A A+ A++
Udostępnij!

Każdy właściciel działki, domu lub mieszkania musi rozliczać podatek od nieruchomości. Sprawdź, jak dopełnić formalności w Urzędzie Miasta Gdańsk: jakie dokumenty przygotować, jaką drogą je przekazać do organu podatkowego oraz w jakich terminach zapłacić podatek.

Podatek od nieruchomości: formalności w Urzędzie Miasta Gdańsk

Należący do podatków lokalnych, podatek od nieruchomości rozlicza się w urzędzie miasta lub gminy właściwym według miejsca położenia gruntu lub obiektu budowlanego. Jeśli Twoja nieruchomość leży na terenie Gdańska, to właśnie w Urzędzie Miasta Gdańsk musisz dopełnić formalności.

Obowiązek podatkowy spoczywa na właścicielach działek, domów i lokali, a także użytkownikach wieczystych, posiadaczach samoistnych oraz posiadaczach nieruchomości będących własnością Miasta Gdańska lub Skarbu Państwa.

Na dopełnienie formalności masz 14 dni. Termin ten liczy się np. od zakupu nieruchomości, od dnia podpisania umowy użytkowania wieczystego itp., czyli od dnia zaistnienia okoliczności powodujących obowiązek podatkowym.

Jakie dokumenty zgłoszeniowe złożyć?

Jako osoba fizyczna musisz wypełnić druk IN-1: Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych. Jeśli Twoje grunty lub obiekty budowlane podlegają opodatkowaniu, dodatkowo wypełnij też załącznik ZIN-1. Jeśli są zwolnione z opodatkowania – załącznik ZIN-2.

Obowiązuje też trzeci załącznik: ZIN-3. Wypełnij go w sytuacji, gdy posiadasz nieruchomość we współwłasności z inną osobą fizyczną. Wykazujesz w nim dane współwłaściciela. Ale uwaga! Jeśli współwłaścicielem jest osoba prawna, zamiast informacji IN-1 wypełnij deklarację na podatek od nieruchomości DN-1. W takim wypadku procedura postępowania dla osoby fizycznej jest taka, jak dla osoby prawnej.

Jak przekazać dokumenty rozliczeniowe do Urzędu Miasta?

Jeśli wolisz elektroniczną drogę przekazania informacji IN-1, wypełnij dokumenty i rozlicz podatek od nieruchomości online. Wszystkich formalności możesz dopełnić przez Internet. Wystarczy, że posiadasz Profil Zaufany lub podpis kwalifikowany. Inna opcja to wypełnienie druków online, z pomocą kreatora, a następnie wydrukowanie ich i podpisanie odręcznie.

Informację IN-1 wraz z załącznikami możesz też dostarczyć do Urzędu Miasta Gdańska w tradycyjnej formie: zanosząc dokumenty osobiście lub wysyłając pocztą.

Jak bezbłędnie rozliczyć podatek od nieruchomości w Gdańsku?

Jeśli potrzebujesz pomocy w rozliczeniu podatku od nieruchomości, tutaj możesz wypełnić informację IN-1 online: https://przyjazne-deklaracje.pl/gdansk/podatek-od-nieruchomosci/ . Tak naprawdę w przypadku osób fizycznych najważniejszą kwestią jest podanie prawidłowych danych oraz właściwe określenie przeznaczenia nieruchomości. Samym wyliczeniem wysokości podatku zajmuje się Urząd Miasta. W odpowiedzi na złożoną informację IN-1 otrzymasz decyzje o wysokości podatku.

W decyzji tej znajdziesz m.in. numer konta do wpłaty oraz terminy i wysokości płatności rat. Jeśli roczna kwota podatku nie przekracza 100 zł, podlega płatności jednorazowej. Jeśli jest wyższa, obowiązują następujące terminy płatności:

  • 15 marca
  • 15 maja
  • 15 września
  • 15 listopada

Ważne! Pamiętaj o płatności podatku od nieruchomości w terminie. Spóźnienie w tym zakresie może się wiązać m.in. z naliczeniem odsetek za zwłokę.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNatalia Kaczmarek z nieoficjalnym rekordem Polski
Następny artykułKUKE i ukraiński Oszczadbank będą współdziałać na rzecz odbudowy Ukrainy