A A+ A++

Krótsza droga krajowa 61 i dłuższa droga wojewódzka 645 oraz powstanie nowej wojewódzkiej to niektóre zmiany do jakich doszło w ostatnim czasie w siatce dróg publicznych w rejonie Łomży.

Za sprawą budowanej Via Baltica siatka dróg publicznych w regionie zmienia się. Zgodnie z ustawą jeżeli odcinek drogi krajowej zastępowany jest nowo wybudowanym odcinkiem (w naszym przypadku S61), ten wcześniejszy zostaje zaliczony do kategorii dróg wojewódzkich. 

Zanikająca DK61
Niegdyś kluczowa droga, dziś w regionie znika. Zanim powstała droga szybkiego ruchu, główna DK61 prowadziła z Warszawy przez Legionowo, Różan,  Ostrołękę, Łomżę do Augustowa i dalej „ósemką” do Suwałk i państw nadbałtyckich. Dziś ten przebieg staje się historią. Zgodnie w przypomnianą wyżej zasadą, z chwilą oddania do użytku nowej drogi ekspresowej (S61), stary szlak zmienia swoją kategorię i przechodzi pod innego zarządcę. W ten sposób już w 2021 roku znaczna część odcinków dawnej drogi krajowej powyżej Kisielnicy stała się wojewódzkimi.

Wg ostatniego rozporządzenia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad nr 32 z 27 grudnia 2022 roku w sprawie nadania numerów drogom krajowym, droga krajowa 61 prowadzi z Warszawy, przez Legionowo, Ostrołękę, Łomżę, Szczuczyn, Ełk, Raczki, Suwałki i dalej granica państwa. 

Jak widać zaadoptowano do tego korytarza od Kiesielnicy drogę S61. Zgodnie z wykazem dróg ekspresowych, S61 prowadzi od S8 (Ostrów Mazowiecka) – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko – granica państwa (Kowno). Po oddaniu do użytku całej S61, czyli w 2025 roku, odcinek Łomża – Ostrołęka stanie się drogą wojewódzką. Ostrołęckie środowiska już piszą petycje do ministerstwa, ale odpowiedź  dyrektora Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury nie pozostawia złudzeń. DK 61 zakończy swój bieg w Ostrołęce. Dalej będzie droga wojewódzka. Pojawiają się co prawda pomysły, aby krajówka DK64, czyli Piątnica – Jeżewo, pociągnąć jako DK61, ale w świetle odpowiedzi ministerstwa raczej mało realne. 

Przybywa dróg wojewódzkich
Droga tracąca status krajowej najczęściej wpada na poziom wojewódzki. Zarządcą staje się marszałek, a na znakach pojawia się trzy cyfrowy numer. W 2022 i 2023 roku w zachodniej części województwa status drogi krajowej na rzecz wojewódzkiej straciło 72 kilometrów dróg, z tego prawie 12 kilometrów starodroża DK61 od Kisielnicy przez Stawiski do Szczuczyna w 2022 roku przekazano powiatom. Natomiast na starodrożu od Szczuczyna przez Grajewo do Augustowa wytyczono nową, prawie 51-kilometrową drogę wojewódzką 665.

Zmiany nastąpiły także pod Łomżą. W związku z budową łącznika DK 63 z S61 pod zarząd województwa przeszła droga Łomża – Podgórze – rondo na DK63. Ponad 8 kilometrowy odcinek nie ma jeszcze numeru, ale roboczo określany jest jako 645, czyli przedłużenie drogi od Nowogrodu.

Stara tablica informacyjna na starodrożu DK63

Zmiany pojawiły się także na „łomżyńskich drogach”. „Rada Miejska Łomży Uchwałą nr 358/XXXV/21 z dnia 24 lutego 2021 roku w sprawie pozbawienia kategorii końcowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 677, przebiegającego od skrzyżowania z ul. Strusią do granicy miasta, zaliczyła do kategorii dróg gminnych. Odcinek starodroża otrzymał nr 101206B” – informuje ratusz.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNajpierw wieści o kryzysie w małżeństwie, a teraz jeszcze to. Co za tupet
Następny artykułPrzez wzrost zakażeń Legionellą cała sieć wodociągowa zostanie prewencyjnie zdezynfekowana