A A+ A++

Sytuacja na Morzu Czerwonym od kilku tygodni jest mocno skomplikowana. Huti dokonują częstych ataków na kontenerowce i tankowce państw popierających Izrael. W czwartek pomimo ataków zachodniej koalicji na cele Hutich w Jemenie ci zaatakowali amerykański tankowiec. To wpływa na ceny transportu na popularnej trasie Szanghaj-Rotterdam.

Transport na trasie Szanghaj-Rotterdam 3 razy droższy. Powodem ataki Huti
Transport na trasie Szanghaj-Rotterdam 3 razy droższy. Powodem ataki Huti
fot. Łukasz Dejnarowicz / / FORUM

“Koszt transportu morskiego na trasie Szanghaj – Rotterdam jest obecnie 3x wyższy niż pod koniec ubiegłego roku. To pokłosie ataków jemeńskich rebeliantów, które przekierowały tranzyt z Morza Czerwonego i Kanału Sueskiego na dłuższą trasę wokół wybrzeży Afryki” – zauważają analitycy BNP Paribas.

Brama Łez – kluczowa cieśninia na Morzu Czerwonym

Cieśnina Bab al – Mandab – znana jako Brama Łez nie bez powodu. To kanał o szerokości 32 km, który jest znany z tego, że jest niebezpieczny w żegludze. Leży pomiędzy Jemenem na Półwyspie Arabskim a Dżibuti i Erytreą w Afryce. Co roku przepływa nią około 17 tys. statków, transportujących 10 proc. światowego handlu. 

Każdy statek płynący na lub z Ocean Indyjski przez Kanał Sueski musi go pokonać. Unikanie tej trasy powoduje, że statki muszą wybierać znacznie dłuższe trasy dookoła Afryki.  

W połowie grudnia największa na świecie grupa żeglugowa Mediterranean Shipping Company poinformowała, że zmienia kurs swoich statków z daleka od Morza Czerwonego ze względu na zwiększone zagrożenie atakami. Za nią poszły kolejne.

Choć z końcem grudnia jeden z największych armatorów na świecie – duńska firma Maersk zapewniała, że wróci na Morze Czerwone “najszybciej jak się da”, to wciąż Maersk i Hapag-Lloyd (Niemcy) wstrzymują transport tą trasą.

Na wyższe koszty frachu zwracał uwagę ostatnio Andy Bond, przewodniczący wykonawczy Pepco Group. Jak wskazał, niewiadomą jest wpływ wydarzeń na Morzu Czerwonym i związanych z tym zakłóceń na rynku globalnych dostaw.

“Większość naszych kosztów transportu jest zakontraktowana do końca III kwartału, ale wiele statków zostało przekierowanych na dłuższe, okrężne trasy, co oznacza kilkutygodniowe opóźnienia i – w rezultacie – wzrost kosztów transportu. To oznacza podwyższenie cen frachtu” – dodał.

USA będzie kontynuować walkę z Huti

Operacja wojskowa przeciw jemeńskiemu ruchowi Huti nie powstrzymała jego ataków na Morzu Czerwonym, ale będzie kontynuowana – powiedział w czwartek prezydent USA Joe Biden.

Chwilę później podczas briefingu na pokładzie prezydenckiego samolotu Rzecznik Rady Bezpieczeństwa Narodowego John Kirby rozwinął wypowiedź Bidena, mówiąc, że z każdą akcją przeciw islamistom atakującym statki na Morzu Czerwonym, USA “odbierają im zdolności i utrudniają przeprowadzanie dalszych ataków”.

Morze Czerwone wywinduje ceny benzyny i innych towarów? Oto najnowsze szacunki

Najwięksi armatorzy wycofują swoje statki z Morza Czerwonego, które zamiast skrótu przez Kanał Sueski muszą wybierać alternatywną – dłuższą – trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei na południowym krańcu Afryki. Analitycy są zgodni – spowoduje to wzrost cen ropy i innych towarów. 

Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł32-letni obrońca odchodzi z Zagłębia
Następny artykułKonińska prokuratura będzie prowadziła sprawę zarządzania reklamami w Poznaniu