A A+ A++

Inwestycja ZE PAK i Grupy Polsat Plus, kapitałowych partnerów budowy nowej fabryki autobusów wodorowych, jest jedną z najlepszych rzeczy, jakie mogły przytrafić się Świdnikowi. Władze samorządowe przez kilka lat budowały solidne podstawy oferując teren i infrastrukturę Strefy Aktywności Gospodarczej zachęcając do rozpoczęcia działalności w przemysłowej dzielnicy naszego miasta. Ich zabiegi zakończyły się powodzeniem.

Historia NesoBusa i inwestycji w świdnicką fabrykę rozpoczęła się w momencie zdefiniowania przez grupę ZE PAK nowej strategii rozwoju. Chodziło o surowiec do produkcji wodoru. Początkowo był nim gaz ziemny, z którego powstawał tak zwany szary wodór. Na początku 2020 roku zdecydowano, że gaz zastąpi energia elektryczna uzyskiwana ze źródeł odnawialnych. W efekcie grupa postawiła na zielony wodór, wytwarzany bez udziału czynników emitujących substancje szkodliwe dla środowiska, zwłaszcza dwutlenku węgla.

– Jednym z planów inwestycyjnych, jakie powstały na podstawie oferowanego przez nas kompleksowego łańcucha gospodarki wodorowej, jest projekt budowy polskiego autobusu wodorowego – mówi Maciej Nietopiel, prezes Zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.

Dlaczego Świdnik?

Dlaczego zakład produkcyjny powstaje w Świdniku, a nie, na przykład, w Lublinie? Prezes Maciej Nietopiel i Tomasz Jasłowski, dyrektor Departamentu Produkcji PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, mają na to dwie, uzupełniające się odpowiedzi.

– Z punktu widzenie geografii obie lokalizacje były równorzędne, tworzą przecież praktycznie jedną aglomerację. Pojawiły się jednak dodatkowe okoliczności. Z wielką życzliwością i zaangażowaniem odniosły się do naszych planów władze samorządowe Świdnika, które od początku bardzo nas wspierały  na każdym etapie realizacji projektu. Poza tym lokalizacja w Strefie Aktywności Gospodarczej okazała się korzystniejsza finansowo. Zdecydowały więc pomoc władz i rachunek kosztów. Budowę rozpoczęliśmy równo rok temu. Obecnie jest  na ukończeniu. Z końcem sierpnia chcemy już uruchamiać produkcję w nowej fabryce.

W październiku wszystkie jej obszary, obecnie rozproszone w czterech lokalizacjach, zostaną skupione w jednym miejscu – tłumaczy Tomasz Jasłowski.

– Dodatkowo tutejszy rynek pracy oferuje kompetentnych, zaangażowanych i bardzo zmotywowanych pracowników. Region ma bogate tradycje przemysłowe w branży motoryzacyjnej. To bardzo ważny atut dla inwestora, który planuje zaangażować znaczący kapitał, by realizować długoterminowy zamysł biznesowy – dodaje Maciej Nietopiel.

Pierwszy duży sukces

Inwestycja ZE PAK i Grupy Polsat Plus postępowała dwutorowo. Równolegle z budową fabryki rozpoczęto, na razie w tymczasowej bazie, produkcję autobusów. Dzięki temu NesoBus miał możliwość udziału w postępowaniach przetargowych, a to zorganizowane przez władze Rybnika na dostawę 20 autobusów wodorowych, wygrał.

– Pięć autobusów jest już praktycznie gotowych. Czekamy na rozstrzygnięcie przetargu na 30 autobusów dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – mówi T. Jasłowski.

Wydawałoby się, że biznes o nazwie pojazdy zeroemisyjne jest skazany na powodzenie. Polityka Unii Europejskiej i tworzone przez nią regulacje prawne, wręcz zmuszają do organizacji komunikacji miejskiej w oparciu o sprzęt przyjazny środowisku.  Okazuje się jednak, że rzeczywistość nie jest aż tak różowa. Problemem jest finansowanie, a konkretnie brak pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy, który w dużej części  zakłada przeznaczenie środków na elektromobilność. Warte zaznaczenia jest to, że w przypadku postępowania przetargowego ogłoszonego przez  Świdnik na zakup 3 autobusów wodorowych, finansowanie jest już zapewnione dzięki dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz zaciągniętej przez samorząd niskooprocentowanej pożyczki.

Patrzenie w przód

NesoBus jest konstrukcją nowoczesną. Homologację otrzymał w kwietniu ubiegłego roku i od tego czasu jest prezentowany w różnych miastach Polski.

– Oczywiście obserwujemy tendencje rozwojowe, zmieniające się oczekiwania kupujących i wymogi przepisów. Cała konstrukcja i oprzyrządowanie są dziełem naszego biura konstrukcyjno-technologicznego. Warunkiem rozwoju naszej branży jest ogólne tempo wzrostu gospodarki niskoemisyjnej. Pewne parametry zostały określone środkami legislacyjnymi, na przykład stały wzrost udziału pojazdów zeroemisyjnych w transporcie publicznym. Mamy również nadzieję na pojawienie się silnych narzędzi finansowego wsparcia dla produktów wykorzystujących energię zielonego wodoru – wyjaśnia T. Jasłowski.

NesoBus bardzo aktywnie prowadzi promocję na polskim rynku. Jak wyglądają perspektywy eksportowe?

– Obserwujemy szeroką aktywność naszych konkurentów w sprzedaży zagranicznej, skąd otrzymują większość zamówień. My również mamy wiele zapytań spoza Polski jednak obecna koncepcja biznesowa Spółki to koncentracja na zdobyciu doświadczenia na rynku polskim. Kiedy już wyrobimy sobie odpowiednią pozycję, pomyślimy o eksporcie – mówi prezes M. Nietopiel.

NesoBus jest rozwijającą się firmą, stale prowadzącą rekrutację pracowników na różne stanowiska produkcyjne, ale też do działów konstrukcyjnego, technologicznego czy inżynierii produkcji. We wrześniu 2020 roku rozpoczynał działalność z 14 pracownikami. Pod koniec ubiegłego roku było ich już około 50, a obecnie blisko 110. Największe przyspieszenie zatrudnienia planowane jest na okres po uruchomieniu fabryki.

– Nie jest tak, że przyciągamy do siebie pracowników kosmicznymi zarobkami. Okazuje się, że z punktu widzenia ludzi, którzy u nas pracują, ważne są również stabilność zatrudnienia i panujące w firmie pozytywne relacje – podsumowuje dyrektor Jasłowski.

Decyzja spółki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy o budowie fabryki w Świdniku, wzbudziła najpierw zaskoczenie i zdziwienie, a potem zainteresowanie innych inwestorów. Postanowili przyjrzeć się temu miejscu. W efekcie, powstają już potężne hale Panattoni, największego w Europie developera obiektów na działalność produkcyjną i usługową. Wkrótce też zaczną rosnąć mury Triluxa, producenta opraw oświetleniowych.

autobus wodorowy Głos Świdnika NesoBus ZE PAK

Last modified: 29 czerwca, 2023

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł6 milionów kary dla kolejarzy
Następny artykułWdrożenie systemu e-Doręczeń dla biznesu: przygotuj się do obowiązku korzystania z usługi.