A A+ A++

W czwartek 25 lutego został upubliczniony raport z kontroli 11 największych pasażerskich przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury kolejowej PKP PLK S.A. i Urząd Transportu Kolejowego (UTK) pod kątem bezpieczeństwa.

Badanie objęło okres od 2018 do 2020 r. (pierwsze półrocze). Dotyczyło także spółki Koleje Małopolskie. W opinii kontolerów przewoźnicy kolejowi dbali o stan techniczny taboru oraz właściwe kwalifikacje maszynistów, kierowników pociągów i konduktorów. Większość urządzeń odpowiedzialnych za wykrywanie usterek taboru spółka PKP PLK utrzymywała w dobrym stanie technicznym, a Urząd Transportu Kolejowego właściwie nadzorował przewoźników kolejowych. Najwyższa Izba Kontroli zwraca jednak uwagę, że negatywny wpływ na bezpieczeństwo ma m.in. starzejący się tabor.

W 2018 r. 27 procent pojazdów realizujących przewozy regionalne i aglomeracyjne miało minimum 40 lat. Stan ten, poza zagrożeniami związanymi z podwyższoną awaryjnością starzejących się pojazdów kolejowych, prowadził do niespełniania oczekiwań pasażerów w zakresie wyposażenia pociągów w: klimatyzację, dostęp do internetu, miejsca dla rowerów i większego bagażu, urządzenia ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z wagonów przez osoby o ograniczonej zdolności ruchowej itp. udogodnienia.

Wciąż niebezpiecznymi miejscami pozostają też przejazdy kolejowo-drogowe. W latach 2018-2020 (I półrocze) doszło do 8 poważnych wypadków (w tym 5 na przejazdach niestrzeżonych) oraz 701 wypadków (w tym 167 na przejazdach niestrzeżonych). Główną przyczyną było przede wszystkim niewłaściwe zachowanie użytkowników dróg i pieszych oraz generalny brak dwupoziomowych skrzyżowań linii kolejowych z drogami w Polsce.

NIK wystąpiła do ministra infrastruktury o podjęcie działań m.in. umożliwiających modernizację i zakupy nowych pojazdów kolejowych oraz nałożenie na przewoźników obowiązku wyposażania pociągów pasażerskich w defibrylatory oraz szkolenia pracowników drużyn konduktorskich w zakresie udzielania pierwszej pomocy,

A Wy co sądzicie o bezpieczeństwie na kolei, także w kontekście realizowanych obecnie w naszym regionie inwestycji?

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAustralijscy ratownicy znaleźli i ogolili zaniedbaną owcę. Jej runo ważyło 35 kg
Następny artykułJerzy Szajnowicz. Agent nr 1 kontra Kriegsmarine