A A+ A++

Ważne wydarzenia w naszym życiu, których doświadczamy corocznie – jak święta czy urodziny – a także te, które zdarzają się od wielkiego dzwonu – śluby czy wyjątkowe jubileusze – to właściwy moment na przygotowywanie podarunku. W dzisiejszej rzeczywistości bardziej niż kiedykolwiek wcześniej mogłoby nim być wsparcie dla innych. Czy chcemy rezygnować z przyjmowania i dawania klasycznych prezentów i połączyć ważne wydarzenia w naszym życiu z mądrym pomaganiem? Jak najlepiej wykorzystać potencjał drzemiący w idei prezentu odpowiedzialnego?

Tradycje prezentowe

Według psychologów radość dawania prezentów jest większa niż z ich przyjmowania. Wartość podarków szykowanych z okazji ważnych wydarzeń w życiu naszych przyjaciół i rodziny określa wypadkowa bliskości relacji, naszych możliwości finansowych, doświadczeń życiowych, okoliczności i okazji zakupowych, a także oczekiwań społecznych. W polskiej kulturze ślubny prezent miał odzwierciedlać status darczyńcy. W ten ważny dzień coraz częściej chcemy jednak dzielić się naszym szczęściem z innymi, dlatego zamiast o przyniesienie kwiatów możemy być poproszeni o wsparcie akcji dobroczynnej w imieniu pary młodej.

Sprawa z prezentami na inne okazje jest mniej oczywista. Szczególnie w roku pełnym wyzwań, jakim jest 2020. Już w pierwszych prognozach wydatków i oczekiwań finansowych na temat zbliżających się świąt Bożego Narodzenia publikowanych przez Provident widać było, że w tym roku Polacy planują przeznaczyć na ich organizację ponad dwa razy mniej środków niż w roku ubiegłym – niecałe 745 zł. W 2019 r. wydatki świąteczne Polaków wynosiły średnio 1521 zł, z czego 36 proc. (547 zł) przeznaczyliśmy na obdarowanie innych [1].

Prezenty odpowiedzialne

Kiedy kupujemy prezenty? Według raportu Deloitte w zeszłym roku najwięcej Polaków wybrało się na zakupy świąteczne między 1 a 15 grudnia, a aż jedna piąta z zakupami wstrzymała się niemal do ostatnich dni przed Wigilią. 7 na 10 osób wybrało sklepy stacjonarne.

W tym roku duża część zakupów przeniesie się zapewne do internetu, w którym w zasięgu kilku klików rozwijają się szerokie możliwości odpowiedzialnego kupowania, również w tzw. sklepach dobroczynnych. Są to sklepy online lub tradycyjne, prowadzone przez organizacje społeczne, które w ten sposób zdobywają środki na swoją działalność statutową. Najbardziej znany jest prawdopodobnie brytyjski Oxfam.

Jeszcze kilka lat temu Forum Odpowiedzialnego Biznesu wskazywało, że tego typu sklepy mają ogromny potencjał rozwoju [2]. Nie mylili się. Sklepy wyglądają coraz bardziej profesjonalnie i atrakcyjnie, mają wersje mobilne, coraz częściej oferują darmową przesyłkę czy okazjonalne zniżki.

Jeśli nawet w asortymencie sklepów dobroczynnych nie znajdziemy tego, czego szukamy na prezent dla naszych bliskich, przy robieniu zakupów można też skorzystać z serwisu fanimani.pl. Serwis ten wspiera organizacje społeczne przy okazji zakupów online.

Również organizacje społeczne mogą wyjść naprzeciw darczyńcom, przygotowując ofertę prezentową uwzględniającą zasobność portfela i odpowiednią okazję. Obecnie większość ogrodów zoologicznych oferuje możliwość adopcji zwierzęcia na cały rok. Jest to koszt przekraczający 600 zł. Czy nie warto dać kupującym możliwość adopcji zwierzęcia na mie … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNie bój się prosić o pomoc – kampania Biała Wstążka
Następny artykułBiblioteka otwarta będzie od wtorku 1 grudnia