A A+ A++

W czwartek, 11 stycznia 2024 roku w Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury w Szymanach odbyła się prezentacja kluczowych inwestycji sfinalizowanych na lotnisku w ubiegłym roku.

Rok 2023 był okresem intensywnego rozwoju dla Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury, który zakończył szereg kluczowych inwestycji mających istotny wpływ na dalszy rozwój lotniska. Warmia i Mazury Sp. z o.o., firma zarządzająca lotniskiem w Szymanach, z sukcesem zakończyła trzy projekty dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020. Łączna wartość zrealizowanych inwestycji w 2023 roku wyniosła prawie 41 mln złotych netto, z czego blisko 23 mln złotych pochodziło z funduszy unijnych.

W ramach tych działań, we wrześniu ubiegłego roku lotnisko Olsztyn-Mazury uruchomiło operacyjnie infrastrukturę̨ wybudowaną w ramach unijnego projektu pt. „Dostosowanie Infrastruktury Lotniska Olsztyn-Mazury do wymogów II kategorii systemu ILS”. Po blisko 3 latach realizacji procesów inwestycyjnych, przygotowania procedur, szkoleń́ personelu, a także certyfikacji przez Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz publikacji danych w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych AIP, na lotnisku mogły odbywać się operacje lotnicze w warunkach ograniczonej widzialności. Tym samym Port Lotniczy Olsztyn-Mazury znalazł się w gronie 9 polskich lotnisk cywilnych umożliwiających wykonywanie operacji lądowania, co najmniej w kategorii II systemu ILS.

Dotychczas, infrastruktura i procedury lotniska umożliwiały wykonywanie operacji precyzyjnego podejścia i lądowania według wskazań przyrządów w kategorii I (CAT I), tj. przy widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR – Runway Visual Range) nie mniejszej niż 550 metrów, a także przy wysokości decyzji (DH – Decision Height) nie mniejszej niż 200 stóp (około 60 metrów). Wysokość decyzji jest związana bezpośrednio z wysokością podstawy, a także stopniem pokrycia nieba przez chmury. Do tej pory operacje startu mogły odbywać się przy wartości nie niższej niż 550 metrów.

Rozbudowa oświetlenia nawigacyjnego drogi startowej i dróg kołowania, podniesienie kategorii systemu ILS do CAT II, a także wdrożenie procedur ograniczonej widzialności (LVP – Low Visibility Procedures), pozwoliły na zwiększenie bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych przy niemalże dwukrotnie niższych minimach. Operacje precyzyjnego podejścia i lądowania według wskazań przyrządów będą mogły odbywać się̨ przy zasięgu widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszym niż 300 metrów, a także przy wysokości decyzji nie mniejszej niż 100 stóp (około 30 metrów).

W przypadku operacji startu, minimalną wartością RVR umożliwiającą̨ bezpieczny start będzie 150 metrów. Możliwość bezpiecznego wykonywania operacji lotniczych w takich warunkach, znacznie ograniczyła sytuacje, w których pasażer nie mógł zrealizować zaplanowanej podroży oraz zminimalizowały ryzyko przekierowań statków powietrznych na inne lotniska. Prace związane z dostosowaniem lotniska do kategorii II były wykonywane przy czynnym operacyjnie lotnisku, co pozawalało na jego nieprzerwane funkcjonowanie. Wartość projektu netto to 16 684 143,30 zł, z czego kwota dofinansowania wyniosła 10 578 217,61 zł.

Kolejnym ważnym projektem zakończonym w 2023 roku jest „Energy Biznes – farma fotowoltaiczna i pompy ciepła.” Inwestycja podzielona została na dwie części: w ramach części I, zainstalowano 5 pomp ciepła o łącznej mocy grzewczej 1500 kW, natomiast w części II wybudowano farmę fotowoltaiczną oraz car-porty parkingowe wraz z niezbędną infrastrukturą o łącznej mocy 950 kW. Jest to jedna z największych inwestycji tego typu na polskich lotniskach, która wpisuje się w strategię „zielonego lotniska” opartą na wdrażaniu ekologicznych rozwiązań, ograniczeniu śladu węglowego oraz redukcji kosztów energii. Wartość projektu netto to 21 546 460,90 zł, w tym wsparcie środków unijnych w wysokości 9 702 893,42 zł.

Trzecim obszarem inwestycji w 2023 roku była realizacja projektu pn. „CAWOK – bezpieczeństwo w strefie RESA Zakup specjalistycznego pojazdu ratowniczo – gaśniczego z wyposażeniem medycznym.” Projekt obejmował dostawę lotniskowego pojazdu ratowniczo-gaśniczego z napędem 6×6, silnikiem wysokoprężnym, czterosuwowym o mocy ponad 700 KM i automatyczna skrzynią biegów. Długość pojazdu to 12 metrów, a jego masa uzbrojonego w środki gaśnicze i sprzęt ratowniczy to około 38 ton. Nowy wóz strażacki pozwoli na zapewnienie 8 kategorii przeciwpożarowej, pozwalającej na obsługę większych samolotów i zwiększy bezpieczeństwo operacji lotniczych. Wartość projektu netto to 3 949 000,00 zł z dofinansowaniem unijnym w wysokości 2 625 000,00 zł.

Rok 2023 był dla Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury czasem intensywnego rozwoju – udało się nam sfinalizować szereg wymagających inwestycji i projektów, które zwiększyły potencjał operacyjny naszego portu, podniosły standardy bezpieczeństwa, wdrożyły ekologiczne  i zrównoważone rozwiązania energetyczne. Nie byłoby to możliwe bez ogromu wysiłku i zaangażowania pracowników lotniska, ale również bez wsparciu Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Dzięki temu, Port Lotniczy Olsztyn-Mazury, jako kluczowy element infrastruktury naszego regionu, może rozwijać się dalej z korzyścią dla województwa i jego mieszkańcówmówi Wiktor Wójcik, Prezes Zarządu Warmia i Mazury Sp. z o.o., zarządzającej Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury w Szymanach.

Źródło: mazuryairport.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułIndian Wells zwiększa pulę nagród
Następny artykułObwieszczenie Burmistrza Miasta i Gminy Sztum