A A+ A++

Autonomiczny minibus opracowany przez firmę BLEES przez 20 dni woził pasażerów po 400-metrowym odcinku ulicy Akademickiej. Przewiózł w tym czasie niemal 3 tysiące osób w różnym wieku. Jak się sprawdził? – Bardzo dobrze w każdych warunkach pogodowych – mówią jego twórcy.

 
Testy odbywały się na przełomie listopada i grudnia. Do pojazdu wsiadali gliwiczanie i mieszkańcy innych miast, dorośli i dzieci, przedszkolaki, uczniowie, studenci i seniorzy. Wyposażonym w zaawansowane sensory i systemy pojazdem poruszały się także wycieczki szkolne i przedszkolne.

Wrażenia pasażerów odnotowywali w ankietach psychologowie Uniwersytetu Śląskiego (zostaną one szczegółowo przeanalizowane i podane do publicznej wiadomości).

Na trasie, wyznaczonej na 400-metrowym odcinku ulicy Akademickiej od placu Krakowskiego do ul. Kaszubskiej, z trzema tymczasowymi przystankami o nazwach wybranych w konkursie zorganizowanym przez zaangażowaną w projekt minibusa Politechnikę Śląską (Rektorat; Skrzyżowanie Tysiąca Możliwości; Wieża Magów), nie odnotowano sytuacji niebezpiecznych.

Prędkość Bleesa BB-1 (wyposażonego w systemy rozpoznawania obiektów 3D czy sztuczną inteligencję, mogącego jechać z maksymalną prędkością 25 km/h) dostosowano do panujących warunków atmosferycznych, wymogów strefy zamieszkania i ruchu pieszych. Uwzględniono też obecność pojazdów budowlanych w sąsiedztwie wznoszonego Centrum Kreatywności Studenckie i możliwość przejazdu straży pożarnej. W związku z tym maksymalna prędkość została ograniczona do 10 km/h, a średnio wynosiła ok. 7,75 km/h.

Bus spisywał się bardzo dobrze w każdych warunkach pogodowych. Jego system autonomii reagował prawidłowo, zwalniając lub zatrzymując pojazd przed pojawiającymi się przeszkodami czy osobami przebywającymi na terenie wydarzenia

– podkreśla Mikołaj Kwiatkowski, koordynator gliwickich testów i manager ds. rozwoju biznesu w firmie Blees.

Potwierdza to, że Blees BB-1 może poruszać się w bardzo różnorodnej przestrzeni – od parkingów, miejsc otwartych (na których prowadzone były wcześniejsze testy), aż po parki i lokalizacje o jednolitym otoczeniu, osłonięte drzewami, a także obszary o gęstej zabudowie – dodaje.

– Naszym zdaniem testy minibusa Blees BB-1 w Gliwicach były sukcesem, demonstrując potencjał autonomicznych pojazdów w poprawie bezpieczeństwa, efektywności i ekologiczności miejskiego transportu. Wydarzenie stanowiło obiecujący krok w kierunku przyszłości, w której autonomiczne pojazdy staną się integralną częścią miejskiego krajobrazu – dodaje Marcin Wójcik, dyrektor ds. technologii w firmie Blees.

(żms)/UM Gliwice(kik)

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułŁobżenickie Dziki 2023 rozdane!
Następny artykułPrzystanek w lesie, bez postoju pociągów, ale będą nowe głośniki i zegary. PKP PLK: “Zachowujemy spójność wyposażenia”