A A+ A++

Szef Williamsa dołączył do ekipy z Grove bezpośrednio z wysokiego stanowiska w Mercedesie, z którym pod różnymi nazwami był związany od początku swojej kariery.

W tamtym czasie ekipa Mercedesa wręcz zachwycała strategią i opanowaniem w czym w dużej mierze pomagały działania właśnie Jamesa Vowlesa i jego zespołu inżynierów opracowujących strategie wyścigowe.

Zespół Mercedesa bardzo szybko zdał sobie sprawę, że w erze silników V6 turbo, która zapoczątkowała się w 2014 roku, będzie w zasadzie bezkonkurencyjny. Włodarze ekipy byli na tyle pewni potencjału swojego bolidu, że Lewis Hamilton oraz Nico Rosberg już przed pierwszym wyścigiem zostali poinformowani, że walka o mistrzostwo rozstrzygnie się między nimi.

Nie są to wyssane z palca domysły, gdyż już wcześniej inny były inżynier Mercedesa, Paddy Lowe, zdradzał, że dla Mercedesa w tamtym okresie najtrudniejsze było oszacowanie jak mocno może skręcić swoje silniki, aby wygrać wyścig, a jednocześnie totalnie nie zdeklasować rywali, którzy mogliby w ten sposób chcieć bardziej ochoczo naciskać na zmiany w regulaminach.

Mimo iż na przestrzeni kolejnych trzech lat przyjaźń Lewisa Hamiltona i Nico Rosberga totalnie się rozpadła, ich przygoda w Mercedesie rozpoczęła się dość przyjaźnie, częściowo za sprawą Vowlesa, który opracował szkic zasad jakich mają przestrzegać kierowcy podczas ścigania się przeciwko sobie na torze.

“Najważniejszą rzeczą z jaką zetknęliśmy się z kierowcami w 2014 roku, było to, że obaj wiedzieli – zarówno Nico, jak i Lewis – że to jeden z nich zwycięży” mówił w podcaście High Performance Vowles.

“Oni wiedzieli o tym jeszcze zanim wyjechaliśmy na tor w pierwszym wyścigu. Moją rolą w tym było to, że stworzyłem dokument, który bardzo jasno wyjaśniał jak mamy ze sobą współpracować i jak rywalizować ze sobą. Wtedy nazywaliśmy to zasadami zaangażowania, ale później się to zmieniło na mniej agresywna nazwę.”

“Określiłem tam bardzo jasno granice, mówiąc jak będziemy się zachowywali i jak spisywali.”

“Było wiele do zrobienia. Zaczęło się od etosu, w który wierzę do tej pory. Cała pierwsza strona dotyczyła kwestii bycia sportowcem i wyjaśnieniu, że można wygrać mistrzostwa, ale jeżeli zrobi się to w niesprawiedliwy sposób i niesportowo, będziecie tego żałowali do końca życia.”

“Mielibyście na swoim koncie mistrzostwo, ale byłoby ono skażone, zabłocone, nie byłoby czyste.”

Vowles podkreślał tam, że ważne jest, aby chcieć odnosić zwycięstwa swoimi siłami poprzez bycie lepszym od wszystkich, zamiast szukać luk i przyjmując postawę chęci zwyciężenia za wszelką cenę.

“Dotyczyło to kierowców, ale i inżynierów i projektantów w zespole” dodawał. “Chodziło o to, aby wziąć ich w tę podróż i upewnić się, że są świadomi, że można zostać najlepszym sportowcem na świecie, tworząc historię na wiele, wiele lat.”

“Można również wygrać wyścig robiąc coś co zmusi rywala lub zrani zespołowego kolegę. Którą drogę wybieracie? Wybór jest bardzo prosty, gdy przedstawicie go sportowcom- ostatecznie chce się tworzyć historię na wiele, wiele lat.”

Vowles nie omieszkał wspomnieć tutaj o przypadku Michaela Schumachera, który w trakcie swojej kariery miewał sporo nieczystych zagrywek, które do tej pory tkwią w pamięci kibiców, mimo iż ten sięgnął po siedem tytułów mistrzowskich.

“Michael [Schumacher], niesamowity człowiek, ale nadal prześladowany przez wydarzenia z 1997 roku pod wieloma względami. Wszyscy o tym pamiętają. Wykreowaliśmy nastawienie, że nie chcemy być tak zapamiętani. Chcemy być zapamiętani, że byliśmy dominującą siłą, pracującą wspólnie.”

“Między waszą dwójką, w tych zasadach, wygra najszybszy kierowca na dystansie 20 wyścigów. Nie najszybszy w ten weekend, nie ten, który zrobi coś co na czym być może skorzysta w krótkim terminie- to najszybszy kierowca na dystansie 20 wyścigów. Stworzyliśmy to i zbudowaliśmy na tej bazie. Damy wam takie same szanse.”

“Kupili to i to stworzyło dobre środowisko. Nie oznaczało to, że wtedy nie mieliśmy rozłamów. Wszyscy będą zapewne pamiętali Barcelonę 2016 [gdy Hamilton z Rosbergiem zderzyli się na pierwszym okrążeniu, tracąc potencjalną szanse na podwójne zwycięstwo], która cały czas tkwi mi w głowie, gdyż obaj ci sportowcy byli zamknięci w swoich boksach i byli po prostu sfrustrowani.”

“Ale gdy to się wydarzało nie mogliśmy się wycofać. Trzeba było to podwójnie zabezpieczyć i jechać dalej. Tak miało być.”

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMŚ w lotach. Piotr Żyła szósty po pierwszym dniu. Kamil Stoch nie wystartował
Następny artykułNowe smartfony Motorola debiutują w Orange