A A+ A++
Klasa stanowi przestrzeń publiczną, w której zachodzi szereg ważnych procesów rozwojowych. To właśnie w tym miejscu zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, spędzają bardzo dużo czasu w ciągu dnia. Z tego powodu warto zadbać o to, by była to przestrzeń pełna swobody, w której każdy mógłby poczuć się dobrze. Odpowiednie zaaranżowanie klasy nierzadko pomaga w lepszym przyswajaniu informacji oraz pozytywnie wpływa na dzieci oraz młodzież na każdym etapie rozwoju. Wiek uczniów, a także wyposażenie klasy powinno decydować o jej aranżacji. Szkoła ma obowiązek stworzenia takiej przestrzeni, która pozwala zarówno na naukę, zabawę oraz odpoczynek. Jest to wyjątkowo trudne zadanie, zwłaszcza ze względu na fakt, że każda z tych czynności potrzebuje nieco innego środowiska. W aranżacji klasy warto zwrócić uwagę nie tylko na estetykę dekoracji, lecz również ergonomię. Połączenie odpowiednich kolorów, ozdób oraz pomocy dydaktycznych wraz z wygodnymi meblami szkolnymi, które będą towarzyszyć uczniom przez większość czasu jest w stanie przynieść niesamowite efekty. Postanowiliśmy przedstawić kilka wskazówek i elementów, które składają się na funkcjonalną klasę sprzyjającą nauce.

Jak urządzić klasę, która sprzyja nauce?

Na co zwrócić uwagę, aranżując klasę przyjazną uczniom?

Bardzo ważnym elementem każdej klasy są uczniowie – to właśnie oni powinni mieć możliwość kształtowania wystroju przestrzeni, w ten sposób wyrażając własną ekspresję oraz poczucie estetyki. Wpływ uczniów na kształtowanie “swojej” przestrzeni spowoduje w nich poczucie wpływu na życie klasy, sprawiając, że ci mogą poczuć się jak u siebie. Włączenie dzieci do urządzania klasy zazwyczaj sprowadza się do rozmowy na temat wyglądu pomieszczenia czy zadania grupowego, które dotyczy stworzenia projektu wymarzonej klasy. Bardzo ważny wpływ na efekty w nauce ma rozmieszczenie ławek i sadzanie uczniów. W tym przypadku wyróżniamy cztery podstawowe sposoby układów:

  • podkowa → ławki ustawione w literę U, z miejscem nauczyciela usytuowanym z przodu; układ pozwala na utrzymywanie dobrego kontaktu z uczniami, a także monitoring ich indywidualnej pracy; jest to swoiste wpłynięcie na indywidualną pracę, zmuszając uczniów do zwiększonego uczestnictwa w zajęciach oraz większej uwagi;

  • rzędy → układ odpowiedni wtedy, gdy uwaga uczniów ma być nakierowana bezpośrednio na słuchanie oraz odbiór nauczyciela; sprzyja ona również indywidualnej pracy uczniów, jednak badania jasno ukazują, że wzmożona aktywność rozprowadza się w strefie obejmującej stoliki z pierwszego rzędu oraz trzy w głąb środkowego rzędu; z tego powodu odchodzi się od tego rodzaju układu;

  • koło (krąg) → posadzenie uczniów na krzesłach w kręgu, bez ławek, stwarza znakomite warunki do dobrej komunikacji w trakcie dyskusji oraz dynamiki, w pewien sposób zobowiązując do udziału w niej; układ ten pozwala na znacznie lepszą obserwację uczniów;

  • segment → polega na usadzeniu dzieci wokół stolików, tworząc zarówno ośrodki pracy zespołowej, a także indywidualnej, co zwiększa liczbę uczniów zaangażowanych w zadania edukacyjne, jednocześnie ich integrując; układ segmentowy wymaga od nauczyciela częstego opuszczania swojego stanowiska na rzecz aktywnego prowadzenia zajęć i towarzyszenia uczniom przy pracach grupowych.

Ważne, by ławki i krzesła oznaczały się wytrzymałością i wygodą. Meble szkolne od CEZAS-GLOB to świetny przykład wyposażenia, łączący w sobie pożądane cechy: ergonomię i estetykę. Niektóre modele można dowolnie regulować, dostosowując je do indywidualnych potrzeb uczniów, którzy z nich korzystają. Ponadto firma oferuje również szereg dodatków do klas, obejmujących modele oraz pomoce dydaktyczne.

Czy dekoracje klas szkolnych są istotne?

Aranżacja klasy szkolnej powinna być nie tylko funkcjonalna oraz praktyczna, lecz również miła dla oka. Uczniowie spędzają w murach szkoły średnio 7-8 godzin dziennie, dlatego też fakt, jak wygląda ich otoczenie jest wysoce istotny, ponieważ oddziałuje na ich samopoczucie oraz nastawienie do szkolnych obowiązków. Ścienne dekoracje w postaci kolorowych tablic z ciekawostkami z danego przedmiotu, modele 3D, a także gabloty, w których uczniowie mogą umieścić swoje prace, to elementy, które są w stanie stworzyć kreatywną przestrzeń pobudzającą zmysły uczniów do pracy. Urządzenie klasy to nie lada wyzwanie – dobrze jest podejść do zadania w sposób uwzględniający potrzeby uczniów. To w końcu oni będą spędzać tam większość czasu.

Artykuł sponsorowany
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSala gimnastyczna jak nowa
Następny artykułStop mowie nienawiści. Młodzież edukowała w ZPO w Kazanowie [zdjęcia]