inowrocławia. Jak przekazał nam Maciej Traczyk, kierownik robót drogowych w firmie Colas, modernizacja obejmuje 1,1 km długości i 9 metrów szerokości drogi. Nastąpi zmiana osi tejże drogi i zwężenie pasa drogowego do 6,5 m (po 3,25 m na jeden pas ruchu). Jednak w zamian za to 2,5 m szerokości będzie miała nowa ścieżka rowerowa oddzielona barierą aluminiowo-stalową na odcinku 700 m od skrzyżowania z ul. Kościelną w kierunku Krotoszyna po lewej stronie. Projekt zakłada remont skrzyżowania i wjazdów na działki ogrodowe. Od skrzyżowania z ul. Krotoszyńską i drogą przez Las Krotoszyński, obwodnica będzie szersza, bo 9-metrowa, po 4,5 m na każdy pas ruchu. Przewidziana jest budowa nowych chodników przy przejściach dla pieszych w sąsiedztwie skrzyżowania z ul. Kościelną i drogą przez las.

Odnowa nawierzchni obejmie odcinek od tego skrzyżowania z ul. Kościelną, aż do skrzyżowania z ul. Pakoską i wyjazdu w kierunku Inowrocławia fot. Karol Gapiński

Odnowa nawierzchni obejmie odcinek od tego skrzyżowania z ul. Kościelną, aż do skrzyżowania z ul. Pakoską i wyjazdu w kierunku Inowrocławia fot. Karol Gapiński

Jeśli chodzi o nośność nawierzchni, to ta będzie większa, gdyż zwiększy się grubość nawierzchni w stosunku do obecnej i będzie wzmocniona siatkami z włókien szklanych między wszystkimi warstwami konstrukcyjnymi nawierzchni. 24 lipca podczas frezowania asfaltu potwierdziło się natomiast, że konstrukcyjnie droga nie wyglądała źle. Jej podbudowa jest w dobrym stanie, podobnie siatka zbrojeniowa. Największe zniszczenia powstawały na warstwach samej nawierzchni. Droga była użytkowana kilkadziesiąt lat, a natężenie ruchu, jak i masa pojazdów przez te lata rosły. Warunki atmosferyczne przy dużym natężeniu ruchu spowodowały szybszą degradację tej drogi.

Sfrezowanych zostanie średnio 12 cm grubości nawierzchni. Nie do samej podbudowy, ale ze względu na istniejące koleiny ZDW w Bydgoszczy zdecydował zwiększyć zakres remontu poprzez wymianę nawierzchni na większej głębokości. Nowa nawierzchnia będzie więc miała 14 cm grubości. Złożą się na nie: 4 cm warstwy wyrównawczej, 6 cm warstwy wiążącej i 4 cm warstwy ścieralnej. Wyregulowane zostaną chodniki, wymienione krawężniki i obrzeża betonowe, wykonane zostaną nowe przejścia dla pieszych. Chodniki będą z kostki betonowej a ścieżka rowerowa z masy bitumicznej. Ponadto zostaną odtworzone i udrożnione rowy drogowe i utwardzone pobocza. Kierownik robót drogowych uważa, że umowny termin wykonania zadania jest bezpieczny. Jako ciekawostkę dodajmy, że na nową nawierzchnię zostanie użyte ponad 2,5 tysięcy ton mieszanki mineralno-asfaltowej, którą Colas będzie dowoził z własnej wytwórni w Ostaszewie.

24 i 25 lipca cały odcinek drogi zostanie sfrezowany fot. Karol Gapiński

W poniedziałek, 24 lipca na drodze tej pojawiła się też brygada z firmy ZUK Pilarski z Nakła. Oni mają za zadanie wymienić nawierzchnię tylko na przeprawie mostowej przez Noteć i to na znacznie mniejszej głębokości, bo chodzi tylko o 4,5 cm nakładkę. Już 25 lipca te prace powinny zostać przeprowadzone do końca.

Karol Gapiński

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułРосія може готувати операцію під чужим прапором: Держдеп
Następny artykułУ частині України оголосили тривогу: у Повітряних силах попередили про загрозу ракетних ударів