Palenque, starożytne miasto Majów, skrywa wiele zagadek, które fascynują badaczy i miłośników historii. Jedną z najbardziej intrygujących jest relief z Palenque, często określany jako “kosmonauta z Palenque”. Wyrzeźbiony na płycie nagrobnej władcy Pakala Wielkiego, ten relief wywołał burzliwe debaty na temat jego interpretacji.
Znaczenie Palenque w historii Majów jest niezaprzeczalne. Miasto to, znane również jako Lakamha’ (Wielka Woda), przez ponad cztery stulecia było stolicą jednego z najpotężniejszych państw Majów w epoce klasycznej, a jego monumentalna architektura przyciągała uwagę odkrywców i badaczy od stuleci.
Najbardziej znane odkrycie w Palenque to grobowiec Pakala Wielkiego, odkryty przez Alberto Ruz Lhuilliera w 1952 roku. Relief znajdujący się na płycie nagrobnej Pakala przedstawia króla w pozycji siedzącej, otoczonego różnymi symbolami i elementami, które wywołały wiele interpretacji. Niektórzy, jak modelarz Paul Francis, sugerują, że relief przedstawia prawdziwy pojazd kosmiczny i wyposażenie astronauty, w tym przyrząd do oddychania czy pedał gazu. Francis, znany z prac do filmów i udziału w serialu “Starożytni kosmici”, przekonuje, że relief z Palenque jest odzwierciedleniem prawdziwego pojazdu widzianego przez artystę tamtych czasów
Erich von Däniken, znany ze swojej teorii o “starożytnych astronautach”, przedstawił podobną interpretację reliefu z grobowca Pakala w Palenque. Według von Dänikena, relief przedstawia człowieka w pozycji przypominającej astronautę, który manipuluje wieloma niezdefiniowanymi kontrolkami i ma piętę lewej stopy na rodzaju pedału.
Von Däniken zwraca uwagę na elementy, które jego zdaniem wskazują na pojazd kosmiczny, takie jak przednie groty, dziwne rowkowane wcięcia przypominające wloty powietrza, rozszerzający się korpus i ogon z iskrzącym płomieniem. Ubranie postaci, w tym krótkie spodnie z szerokim pasem i kurtka z japońskim otwarciem przy szyi, oraz skomplikowany hełm z wklęsłościami, rurkami i czymś na kształt anten, według niego, dodatkowo wzmacniają teorię o kosmicznym podróżniku.
Ta interpretacja stoi w opozycji do tradycyjnego spojrzenia archeologów na ten relief, którzy widzą w nim przedstawienie Pakala w momencie jego śmierci i przejścia do świata umarłych, gdzie siedzi na słońcu i wyrusza do nowego miejsca spoczynku. Znaczenie Drzewa Świata i innych elementów reliefu jest zgodne z majańskim systemem wierzeń i kultury
Dlatego taka interpretacja spotyka się z oporem ze strony wielu naukowców i archeologów. Wg nich, relief przedstawia króla Pakala w momencie jego śmierci i przejścia do świata umarłych. Głównym elementem dzieła jest Drzewo Świata, symbolizujące połączenie świata podziemnego, niebios i ziemi. Postać Pakala siedzi na słońcu, które w wierzeniach Majów odbywało swoją podróż po niebie, zabierając zmarłych do świata umarłych. Ponadto, twierdzą oni, że to, co wydaje się być aparatem tlenowym, to w rzeczywistości nosowa ozdoba, a “pedał gazu” to po prostu podnóżek.
Różnorodność interpretacji reliefu z Palenque odzwierciedla głębię i złożoność kultury Majów. Świątynia na szczycie piramidy, gdzie znajduje się grobowiec Pakala, była bogato zdobiona, a jej ikonografia nawiązuje do podróży w zaświaty i zmartwychwstania Pakala. Reliefy i inskrypcje na płycie nagrobnej są związane z majańskim systemem kalendarzy i cyklami czasu
Palenque pozostaje jednym z najbardziej tajemniczych i fascynujących miejsc związanych z cywilizacją Majów. Interpretacja reliefu z grobowca Pakala pozostaje otwarta, a jego tajemnice wciąż czekają na pełne odkrycie. To niewątpliwie jeden z najbardziej intrygujących artefaktów w historii archeologii, będący świadectwem bogatej kultury i wyobraźni ludów prekolumbijskich Ameryki.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS