A A+ A++

Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju (ma blisko 100 proc. akcji Pesy) powiedział w rozmowie z PAP, że nie wyklucza wejścia Pesy na giełdę w najbliższych trzech latach. – Zakończyliśmy restrukturyzację, wyniki firmy w ubiegłym roku były dobre. Siłą Pesy jest jej obecność na rynkach zagranicznych – powiedział PAP Borys. 

Przykładem jest kontrakt z Ceskie Drahy zamówiły do tej pory w Pesa 76 spalinowych zespołów trakcyjnych typu 847, zakup przez prywatnego czeskiego przewoźnika Regio Jet siedmiu dwusystemowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 654, produkuje tramwaje dla estońskiego Tallina, rumuńskiej Krajowy, żeby największe wymienić zagraniczne kontrakty. Bydgoski producent zdobył 23 zagraniczne homologacje. 

FPS H.Cegielski

Pesa jest wśród czterech producentów pociągów wybranych przez Polregio jako dostawcy 200 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamówienie warte jest łącznie ponad 7 mld zł. Finansowanie będzie pochodzić z grantów i pożyczek unijnych (KPO, FENiKS, RPO), innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika. Polregio podkreśla, że pozyskanie tak dużej liczby pociągów jest możliwe dzięki stabilnej sytuacji finansowej spółki. W ostatnich dwóch latach spółka zanotowała blisko 10 mld zł po stronie przychodów do 2030 r. w wieloletnich umowach z urzędami marszałkowskimi. 

Czytaj więcej

Spedytorzy domagają się większych ciężarówek

Polregio, największy kolejowy przewoźnik pasażerski w Polsce, podpisało 25 stycznia umowy ramowe z czterema producentami taboru na dostawę do 200 składów elektrycznych. FPS H.Cegielski, Pesa Bydgoszcz, Newag oraz Stadler Polska mają dostarczyć w ciągu trzech najbliższych lat nowoczesne, funkcjonalne pociągi z wifi i klimatyzacją. 

Polregio przeprowadziło już bardzo szerokie konsultacje rynkowe, rozstrzygnęło przetargi i podpisało na umowy ramowe z producentami. Dzięki temu jest w pełni przygotowane do udziału w konkursach, których ogłoszenie planuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Od momentu rozstrzygnięcia konkursu przez CUPT, Polregio w ciągu kilku tygodni ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze. Zgodnie z harmonogramem pierwszy pociąg zostanie dostarczony w 2025 roku, zaś koniec dostaw nastąpi w lipcu 2026 roku.  Aukcje będą prowadzone równolegle do formalności związanych z finansowaniem taboru, co znacząco skróci czas realizacji zamówienia.

Przewidujemy, że pierwsza umowa wykonawcza na kilkadziesiąt pojazdów zostanie podpisana jeszcze w tym roku. Dzięki niej pierwsze pociągi pojawią się w 2025 roku – zaznacza prezes Polregio Artur Martyniuk. 

Newag

Przewoźnik przewiduje zakup do 60 pociągów 2-członowych oraz co maksymalnie 140 sztuk 3-członowych. Wszystkie przystosowane do prędkości 160 km/h. – Polregio otrzyma pociągi dostosowane do obsługi ruchu regionalnego, zaś producenci będą mieli zabezpieczone moce produkcyjne na kolejne lata – podkreśla Martyniuk. 

Do tego Pesa wspólnie z Newagiem ubiega się o kontrakt z PKP IC na dostawę pociągów typu push-pull. Jeżeli zdobędzie zamówienie, będzie musiała pilnie zwiększyć zatrudnienie i zdolności produkcyjne. 

Kontrakt stulecia prowadzony przez Polregio nada impetu działaniom Newagu (dla którego ostatnie lata były słabsze), FPS H.Cegielski )z nowym hybrydowym pociągiem) oraz polskiemu oddziałowi szwajcarskiego Stadlera. 

Stadler

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMieszkańcy Zadębia skarżą się na grasujące dziki. „Straszą ludzi, wchodzą na posesje”
Następny artykułBadanie IBRiS: Leasing, zakup czy wynajem długoterminowy – jakie finansowanie samochodu jest najkorzystniejsze dla małych przedsiębiorców w czasach kryzysu?