A A+ A++

Mówi Wojciech Krogulec, Miejski Rzecznik Konsumentów w Częstochowie:

Wojciech Krogulec: Będzie sekwencyjność roszczeń. To znaczy w pierwszej kolejności konsument będzie mógł żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany, a dopiero w późniejszym czasie w szczególnych przypadkach może żądać obniżenia ceny albo zwrotu ceny. Jeśli chodzi o odpowiedzialność sprzedawcy, tu się nic nie zmienia. Ta odpowiedzialność nadal będzie wynosiła dwa lata. Ważne, że w przypadku sprzedaży towarów używanych nie będzie mogła być już skrócona do roku. Też istotna zmiana – przedawnienie roszczeń z tytułu rękojmi będzie następowało nie po upływie roku od chwili zauważenia wady, ale po upływie sześciu lat, w związku z tym ten termin przedawnienia został znacznie wydłużony.


Przypomnijmy, że od tego roku mamy lepszą orientację w cenach towarów, co powinno pomóc zwalczać nieuczciwe praktyki przedsiębiorców. Zwiększona została również ochrona konsumenta:

Wojciech Krogulec: Te zmiany dotyczą m.in. oznaczania cen. W przypadku promocji zdarzało się często, że przedsiębiorcy celowo zaniżali czy zawyżali ceny po to, żeby stosować obniżkę jako promocję. Natomiast zgodnie z tymi przepisami, które weszły od 1 stycznia, jeżeli przedsiębiorca będzie chciał stosować jakiekolwiek promocje poza ceną po obniżce i przed obniżką, będzie musiał podać również najniższą cenę, która obowiązywała w ciągu 30 dni przed tą promocją. No więc być może w ten sposób wyeliminuje się część tych nieuczciwych przedsiębiorców, którzy takie nieuczciwe promocje chcieli stosować.

Jednym z głównych celów nowych przepisów jest przede wszystkim ochrona kupujących towary i usługi. Dlatego, że dotąd zdarzało się iż przedsiębiorcy wprowadzali klientów celowo w błąd:

Wojciech Krogulec: Jeśli chodzi o produkty, które produkowane są w różnych krajach Unii Europejskiej i podobne produkty nie będą mogły różnić się składem. Mimo że do tej pory rzeczywiście zauważaliśmy, że chemia z Niemiec czy z innych krajów odbiega od naszej chemii, więc miejmy nadzieję, że to definitywnie już odejdzie do lamusa. Również ta sprzedaż w internecie, czyli przedsiębiorca, jeżeli będzie zamieszczał jakiekolwiek opinie, będzie musiał informować o tym, czy zamieszcza tylko pozytywne opinie, czy wszystkie opinie, czy w jakikolwiek sposób ingeruje w treść i oczywiście będą mogły być tylko uczciwe opinie zamieszczane. Nie będzie można nimi w jakikolwiek sposób manipulować.

Wśród zmian, które nastąpiły z dniem 1 stycznia 2023 roku ważne są również te, dotyczące umów zawieranych poza siedzibą danego przedsiębiorstwa.

Warto prześledzić nowe zapisy ustawowe by mieć większą świadomość jako kupujący

– radził rzecznik konsumentów w Częstochowie – Wojciech Krogulec.

Wokół Ciebie dzieją się rzeczy ważne lub zabawne?
Nakręciłeś ciekawy film, zrobiłeś dobre zdjęcie?
Interesuje nas wszystko, co interesuje Ciebie i co dla Ciebie jest ważne.
Napisz do Radia Jura TUTAJ!

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSpór o wynagrodzenie za korzystanie z kapitału – prokonsumencka opinia Rzecznika Generalnego TSUE
Następny artykułMichał Wójcik ma czworo dzieci z różnych związków. Gorzkie wyznanie najstarszej córki…