Zajmująca się dalekodystansowymi przewozami spółka przygotowuje się na pracowite kolejne 20 lat i walczy ze skutkami pandemii.
W 2001 roku rząd podjął decyzję o restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. W ten sposób powstała Grupa PKP tworzona przez spółki odpowiedzialne za różne obszary działalności kolei. – Zadaniem, które otrzymało PKP Intercity 20 lat temu, było stworzenie nowego standardu podróżowania na dłuższych dystansach – przypomina prezes zarządu PKP S.A. i przewodniczący rady nadzorczej PKP Intercity Krzysztof Mamiński.
Czytaj więcej w: Ostrożny optymizm przewoźników pasażerskich
Spółka powstała 1 września 2001 roku i od tego dnia na tory wyjechało już ponad 1,8 mln pociągów, a przez 20 lat skorzystało z nich ponad 530 milionów pasażerów. Z badań wynika, że PKP Intercity jest pierwszym wyborem transportu, 83 proc. pasażerów pozytywnie wypowiada się o przewozach. – Cieszę się, że ten jubileusz przypada akurat w Europejskim Roku Kolei. To symboliczne nowe otwarcie okresu, w którym rozwój PKP Intercity jeszcze przyspieszy. Kolejne zmiany na lepsze służyć będą zarówno pasażerom, którzy do dalekich podróży coraz chętniej będą wybierać pociągi, jak i środowisku, ponieważ PKP Intercity chce stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu – zaznacza minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Czytaj więcej w: PKP Intercity odcięte od finansowania jak Polregio?
Spółka modernizuje tabor. PKP Intercity w ostatnich latach zainwestowała w nowe pojazdy ponad 5 mld zł. – Przez najbliższe lata dzięki wsparciu rządu PKP Intercity zainwestuje rekordowe kwoty w unowocześnienie taboru i polepszenie siatki połączeń. 19 miliardów to kwota historyczna, która nie tylko zmieni spółkę, ale wpłynie na rozwój całej gospodarki – podkreśla sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki.
Spółka zamierza do 2030 roku całkowicie odnowić tabor i kupić m.in. 23 pociągi dużych prędkości (osiągających do 250 km/h), co praktycznie podwoi flotę takich pojazdów. Jednak przewoźnik, podobnie jak cała branża transportu osób, zmaga się ze skutkami pandemii i odpływem pasażerów.
Czytaj więcej w: Do Krakowa w niecałe 2 godziny
W pierwszych pięciu miesiącach 2021 roku udział PKP Intercity w pracy przewozowej wyniósł 45,6%, ale praca przewozowa kolei pasażerskich w Polsce była o ponad 47% mniejsza niż w 2019 roku, informuje Urząd Transportu Kolejowego. Wzrosła jedynie praca eksploatacyjna, była o niecałe 4% większa niż w 2019 roku i wyniosła 71,9 mln pociągokilometrów, wynika z danych UTK.
Wraz z rozpoczęciem wakacji PKP Intercity uruchamia każdego dnia 426 pociągów, gdy w ubiegłorocznym okresie letnim na tory wyjeżdżało średnio 410 składów dziennie. Latem 2019 roku przewoźnik uruchamiał każdego dnia średnio 425 pociągów.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS