A A+ A++

Kilka miesięcy temu Remedy oficjalnie zapowiedziało kompletną edycję Control Ultimate Edition, które przygotowywane jest z myślą o nowych konsolach PlayStation 5, Xbox Series S oraz Xbox Series X. Od dłuższego czasu wiedzieliśmy, że nowa wersja przygotowana z myślą o konsolach dziewiątej generacji, zadebiutuje 2 lutego. Odświeżona wersja z myślą o PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S wprowadza między innymi obsługę Ray Tracingu, co oferują także komputery PC z kartami NVIDIA GeForce RTX 3000. Jako że Control Ultimate Edition już dzisiaj debiutuje w usłudze PlayStation Plus, zdecydowaliśmy się sprawdzić jak prezentuje się gra z zaimplementowanym Ray Tracingiem. Ponadto porównany jakość RT z PS5 z tym, które obsługują karty GeForce RTX.

Dzisiaj debiutuje gra Control: Ultimate Edition na konsolach PlayStation 5 oraz Xbox Series X. Sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu na PS5 i porównujemy z jakością na laptopie z kartą NVIDIA GeForce RTX 3080.

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Recenzja Sony PlayStation 5 oraz gry Spider-Man: Miles Morales

O samej grze nie ma już specjalnie sensu pisać, gdyż wielu graczy miało już z pewnością okazję sprawdzić co oferuje Control od studia Remedy. Przyjrzymy się natomiast bliżej implementacji Ray Tracingu na konsoli PlayStation 5 (na Xbox Series X spodziewamy się porównywalnej jakości). Jak dobrze pamiętacie, twórcy do wdrożenia Ray Tracingu na PC w 2019 roku, wykorzystali łącznie pięć technik: Ray Tracing odbić, Ray Tracing elementów przezroczystych, Ray Tracing pośredniego światła rozproszonego, Ray Tracing cieni kontaktowych oraz szczątkowy Ray Tracing. Na komputerach w zależności od wyboru predefiniowanych ustawień RT (Medium lub High), aktywują się albo tylko dwie pierwsze opcje albo wszystkie na raz. W przypadku konsoli Sony PlayStation 5, mamy aktywne również dwie pierwsze opcje, a więc RT wykorzystane do odbić na powierzchniach oraz odbicia w elementach przezroczystych.

Control Ultimate Edition PS5 – Ray Tracing OFF vs Ray Tracing ON

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition PS5 – Ray Tracing OFF vs Ray Tracing ON

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition PS5 – Ray Tracing OFF vs Ray Tracing ON

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition PS5 – Ray Tracing OFF vs Ray Tracing ON

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition PS5 – Ray Tracing OFF vs Ray Tracing ON

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Mniej więcej zatem implementacja Ray Tracingu na PS5 jak również Xbox Series X odpowiada ustawieniom RT Medium na PC. Mniej więcej, ponieważ sama jakość tychże dwóch opcji graficznych na konsolach jest nieco uboższa w porównaniu do komputerów. Trzy pozostałe opcje RT są wyłączone i niedostępne na konsolach. Choć dają pewne różnice wizualne, dla twórców były na tyle nieistotne, że nie zdecydowali się ich wdrożyć kosztem dalszego pogorszenia płynności. Dwie pierwsze opcje RT dają największą różnicę względem oprawy pozbawionej RT. Ich aktywacja odbywa się jednak kosztem znaczącego pogorszenia płynności obrazu. W trybie graficznym gra działa w 30 FPS (wraz z Day-1-Patch nie zaobserwowałem spadków poniżej tej wartości). W trybie wydajności gra przeważnie działa w stabilnych 60 FPS. Jednak nawet pomimo premierowego patcha, animacja nie zawsze utrzymywała się sztywno na tym poziomie. Przy intensywnych walkach, gdzie wykorzystywane są dodatkowo moce telekinezy, płynność czasami spada do poziomu około 50 FPS. W obu trybach gra ma aktywną rozdzielczość obrazu na poziomie 3840×2160 pikseli, aczkolwiek rozdzielczość renderowania (czyli de facto właściwa rozdzielczość) wynosi 2560×1440 pikseli. Control: Ultimate Edition w dalszym ciągu nie posiada zaimplementowanego HDR. Co ciekawe jednak, gra waży mniej od swojego pierwowzoru (z dodatkami). Wcześniejsza wersja na PS5, która działa w trybie wstecznej kompatybilności waży około 40 GB. Control Ultimate Edition jako dedykowana wersja dla PS5, waży niecałe 28 GB. Twórcy niestety nie zdecydowali się wykorzystać możliwości pada DualSense. Przy bieganiu czujemy wprawdzie lekkie wibracje, ale silnik haptyczny z pewnością nie został nawet w części wykorzystany.

Control Ultimate Edition PS5 – Ray Tracing OFF vs Ray Tracing ON

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition PS5 – Ray Tracing OFF vs Ray Tracing ON

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition PS5 – Ray Tracing OFF vs Ray Tracing ON

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition PS5 – Ray Tracing OFF vs Ray Tracing ON

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition PS5 – Ray Tracing OFF vs Ray Tracing ON

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Od góry: PlayStation 5 RT OFF, PlayStation 5 RT ON, PC RT MEDIUM (MSAA OFF, reszta opcji HIGH), PC RT HIGH (MSAA OFF, reszta opcji HIGH).

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition PS5 – Ray Tracing OFF vs Ray Tracing ON

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition – Ray Tracing ON (PS5) vs Ray Tracing ON MEDIUM (PC)

Control Ultimate Edition na PlayStation 5 - sprawdzamy jakość implementacji Ray Tracingu. Porównanie z wersją PC [nc1]

Control Ultimate Edition – Ray Tracing ON (PS5) vs Ray Tracing ON HIGH (PC)

Źródło: PurePC.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZgłoszenie PGE Dystrybucja S.A. z siedzibą w Lublinie z dn.28.01.2021 – budowa linii kablowej SN wraz ze złączem kablowym na działkach o nr ew. 241/4, 242/4 (obr. 0020, ark. 7) położonych przy ul. Marii Fołtyn w Radomiu.
Następny artykułSenator pisze do prokuratora generalnego. Chodzi o Piotra Chałupkę