Na początek może nieco o historii. A więc legendarny skrót TDI narodził się w gamie Grupy Volkswagena w roku 1989. Motor o pojemności 2.5 litra trafił pod maskę modelu Audi 100 i charakteryzował się ekstremalnie nowoczesną na tamte czasy elektronicznie sterowaną pompą wtryskującą olej napędowy. I choć motor 2.5 TDI jest znany do dziś, niestety nie przyniósł technologii Turbocharged Direct Injection najlepszej sławy. Coś całkowicie przeciwnego można powiedzieć o motorze 1.9 TDI zaprezentowanym we wrześniu roku 1991 w modelu Audi 80.
Diesel 1.9 TDI – miliony sztuk i… miliony kilometrów!
Legendarny silnik Volkswagena ma 1896 cm3 pojemności, 4 cylindry, 8 zaworów, turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk oleju napędowego. W zależności od wersji Niemcy montowali sprzęgło bez lub z kołem dwumasowym, prostą sprężarkę lub turbo ze zmienną geometrią łopatek i intercoolerem. Początkowo stosowana była elektronicznie sterowana pompa rozdzielaczowa. Z czasem – a konkretnie w roku 1998 – po raz pierwszy w dieslu 1.9 TDI zastosowany został wynalazek Grupy Volkswagena, a konkretnie pompowtryskiwacze.
Najważniejszym elementem historii diesla 1.9 TDI jest jednak opinia… pancernika! Kierowcy byli więcej niż zadowoleni z trwałości niemieckiego silnika wysokoprężnego. Przykład? Znane są przypadki, w których motor bez generalnego remontu pokonał pod maską Skody Fabii aż 1,3 miliona kilometrów. Mechanicy standardowo oceniali trwałość jednostki na minimum 700 – 800 tysięcy kilometrów. Diesel 1.9 TDI utrzymał się w produkcji do roku 2009. A to oznacza, że był produkowany w sumie 18 lat. Czemu poległ? Winne były normy emisji spalin.
Oznaczenia silników 1.9 TDI – pompa rozdzielaczowa:
- 75 KM, 155 Nm – CDX
- 90 KM, 202 Nm – 1Z, AHU
- 90 KM, 210 Nm – AGR, AHH, ALE, ALH
- 110 KM, 235 Nm – AFN, AHF, ASV, AVG
Oznaczenia silników 1.9 TDI PD – pompowtryskiwacze:
- 75 KM, 210 Nm – BSU
- 90 KM, 210 Nm – BRU, BXF, BXJ
- 90 KM, 240 Nm – ANU
- 101 KM, 240 Nm – ATD, AXR, BEW, BMT
- 101 KM, 250 Nm – AVB, AVQ
- 105 KM, 240 Nm – BSW
- 105 KM, 250 Nm – BJB, BKC, BLS, BSV, BXE
- 116 KM, 250 Nm – BPZ
- 116 KM, 285 Nm – AJM
- 116 KM, 310 Nm – ATJ, AUY, BVK
- 131 KM, 285 Nm – AWX
- 131 KM, 310 Nm – ASZ, AVF, BLT
- 150 KM, 320 Nm – ARL, BTB
- 160 KM, 330 Nm – BPX, BUK
Diesel 1.9 TDI – interwały serwisowe:
- wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem oleju – 15 tys. km lub rok
- wymiana filtra powietrza – co 60 tys. km
- wymiana filtra paliwa – co 30 tys. km
- wymiana płynu hamulcowego – co 2 lata
- wymiana filtra kabinowego – co 2 lata
- wymiana paska rozrządu – co 90 tys. km lub 4 lata
- wymiana świec żarowych – co 100 tys. km
- wymiana oleju przekładniowego w skrzyni manualnej – co 100 tys. km
- kontrola stanu paska wieloklinowego, wymiana w razie oznak zużycia – 30 tys. km lub 2 lata
Diesel 1.9 TDI – ceny części zamiennych:
- filtr oleju – od 12 zł
- filtr powietrza – od 18 zł
- filtr paliwa – od 20 zł
- zestaw paska rozrządu – od 283 zł
- zestaw paska wielorowkowego – od 138 zł
- sprzęgło komplet – od 371 zł
- koło dwumasowe – od 931 zł
- pompa wtryskowa – od 3520 zł
- zawór EGR – od 157 zł
- świeca żarowa – od 25 zł
- filtr cząstek stałych – od 1366 zł
- sonda lambda – od 285 zł
- turbosprężarka – od 1553 zł
Zobacz również:
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS