A A+ A++

Na początek może nieco o historii. A więc legendarny skrót TDI narodził się w gamie Grupy Volkswagena w roku 1989. Motor o pojemności 2.5 litra trafił pod maskę modelu Audi 100 i charakteryzował się ekstremalnie nowoczesną na tamte czasy elektronicznie sterowaną pompą wtryskującą olej napędowy. I choć motor 2.5 TDI jest znany do dziś, niestety nie przyniósł technologii Turbocharged Direct Injection najlepszej sławy. Coś całkowicie przeciwnego można powiedzieć o motorze 1.9 TDI zaprezentowanym we wrześniu roku 1991 w modelu Audi 80.

Diesel 1.9 TDI – miliony sztuk i… miliony kilometrów!

Legendarny silnik Volkswagena ma 1896 cm3 pojemności, 4 cylindry, 8 zaworów, turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk oleju napędowego. W zależności od wersji Niemcy montowali sprzęgło bez lub z kołem dwumasowym, prostą sprężarkę lub turbo ze zmienną geometrią łopatek i intercoolerem. Początkowo stosowana była elektronicznie sterowana pompa rozdzielaczowa. Z czasem – a konkretnie w roku 1998 – po raz pierwszy w dieslu 1.9 TDI zastosowany został wynalazek Grupy Volkswagena, a konkretnie pompowtryskiwacze.

Najważniejszym elementem historii diesla 1.9 TDI jest jednak opinia… pancernika! Kierowcy byli więcej niż zadowoleni z trwałości niemieckiego silnika wysokoprężnego. Przykład? Znane są przypadki, w których motor bez generalnego remontu pokonał pod maską Skody Fabii aż 1,3 miliona kilometrów. Mechanicy standardowo oceniali trwałość jednostki na minimum 700 – 800 tysięcy kilometrów. Diesel 1.9 TDI utrzymał się w produkcji do roku 2009. A to oznacza, że był produkowany w sumie 18 lat. Czemu poległ? Winne były normy emisji spalin.

Oznaczenia silników 1.9 TDI – pompa rozdzielaczowa:

  • 75 KM, 155 Nm – CDX
  • 90 KM, 202 Nm – 1Z, AHU
  • 90 KM, 210 Nm – AGR, AHH, ALE, ALH
  • 110 KM, 235 Nm – AFN, AHF, ASV, AVG

Oznaczenia silników 1.9 TDI PD – pompowtryskiwacze:

  • 75 KM, 210 Nm – BSU
  • 90 KM, 210 Nm – BRU, BXF, BXJ
  • 90 KM, 240 Nm – ANU
  • 101 KM, 240 Nm – ATD, AXR, BEW, BMT
  • 101 KM, 250 Nm – AVB, AVQ
  • 105 KM, 240 Nm – BSW
  • 105 KM, 250 Nm – BJB, BKC, BLS, BSV, BXE
  • 116 KM, 250 Nm – BPZ
  • 116 KM, 285 Nm – AJM
  • 116 KM, 310 Nm – ATJ, AUY, BVK
  • 131 KM, 285 Nm – AWX
  • 131 KM, 310 Nm – ASZ, AVF, BLT
  • 150 KM, 320 Nm – ARL, BTB
  • 160 KM, 330 Nm – BPX, BUK

Diesel 1.9 TDI – interwały serwisowe:

  • wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem oleju – 15 tys. km lub rok
  • wymiana filtra powietrza – co 60 tys. km
  • wymiana filtra paliwa – co 30 tys. km
  • wymiana płynu hamulcowego – co 2 lata
  • wymiana filtra kabinowego – co 2 lata
  • wymiana paska rozrządu – co 90 tys. km lub 4 lata
  • wymiana świec żarowych – co 100 tys. km
  • wymiana oleju przekładniowego w skrzyni manualnej – co 100 tys. km
  • kontrola stanu paska wieloklinowego, wymiana w razie oznak zużycia – 30 tys. km lub 2 lata

Diesel 1.9 TDI – ceny części zamiennych:

  • filtr oleju – od 12 zł
  • filtr powietrza – od 18 zł
  • filtr paliwa – od 20 zł
  • zestaw paska rozrządu – od 283 zł
  • zestaw paska wielorowkowego – od 138 zł
  • sprzęgło komplet – od 371 zł
  • koło dwumasowe – od 931 zł
  • pompa wtryskowa – od 3520 zł
  • zawór EGR – od 157 zł
  • świeca żarowa – od 25 zł
  • filtr cząstek stałych – od 1366 zł
  • sonda lambda – od 285 zł
  • turbosprężarka – od 1553 zł

Zobacz również:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCharytatywny Turniej Auto-Wimar “Dzieci-Dzieciom, razem dla Jakuba”
Następny artykułKomendant czujny po służbie