A A+ A++

Warszawski Zarząd Dróg Miejskich opublikował statystyki dotyczące bezpieczeństwa na stołecznych drogach w 2021 roku. Wyniki uznać można za budujące – znacząco spadła chociażby liczba tragicznych zdarzeń z udziałem pieszych. To wynik modernizacji infrastruktury?

W 2021 roku w Warszawie doszło do 700 wypadków. W ich efekcie zginęły 42 osoby, a 750 osób odniosło obrażenia. Dla porównania, jeszcze w 2013 roku, w 1210 wypadkach do jakich doszło  na drogach stolicy zginęły 74 osoby.

Wypadki w Warszawie. Piesi coraz bezpieczniejsi

Liczba wypadków drogowych po raz drugi z rzędu jest znacząco niższa od tysiąca. To dobra wiadomość – oznacza bowiem, że jej poziom utrzymuje się mimo stopniowego ubiegłorocznego luzowania pandemicznych obostrzeń.

Co ciekawe, tylko 13,5 proc. ogółu (94 zdarzenia) wypadków była wynikiem niedostosowania prędkości do warunków. Zdecydowana większość – 20,1 proc. (141 zdarzeń)- to efekt nieudzielenia pierwszeństwa pieszemu, a 19,7 proc. (138 zdarzeń) – nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu.

Pozytywnym zjawiskiem dostrzegalnym na warszawskich drogach w ubiegłych latach jest powoli acz systematycznie malejąca liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych. W 2021 było ich “zaledwie” 19.

Pierwszeństwo pieszych działa w Warszawie? Wiemy, dlaczego

Warto przypomnieć, że w 1 czerwca 2021 weszła w życie nowelizacja prawa o ruchu drogowym rozszerzająca przywileje niechronionych uczestników ruchu drogowego. Na jej mocy pierwszeństwo zyskali wówczas piesi wchodzący na przejście. W przypadku Warszawy systematycznej poprawy bezpieczeństwa pieszych należy jednak upatrywać w systemowym podejściu do problemu zabezpieczenia niechronionych uczestników ruchu i modernizacji infrastruktury.

Warszawa jest jedynym miastem w Polsce, które jeszcze na długo przed zmianami prawa, zdecydowało się na kompleksowy audyt przejść dla pieszych. W latach 2016-2020 bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych przebadano pod kątem ok. 30 kryteriów. W sumie przebadano – uwaga – 4093 nieosygnalizowanych (!) przejść dla pieszych na ulicach, którymi zarządza ZDM.

Audytorzy sprawdzali m.in.:

  • czy pieszy jest widoczny dla kierowcy,
  • czy kierowcy w pobliżu przejścia rozwijają nadmierną prędkość,
  • czy infrastruktura jest w dobrym stanie,
  • czy zebra jest właściwie oświetlona.

Tylko w ubiegłym roku, dzięki danym z audytu, przebudowano 66 przejść dla pieszych, by poprawić na nich bezpieczeństwo.

Piesi giną na przejściach bez sygnalizacji

Warto dodać, że tylko 6,1 proc. wypadków w Warszawie spowodowanych zostało przez … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPijana matka „opiekowała się” swoim 2,5-letnim synem
Następny artykułZatrudniłeś Ukraińców? Musisz to zgłosić