A A+ A++

Mało kto się spodziewał, że Renault zaprezentuje nową wizję modelu Scenic. W końcu segment vanów od lat boryka się ze spadkiem sprzedaży i wycofywaniem kolejnych modeli z rynku. Zresztą najlepiej widać to po Renault, który wykreślił z aktualnej oferty czwartą generację Scenica, która została zaprezentowana w 2016 r. Aktualnie nie można już zamówić tego modelu. Najwyraźniej Francuzi jednak przywiązali się do dźwięcznej nazwy i do idei stojącej za tym samochodem.

Renault Scenic Vision

Albert Warner

W nowym Scenicu zostaje nazwa i po części koncepcja auta rodzinnego. Nowa generacja pojawi się w 2024 roku i nie będzie już vanem. Przynajmniej z nazwy. Renault kilkukrotnie w materiałach prasowych zaznacza sformułowanie, że to samochód rodzinny. A to oznacza wszystko i nic, bo opis “auto rodzinne” może odnosić się praktycznie do wszystkich segmentów, no może z wyjątkiem dwumiejscowych aut sportowych. Jednak przyznać trzeba, że nowy model SUV-em nie jest. Jeśli już to napuchniętym kompaktem w stylu Volkswagena ID.3 czy nowego Megane E-Tech tyle, że jest od nich znacznie większy. Renault może sobie wymyślać określenia jakie chce. Nowy Scenic to po prostu crossover.

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

mat. prasowe

Z technicznego punktu widzenia, Scenic Vision bazuje na platformie CMF-EV (Common Module Family – Electric Vehicle). To platforma wspólna z Renault Megane E-Tech i Nissanem Ariya. Jak sugeruje już sama nazwa platformy, nowy Scenic ma być postrzegany jako kolejny element strategii elektrycznej Renault. Tym samym porównanie do koncepcji Megane E-Tech jest oczywiste. Ważący około 1700 kg nowy Scenic należy do klasy kompaktowej, ale jest znacznie większy od elektrycznego Megane. Ma 4,49 metra długości (plus 28 cm w porównaniu z Megane e-Tech), 1,9 metra szerokości (plus 12 cm), 1,59 metra wysokości (plus 9 cm) i rozstaw osi 2,84 metra (plus 14 cm). Jeśli chodzi o wygląd to twórcy zapewniają, że koncept jest w 90 proc. podobny do wersji seryjnej. Oczywiści z kilkoma zastrzeżeniami.

Czytaj więcej

Renault Zoe
Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Albert Warner

W wersji produkcyjnej zmiany na pewno dotkną układu napędowego. Zapowiadany przez Renault silnik wodorowy nie okazał się klasycznym silnikiem spalinowym zasilanym wodorem, lecz hybrydą typu plug-in. A dokładniej: Renault Scenic Vision ma napęd wyłącznie elektryczny z dodatkowym ogniwem paliwowym, który zwiększa jego zasięg. Oprócz silnika elektrycznego o mocy 218 KM, który jest montowany w Megane E-Tech, koncepcyjny Scenic otrzymał silnik napędzany wodorem o mocy 22 KM. To słuszna pomoc w uzyskaniu dodatkowego zasięgu, bo w pod podłogą znajduje się akumulator o pojemności zaledwie 40 kWh. To tylko o 8 kWh więcej niż w np. w Volkswagenie E-Up i aż o 18 kWh mniej niż ma najmniejszy akumulator Skody Enyaq. Dzięki zastosowaniu napędu mieszanego konstruktorzy koncepcyjnego Renault twierdzą, że auto powinno być w stanie przejechać 800 km bez postoju przy ładowarce. Renault powinno pokonać odległości z Paryża do Marsylii z 5min postojem na tankowanie wodoru. Ponieważ jednak infrastruktura stacji tankowania wodoru we Francji jest póki co marginalna (4 stacje – wszystkie w Paryżu, 2 kolejne w planach) to pomysł napędu Scenika pozostanie w ramach koncepcji. Należy mieć nadzieję, że w produkcyjnym modelu znajdzie się miejsce na duży akumulator o pojemności co najmniej 60 kWh.

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Albert Warner

Na pierwszy rzut oka Scenic Vision przypomina elektryczne Megane – podobne ostre linie nadwozia, kształt całej bryły i detale stylistyczne. taki nowy styl Renault. Do tego sporo ciekawych detali jak np. brak środkowego słupka, 21 calowe felgi z aktywnie regulowanymi klapami, które się otwierają i zamykają. 90 procent tego samochodu nadaje się do powtórnego przetworzenia np. podłoga auta jest w 100 procentach wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu – w 45 procentach z plastikowych butelek po mleku, a w 55 procentach z plastikowych rurek. Klamry pasów bezpieczeństwa nie wymagają plastikowej osłony, a miedź zastosowana w akumulatorze i przewodach elektrycznych również pochodzi w całości z recyklingu. Ogólnie rzecz biorąc, pojazd ma być wykonany w ponad 70 proc. z materiałów pochodzących z recyklingu.

Renault Scenic Vision

Renault Scenic Vision

Albert Warner

W modelu Scenic Vision Renault wprowadza zupełnie nowe podejście do systemu informacyjno-rozrywkowego. Jest tu w sumie 11 ekranów. W centrum znajduje się duży ekran, zamontowany z przodu pod przednią szybą i zaprojektowany tak, że po naciśnięciu przycisku staje się przezroczysty, a raczej wyświetlany jest na nim obraz z przedniej kamery. Jest on przeznaczony do wyświetlania informacji z systemów wspomagania, systemu nawigacji i prędkości. Reszta ekranów to małe, ruchome kwadraci … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułW niedzielne popołudnie w pobliżu Ziemi przeleci planetoida o wielkości ponad kilometra
Następny artykułPorażka ze Świątek, a teraz to! Gwiazda wyżyła się jak… Lewandowski!