A A+ A++

Publikacja z dnia: 03-04-2023 10:04

Zakupy przez internet cieszą się stale dużą popularnością, ze względu na komfort i szybkość transakcji.

Pozwalają na nabycie produktów bez wychodzenia z domu, a oferty dostępne w sklepach internetowych należą do niezwykle konkurencyjnych. Klientom korzystającym z zakupów internetowych także przysługują prawa do  reklamacji lub zwrotu zakupionych przedmiotów. Co warto wiedzieć na ten temat?

Zwrot towarów zakupionych przez internet

Zgodnie z obowiązującymi przepisami klienci nabywający przedmioty przez internet mogą zwrócić je w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Krok ten jest określany jako odstąpienie od umowy. Zwracany towar musi spełniać podstawowy wymóg: nie może jednak nosić śladów użytkowania. Musi mieć pozostawione oznaczenia, jak np. metka, a czasem także oryginalne opakowanie. Istnieją wyjątki od tej zasady, jednak większość produktów dostępnych w internecie podlega temu przepisowi.

Reklamacja towaru kupionego przez internet

Użytkownicy sklepów internetowych mogą skorzystać również z opcji reklamacji towaru zakupionego przez internet. Dotyczy ona sytuacji, gdy przedmiot jest niezgodny z umową lub ma istotne wady. Najczęściej do reklamacji dochodzi w przypadku, kiedy zakupiony towar nie odpowiada opisowi podanemu przez sprzedawcę. Sprawy tego typu są rozpatrywane indywidualnie, biorąc pod uwagę to, czy:

• przedmiot odpowiada podanym właściwościom,
• przedmiot może być używany do podanego celu,
• zostały spełnione cechy, których może oczekiwać konsument,
• przedmiot jest kompletny,
• przedmiot ma uszkodzenia powstałe podczas transportu.

Reklamacja może być złożona na podstawie rękojmi lub gwarancji, choć ta druga nie jest obowiązkowa. Okres, w trakcie którego klient może ubiegać się o zwrot pieniędzy lub dosłanie pełnowartościowego produktu, wynosi aż 2 lata. Jeśli sprawa dotyczy towaru używanego, okres ten może zostać skrócony do 12 miesięcy. Zgodnie z polskim prawem przyjmuje się domniemanie, że wada, która ujawniła się w ciągu roku, nie jest winą użytkownika i istniała już w momencie sprzedaży.
Reklamacje zazwyczaj składa się z użyciem specjalnych formularzy reklamacyjnych dostępnych na stronach sklepów internetowych. Po złożeniu pisma sprzedawca ma 14 dni kalendarzowych na jego rozpatrzenie. Wymaga to odesłania reklamowanego przedmiotu i sprawdzenia, czy do wad nie doszło winy z klienta.

Zwrot i reklamacja a koszty wysyłki

W przypadku zwrotów koszty wysyłki ponosi kupujący. Może on skorzystać z usług kurierskich, dostępnych m.in. na stronie https://www.sendit.pl/. Zdarza się, że sprzedawca proponuje inne rozwiązania, jednak zazwyczaj opłata za przesyłkę pozostaje po stronie osoby odsyłającej towar.

W przypadku reklamacji jest nieco inaczej. Odpowiedzialność za dosłanie przedmiotu wadliwego lub niezgodnego z opisem ponosi właściciel sklepu internetowego. Z tego powodu to po jego stronie pozostają koszty odesłania towaru. Zwykle w takiej sytuacji klient może wybrać pomiędzy zwrotem pieniędzy za zakupiony produkt a dosłaniem nowego egzemplarza, bez wad. W niektórych sytuacjach możliwa jest także darmowa naprawa lub udzielenie zniżki. Rozwiązanie problemu jest ustalane indywidualnie pomiędzy sprzedawcą a kupującym.

(artykuł sponsorowany)

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPolicjanci zatrzymali 46-latka podejrzanego o usiłowanie zabójstwa
Następny artykułMężczyzna zatrzymany za usiłowanie zabójstwa. Ukrywał się w Warszawie!