A A+ A++

Od 1 października obowiązywać będzie kara od 5 do 16 lat więzienia dla pijanych sprawców wypadku ze skutkiem śmiertelnym i od 5 do aż 20 lat pozbawienia wolności w przypadku, kiedy poszkodowany dozna ciężkiego uszczerbku na zdrowiu. Wyeliminowania zostanie także możliwość orzekania kar w postaci grzywny lub ograniczenia wolności dla kierowców recydywistów, którzy spowodowali wypadek, mając we krwi alkohol. 

Czytaj więcej

Dzisiaj Warszawa, jutro Świecko?

Nowe przepisy przewidują traktowanie osób, które spożyły alkohol dopiero po spowodowaniu wypadku w ten sam sposób, co prowadzących pojazdy, u których od razu potwierdzono obecność alkoholu we krwi. Tyczy się to również kierujących, którzy uciekli z miejsca wypadku. Według nowego kodeksu sąd będzie mógł orzec zakaz prowadzenia pojazdów na przynajmniej 3 lata w każdym z tych przypadków.

Problem jest, ale maleje

Z danych policji wynika, że w 2022 roku (najnowsze) w 10,5 proc. wypadków uczestniczyli użytkownicy dróg będący pod wpływem alkoholu. Zginęło w nich 14,1 proc ogółu zabitych. W porównaniu do 2021 roku było to o 9,6 proc. mniej wypadków i o 19 proc. mniej zabitych. 

Nietrzeźwi uczestnicy ruchu spowodowali 8,1 proc. wypadków, w których zginęło 11,6 proc. ogółu zabitych. Z winy pijanych prowadzących pojazdami doszło do 1415 wypadków, w których zginęły 172 osoby. Nietrzeźwi kierowcy samochodów ciężarowych spowodowali 55 wypadków (3,9 proc.), w których zginęło 8 osób (4,7 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych).

Były szef stołecznej drogówki, a obecnie przedstawiciel Fundacji Zapobieganie Wypadkom Drogowym Wojciech Pasieczny wskazuje, że w 2023 roku służby zanotowały ponad 99 tys. przypadków jazdy po alkoholu (powyżej 0,2 promili), o 4 proc. mniej niż rok wcześniej. Pracodawcy mogą testować kierowców na obecność alkoholu. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKonsultacje społeczne projektu uchwały w sprawie ustanowienia użytku ekologicznego „Zakrzówek – enklawa wschodnia”
Następny artykułUchwała antysmogowa – musimy wypracować konsensus