Spółka GPW Logistics, cyfrowa spedycja będąca elementem szerszej inicjatywy Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie pod nazwą Polski Cyfrowy Operator Logistyczny (PCOL), rozpoczęła działalność operacyjną. Już wykonuje usługi przewozów całosamochodowych m.in. dla Grupy Azoty, KGHM, spółek z grupy ARP i innych podmiotów z którymi ma podpisane listy intencyjne. Od grudnia uczestniczy w spedycji i dystrybucji węgla na Dolnym Śląsku we współpracy z Polską Grupą Górniczą. – Jesteśmy spedytorem korzystającym z cyfrowych narzędzi. Do tego budujemy moduł w pełni cyfrowej spedycji. Docelowo przygotowujemy pełną cyfryzację dokumentów zarówno w transporcie krajowym i międzynarodowym – opisuje wiceprezes GPW Logistics Marcin Wolak.
Czytaj więcej
GPW Logistics specjalizuje się w transportach całopojazdowych, plandekowych, furgonach i w temperaturze kontrolowanej. – Klientom zapewniamy optymalizację transportu, zaś przewoźnikom zapewniamy ładunki powrotne. Do współpracy zachęcamy ich krótkimi terminami płatności: 7 dni od dostarczenia dokumentów. W drugim kwartale jeszcze skrócimy ten termin do 48 godzin, bez ponoszenia przez przewoźników dodatkowych kosztów – zapewnia Wolak.
W GPW Logistics pracuje kilku spedytorów, ale wiceprezes zastrzega, że popyt na usługi spółki jest tak duży, że zespół spedycyjny zwiększy w tym roku co najmniej do kilkunastu osób.
Jednocześnie w ramach inicjatywy PCOL realizowanej przez GPW pracuje kilkunastu informatyków i ekspertów B+R. Projekt wartości 9,3 mln zł jest dofinasowany w wysokości 5,4 mln zł przez NCBiR. – Sztuczna inteligencja będzie optymalizować przebiegi aut i zasugeruje najlepsze rozwiązania. Wyliczy automatycznie stawki. Budujemy narzędzie, które weźmie pod uwagę parametry mające na nie wpływ. Nie chcemy jednak optymalizacji kosztem przewoźników – zastrzega Wolak.
Przygotowywane narzędzie, z którego korzystać będzie GPW Logistics, umożliwi wymianę informacji pomiędzy załadowcą i przewoźnikiem w formacie cyfrowym. W kolejnych etapach umożliwi on także przesyłanie cyfrowych listów przewozowych. – Projekt będzie gotowy pod koniec 2023 roku i na razie wszystkie prace toczą się zgodnie z harmonogramem – zapewnia Wolak.
Czytaj więcej
W dalszej kolejności PCOL przygotuje podobne narzędzie dla spedycji kolejowej. – Nie chcemy jednak zajmować się drobnicą i ostatnią milą. Te przewozy załatwi dla nas partner – wyjaśnia wiceprezes GPW Logistics.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS