A A+ A++

Szyny, podkłady, jak również inne akcesoria stalowe stosowane dla nowoczesnej zabudowy trakcji kolejowej i tramwajowej, stanowią podstawowe elementy uzbrojenia tego ważnego transportu. Elementy te zapewniają właściwe prowadzenie kół oraz bezpieczne poruszanie pojazdów. W celu zapewnienia płynnej i komfortowej eksploatacji bardzo istotne jest zastosowanie materiałów staliwnych przerobionych na drodze obróbki plastycznej. Jakimi cechami charakteryzują się wysokojakościowe szyny tramwajowe oraz kolejowe. Poznajmy TOP-5!

Co oznacza bezpieczny transport szynowy?

Nie ulega wątpliwości, że trzeba rozpocząć od szyn tramwajowych. Rozstaw tych elementów zależy od konkretnego zastosowania korzystających z nich urządzeń. Transport kolejowy to obszar przemysłu transportowego lądowego, którego celem jest przemieszczanie ładunków oraz ludzi po najmniejszej odległości między punktem początkowym a docelowym. Pomimo że ten środek transportu nie należy do najszybszych, jest bardzo bezpieczny oraz tani w eksploatacji.

Szyny tramwajowe oraz kolejowe pełnią tutaj bardzo istotną rolę w kierunku odpowiedniego utrzymania pociągu i wagonów. Bardzo ważny jest również fakt szybkiego wyhamowania środka transportowego, co jest związane z odpowiednią konstrukcją szyn.

Infrastruktura transportu miejskiego obejmuje linie autobusowe oraz szyny tramwajowe. Cena tych produktów podyktowana jest konkretnym rozwiązaniem i miejskim planem inwestycyjnym. Można tutaj wyróżnić szyny tramwajowe blokowe oraz szyny tramwajowe rowkowe. Jakie są różnice pomiędzy nimi? Spieszymy z odpowiedzią!

Różnica między szynami tramwajowymi a rowkowymi

Wiele hurtowni stali oferuje dwa rodzaje produktów przeznaczonych do budowania miejskiej trakcji tramwajowej – są to szyny tramwajowe blokowe oraz szyny tramwajowe rowkowe.

W obu przypadkach charakterystycznymi elementami konstrukcyjnymi są:

  • główka – część szyny, po której toczy się stalowe koło jezdne tramwaju, która posiada odpowiedni profil dopasowania do obręczy koła,
  • stopka – dolna część szyny stanowiąca podkład pod budowę betonową i jednocześnie daje możliwość stabilnego przytwierdzenia szyny do podłoża,
  • rowek – część konstrukcyjna szyny tramwajowej, które zapewnia stabilniejsze prowadzenie pojazdu po łukach.

Główną różnicą między szynami tramwajowymi rowkowymi a blokowymi jest występowania charakterystycznej szyjki w pierwszym typie. Dzięki temu możliwe jest lepsze prowadzenie kół jezdnych tramwaju, co ma szczególne znaczenie w przypadku występowania częstych zmian kierunku jazdy. Zazwyczaj produkty te, które powstają w procesie walcowania, są droższe od blokowych odpowiedników, jednak bardziej stabilne i wymagają rzadszej konserwacji.

Wielu producentów oferuje bogaty asortyment, który z powodzeniem może być dopasowany do indywidualnych predyspozycji klienta. Najwyższe standardy jakości i precyzji wykonania spełniają szyny tramwajowe Moris.

TOP-5 najistotniejszych cech szyn kolejowych

Szyny tramwajowe powinny być budowane z dużą dbałością o szczegóły techniczne. Cechują się wieloma aspektami technicznymi, które powinny być doprecyzowane w każdym calu. Poznaj najważniejsze cechy szyn tramwajowych!

  1. Wysoka wytrzymałość na rozciąganie i ściskanie – jedna z najbardziej kluczowych cech z uwagi na nieustanne obciążenia dynamiczne, co zapobiega nagłemu pękaniu oraz odkształceniom.
  2. Niski współczynnik rozszerzalności cieplnej, co ma szczególne znaczenie, kiedy szyny tramwajowe narażone są na działanie zmiennych warunków pogodowych. Dzięki temu nie dochodzi do nieprzewidzianych odkształceń materiału i konstrukcja jest bardziej stabilna.
  3. Odporność na korozję i pękanie, co również związane jest z działaniem obciążeń dynamicznych, ale również nieprzewidzianymi i zmiennymi warunkami pogodowymi. Dzięki wysokiej żaro- i kwasoodporności, szyny tramwajowe mogą służyć na długie lata.
  4. Łatwość montażu i demontażu, dzięki czemu łatwa jest szybka naprawa trakcji tramwajowej, bez większego zakłócenia ruchu miejskiego.
  5. Wysoka tolerancja wymiarowa co umożliwia dokładne dopasowanie szyn tramwajowych i zmniejsza liczbę wypadków oraz zakłóceń w ruchu miejskim.
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTRÓJKA NASTOLATKÓW INFORMOWAŁA O FIKCYJNYM PORWANIU DZWONIĄC DO OBCYCH LUDZI
Następny artykułMuzeum Auschwitz reaguje na kontrowersyjne wypowiedzi o imigrantach