Należący do GPW Logistics cyfrowy spedytor Polski Cyfrowy Operator Logistyczny (PCOL) w listopadzie 2022 roku rozpoczął działalność operacyjną. Wykonuje usługi przewozów całosamochodowych dla Grupy Azoty, KGHM, spółek z grupy ARP, z którymi moamy podpisane listy intencyjne. Od grudnia uczestniczy w spedycji i dystrybucji węgla na Dolnym Śląsku na zlecenie Polskiej Grupy Górniczej. – Jesteśmy spedytorem korzystającym z cyfrowych narzędzi. Do tego budujemy moduł w pełni cyfrowej spedycji. Docelowo przygotowujemy pełną cyfryzację dokumentów zarówno w transporcie krajowym i międzynarodowym – opisuje wiceprezes GPW Logistics Marcin Wolak.
Czytaj więcej
PCOL specjalizuje się w transportach całopojazdowych, plandekowych, furgonach i w temperaturze kontrolowanej. – Klientom umożliwiamy optymalizację transportu, zaś przewoźnikom zapewniamy ładunki powrotne. Do współpracy zachęcamy ich krótkimi terminami płatności: 7 dni od dostarczenia dokumentów. W drugim kwartale jeszcze skrócimy ten termin do 48 godzin, bez ponoszenia przez przewoźników dodatkowych kosztów – zapewnia Wolak.
W PCOL pracuje kilku spedytorów, ale wiceprezes zastrzega, że popyt na usługi spółki jest tak duży, że zespół spedycyjny zwiększy w tym roku do kilkunastu osób.
Nad cyfryzacją całego procesu spedycji w PCOL pracuje kilkunastu informatyków. Projekt wartości 9,3 mln zł jest dofinasowany w wysokości 5,4 mln zł przez NCBiR. – Sztuczna inteligencja będzie optymalizować przebiegi aut i zasugeruje najlepsze rozwiązania. Wyliczy automatycznie stawki. Budujemy narzędzie, które weźmie pod uwagę parametry mające na nie wpływ. Nie chcemy jednak optymalizacji kosztem przewoźników – zastrzega Wolak.
Przygotowywane narzędzie umożliwi wymianę informacji pomiędzy załadowcą i przewoźnikiem w formacie cyfrowym. Umożliwi on także przesyłanie cyfrowych listów przewozowych. – Projekt będzie gotowy pod koniec 2023 roku i na razie wszystkie prace toczą się zgodnie z harmonogramem – zapewnia Wolak.
Czytaj więcej
W dalszej kolejności PCOL przygotuje podobne narzędzie dla spedycji kolejowej. – Nie chcemy jednak zajmować się drobnicą i ostatnią milą. Te przewozy załatwi dla nas partner – wyjaśnia wiceprezes GPW Logistics.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS