A A+ A++

Kiedy zdecydujecie się na wybór konkretnego haka holowniczego, warto sprawdzić jego dane techniczne. Trzeba dobrać urządzenie tak, by po dłuższej eksploatacji nie okazało się złomem. Najwięcej płacą bowiem ci, którzy płacą dwa razy. 

Podstawowe parametry techniczne haka holowniczego to:

  • Uciąg maksymalny [wyrażony w kg]
  • Siła uciągu [wyrażona w kN]
  • Obciążenie pionowe [wyrażone w kg]

Dwa ostatnie parametry techniczne haka holowniczego znajdziecie na tabliczce znamionowej, ale uciąg maksymalny nie jest na nią nabijany. Jest to wartość – wbrew pozorom – nieistotna, gdyż większość haków spełnia wymagania odnośnie uciągu 3500 kg, natomiast warto wiedzieć o hakach z zerową wartością uciągu, przeznaczonych wyłącznie do mocowania platformy rowerowej lub dodatkowego bagażnika. Nie nadają się do holowania.

Przeczytaj także:

Siła D – tajemniczy, ale niezwykle ważny parametr

Najważniejszym parametrem jest siła uciągu oznaczona na tabliczce literą D. To właśnie ona powinna być kluczowa przy wyborze urządzenia. Jest to dopuszczalna siła, jaka może działać na hak. Jej przekroczenie może spowodować wygięcie kuli haka lub zerwanie mocowania czy inne uszkodzenie mechaniczne, w tym uszkodzenie nadwozia. Zwykle haki mają siłę uciągu od ok. 5 kN do 20 kN.

Jak dobrać hak pod kątem siły uciągu? To wbrew pozorom proste, ale trzeba posłużyć się kalkulatorem i sprawdzić dokumenty pojazdu oraz przyczepy. Po zebraniu danych zabieramy się za wyliczenie.

Siła D = [(dmc auta x dmc przyczepy) : (dmc auta + dmc przyczepy)] x 0,00981

Przykładowo:

  • dmc auta = 1559 kg
  • dmc przyczepy = 1000 kg
  • (1559 x 1000) : (1559 + 1000) x 0,00981 = 5,976 kN

Powyższy przykład pokazuje, że – zamawiając hak – należy wybrać taki, którego dopuszczalna siła uciągu wynosi minimum 6 kN. Nie należy tego bagatelizować i absolutnie nie należy przekraczać tego parametru. O ile podczas jazdy autostradą niewiele złego może się wydarzyć, o tyle holowanie ciężkiej przyczepy kempingowej w terenie górzystym może bardzo niekorzystnie wpłynąć na hak i nawet samo nadwozie w punktach, w których mocowany.

Obciążenie pionowe haka – kiedy przewozisz rowery

Obciążenie pionowe haka – na tabliczce znamionowej oznaczone literą S – jest parametrem bardziej istotnym przy korzystaniu z bagażnika rowerowego niż przy ciągnięciu przyczepy. Bagażnik ważący kilkanaście kilogramów plus każdy rower po tyle samo i raptem przy trzech rowerach okazuje się, że hak musi znieść obciążenie 45-50 kg. Jeśli zamontujemy jeszcze na nim różne akcesoria lub po prostu ciężkie rowery ze stalową ramą, obciążenie może wzrosnąć nawet do 70 kg. Ma to znaczenie tak dla haka, jak i samego auta.

Przeciążony hak może mieć tendencję do gięcia się i wyrywania mocowań. Jest to szczególnie istotne przy jeździe po nierównościach. Z czasem hak może nie nadawać się do użycia – np. niemożliwe będzie po kilku sezonach ponowne zamontowanie bagażnika.

Dobrej jakości haki gwarantują obciążenie pionowe minimum 75 kg, co jest już parametrem, który pozwoli z niego swobodnie korzystać. Nie należy jednak przekraczać tego obciążenia.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowoczesna bankowość i przyjazne podejście do klienta – przesłanie kampanii „Czerwiec z bankiem spółdzielczym”
Następny artykuł“The Old Guard” z Charlize Theron i Kiki Layne – jest nowy zwiastun