A A+ A++

Od ministra infrastruktury oczekuje odpowiedzi na dwa zadane pytania – 1. Czy zostanie podjęta decyzja pozytywna dla samorządów Lubawy i Rybna związana z wyborem wariantu W2 (zielony) w przebiegu drogi ekspresowej S5 na odcinku Wirwajdy–Nowe Marzy?

2. Czy w związku z podejmowanymi decyzjami w powyższej sprawie będą podjęte konsultacje z samorządami i mieszkańcami? W jakich terminach i miejscach?

Data wpływu: 08-03-2023

Szanowny Panie Ministrze!

Władze uchwałodawcze i wykonawcze gminy Rybno oraz miasta Lubawa apelują o wybór wariantu W2 (zielony) dotyczącego przebiegu drogi ekspresowej S5 na odcinku Wirwajdy–Nowe Marzy. Samorządowcy, przedsiębiorcy, mieszkańcy bardzo liczą na nadrobienie zaległości komunikacyjnych i transportowych tego regionu Warmii i Mazur. Doświadczali bowiem od lat wykluczenia komunikacyjnego.

Zadaniem nowego odcinka drogi ekspresowej S5 na odcinku Wirwajdy–Nowe Marzy jest przejęcie ruchu pojazdów z dróg krajowych nr 15 (Lubawa) i nr 16 (Iława). Pomiary dotyczące ruchu drogowego wykonane na wymienionych drogach przez GDDKiA na przełomie lat 2020/2021 wykazują, że w stosunku do roku 2015 nastąpiło znaczące jego natężenie. Wynika z tego zasadność skierowania zwiększającego się strumienia transportu samochodowego na trasę szybkiego ruchu jak najkrótszą drogą. Takie rozwiązanie zawiera właśnie wariant 2 (zielony). Wybór ten zapewnia praktycznie identyczną drogę i koszty budowy, a projektowany węzeł drogowy na DW 536 w m. Rodzone umożliwi dostęp mieszkańcom Lubawy, Iławy, części powiatu działdowskiego, w tym gminy Rybno, do sieci dróg krajowych. Kolejnym węzłem będzie Skarlin, który włączy DW nr 538, przebiegającą centralnie przez gminę Rybno. Lubawa i okolice to zagłębie przemysłu meblarskiego opartego na ciężkim transporcie samochodowym. To miejsca pracy dla tysięcy mieszkańców, w tym z gminy Rybno.

W Lubawie funkcjonuje ponad 600 znaczących podmiotów gospodarczych. Tylko w Ikea Industry codziennie wjeżdża i wyjeżdża około 400 samochodów – rocznie ponad 100 tys. pojazdów. Firmy lubawskie realizują i planują rozwój, co stawia kolejne wymagania. Samorządowcy zarówno Lubawy, jak i Rybna wskazują, że wybór wariantu 2 jest kompromisowym rozwiązaniem niosącym równomierne korzyści dla całego powiatu iławskiego oraz powiatów nowomiejskiego i ostródzkiego. Pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy terenów gminy wiejskiej Lubawa, gminy miejskiej Lubawa, gminy wiejskiej Nowe Miasto Lubawskie oraz gminy wiejskiej Ostróda, a także gminy wiejskiej i miejskiej Iława. Niebagatelną korzyścią wynikającą z wyboru tego wariantu jest jego wpływ na poprawę walorów turystycznych, szczególnie gminy miejskiej Iława i gminy wiejskiej Iława.

Panie Ministrze!

Warto pomóc mieszkańcom i przedsiębiorcom powiatu działdowskiego, dla których normalność komunikacyjna w pobliżu swoich lokalizacji stanowi warunek niezbędny i szansę rozwojową.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJak odebrać bonus na start Superbet?
Następny artykułPracowity weekend drużyny Młodzików