A A+ A++

Na dniach zakończy się rozbiórka budynku dworca kolejowego w Sokółce. Robotnicy zburzyli już ponad połowę budynku. W miejscu tym powstanie Gminne Centrum Przesiadkowe.

REKLAMA

Rozbiórka to pierwszy etap prac budowlanych.

Umowę na realizację inwestycji w systemie „zaprojektuj i wybuduj” gmina Sokółka podpisała z firmą Budimex w listopadzie 2021 roku. Spółka zburzy gmach dworca i wybuduje od podstaw centrum przesiadkowe. Realizacja zadania potrwa 42 miesiące od daty podpisania umowy (a więc do roku 2026). Koszt zadania wyniesie 36 850 999,26 zł brutto, a dofinansowanie – 26,5 mln zł (72 procent wartości inwestycji). 

Budowa dworca kolejowego w Sokółce wiąże się z powstaniem Kolei Warszawsko-Petersburskiej w połowie XIX wieku. 

W 1857 roku powołane zostało do życia Główne Towarzystwo Dróg Żelaznych Rosyjskich, w którym znaczącą rolę odgrywała francuska spółka Credit Mobillier Izaaka i Emila Pereire. Prace przy budowie linii postępowały sprawnie. Pod kierownictwem przedsiębiorcy Mikołaja Skworcowa zatrudniono ponad 15 tysięcy robotników. Wiosną 1862 roku tymczasowo uruchomiono odcinek z Warszawy do Białegostoku. Od 18 maja kursowały na tej trasie dwie pary pociągów tygodniowo. We wrześniu uruchomiono odcinek do Grodna, biegnący przez Sokółkę i Kuźnicę, a wkrótce także do Wilna. Stałą komunikację na linii warszawsko-petersburskiej, liczącej 1330 kilometrów, otwarto 27 grudnia 1862 roku. Podróż pomiędzy końcowymi stacjami trwała wówczas 38 godzin, zaś z Warszawy do Wilna – 14 i pół godziny.

REKLAMA

Była to druga linia kolejowa przebiegająca częściowo na ziemiach Królestwa Polskiego, po Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, zarazem czwarta linia kolejowa w Cesarstwie Rosyjskim.

Rok po powstaniu styczniowym kolej warszawsko-petersburska dysponowała 373 parowozami, 819 wagonami pasażerskimi, 7454 towarowymi. W 1865 roku koleją przejechało 1 596 117 pasażerów. W 1895 roku Kolej Warszawsko-Petersburska została wykupiona i upaństwowiona przez rząd carski.

W 1914 roku stacja Sokółka posiadała budynek dworcowy (parterowy z poddaszem), osiem torów postojowych, trzy rampy, pompy, obrotnicę oraz parowozownię na 12 stanowisk. Stacja została zbombardowana przez Niemców w 1939 roku. Do naszych czasów nie dotrwał budynek wieży wodnej.

Po wojnie budynek dworca został gruntownie przebudowany. Dobudowano piętra, w których znajdowały się mieszkania. 

Na zdjęciu poniżej – dworzec PKP w Sokółce w 1934 roku:

(pb)

Rozbiórka dworca kolejowego w Sokółce:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRegion. Dramatyczna akcja ratunkowa
Następny artykułLXVI Sesja Rady Miasta Zielonka