A A+ A++

Dokładnie 20 lat temu w sieci pojawiły się pierwsze newsy w nowo powstałym portalu miejskim Rybnik.com.pl. Pomysłodawcą powstania portalu był Tomasz Pruszczyński – prezes i jeden z właścicieli agencji interaktywnej OS3 Multimedia.

– Pamiętam, że Tomasz powiedział wówczas, że “musimy rozwijać ten internet, bo to przyszłość i że kiedyś wszyscy będziemy oglądać telewizję w internecie”. Wtedy chyba nikt z nas w to nie wierzył, bo zaczynaliśmy w czasach, kiedy posiadanie stałego łącza internetowego było prawdziwym luksusem – wspomina w programie “Dziękuję, nie słodzę” pierwsza redaktor naczelna Rybnik – Monika Grzesik.

Zobacz także

Pierwsza siedziba redakcji mieściła się w kamienicy przy ulicy Powstańców 1, przy skrzyżowaniu z ulicą Gliwicką. W 2001 roku na parterze mieściła się nieistniejąca już, kultowa cukiernia “U Szytenhelma”.

Co ciekawe, gdy Monika Grzesik rozpoczęła “budowę” nowego serwisu, nie było na kim się wzorować.

– Było to absolutnie pionierskie przedsięwzięcie. Z tego co pamiętam, w Polsce funkcjonowały 2, może 3 serwisy w mniejszych miastach. Musieliśmy więc wziąć kartkę papieru i rozrysować strukturę serwisu według własnego wyczucia i intuicji – podkreśla Monika Grzesik.

Rybnik.com.pl powstawał w czasach, gdy na lokalnym rynku medialnym funkcjonowały tylko media tradycyjne – Dziennik Zachodni, Trybuna Śląska, Nowiny, Gazeta Rybnicka czy Radio 90. Pojawienie się na konferencjach prasowych dziennikarki Rybnik.com.pl wywołało sensację.

– Stanęliśmy przed dużym wyzwaniem zbudowania świadomości marki, ale i wytłumaczenia rybniczanom oraz reklamodawcom czym tak naprawdę jest Rybnik.com.pl. Najprostszym wytłumaczeniem było więc powiedzenie, że Rybnik.com.pl to taka gazeta w internecie – opowiada Monika Grzesik.

Jak ogromny przeskok technologiczny przeszliśmy przez ostatnie 20 lat widać po narzędziach, jakich używali w 2001 roku dziennikarze.

– Pracowałam na komputerze stacjonarnym, który załączał się 10 minut. Na biurku leżał telefon stacjonarny i fax. Po kilku miesiącach od startu redakcji pojawił się pierwszy telefon komórkowy – oczywiście nokia. W teren zabierałam ze sobą jeden z pierwszych aparatów cyfrowych oraz dyktafon na minikasetki. Pamiętam, jaką sensację wywołałam na konferencji prasowej, gdy w 2004 roku przywiozłam sobie z Chin pierwszą empetrójkę z pamięcią 256 MB! – opowiada pierwsza redaktor naczelna Rybnik.com.pl.

Na samym początku silnym punktem Rybnik.com.pl była baza rybnickich firm. W 2001 roku dane teleadresowe firm nie były dostępne w wyszukiwarkach, a tylko i wyłącznie w drukowanych książkach telefonicznych.

Punktem zwrotnym w początkowym okresie działalności Rybnik.com.pl było wprowadzenie możliwości komentowania artykułów przez czytelników. Społeczności rybnickiej trudno było oswoić z nową funkcjonalnością. Zaczęły pojawiać się naciski na redakcję.

– Dzwonili do nas właściciele firm, zaczęły się też pojawiać telefony z urzędu miasta. Pamiętam, że pewnego dnia zadzwonił jeden z wiceprezydentów Rybnika. Był oburzony, bo ktoś w komentarzach odważył się skrytykować jego działania. Oczywiście, jeśli krytyka naszych czytelników była rzeczowa, odmawialiśmy konsekwentnie usuwania komentarzy.

Monika Grzesik rozstała się z redakcją Rybnik.com.pl w 2005 roku. Stery redakcji przejął od niej Wacław Wrana

Dziś Rybnik.com.pl jest największym serwisem miejskim na Śląsku, który co miesiąc odwiedza ponad pół miliona czytelników. To kilkakrotnie więcej niż wynosi liczba mieszkańców Rybnika. W czerwcu 2021 roku serwis odnotował 7,5 miliona odsłon.

Od wielu lat komunikujemy się z naszymi czytelnikami w mediach społecznościowych. Stronę Rybnik.com.pl na Facebooku obserwuje 59 tys. użytkowników, na Instagramie 9 tys., a na You Tubie 6 tysięcy.

Codziennie nowe informacje dla mieszkańców regionu przygotowuje kilku dziennikarzy i fotoreporterów. Współautorami wielu artykułów są sami czytelnicy, którzy aktywnie informują redakcję o tym, co dzieje się w mieście. Tylko w 2020 roku opublikowaliśmy 3905 newsów, 347 galerii, 22 145 zdjęć i prawie 100 materiałów wideo.

Rybnik.com.pl to także autorskie formaty wideo: “Dziękuję, nie słodzę”, a ostatnio Zoom na Rybnik.

Staramy się integrować lokalną społeczność: od 15 lat wybieramy Człowieka Roku Rybnik.com.pl, zorganizowaliśmy 11 edycji spotkań dla przedsiębiorców w ramach cyklu tuBiznes Opener Rybnik.

Osoby związane z Rybnik.com.pl były również inicjatorami akcji społecznej Karny Kopciuch.

Mamy zaszczyt współpracować i budować pozytywny wizerunek wielu firm i instytucji. Wśród nich są globalne marki, ale i małe, lokalne przedsiębiorstwa, między innymi: Eko Okna, Trojan Deweloper, Biostat, Alan Systems, Omnitech (K1), DMS, Castorama, Inżbud, Uliarczyk, Mad Mobil, Gazda Group, Focus Park, Rybnik Plaza, Tenneco, TEB Edukacja, Prevac, Barosz Group, Słońce+, PWSZ w Raciborzu, Eco Solutions, 499.com.pl, Yoobee, Taaka Ryba, Restauracja M17, Hotel Przy Młynie, Guido Beauty czy Juriku Architekci.

Od 2018 roku siedziba redakcji mieści się w Business Center K1.

– W dniu urodzin dziękujemy przede wszystkim Wam – Drodzy Czytelnicy. Bez Was nasza praca nie miałaby żadnego sensu. Pamiętajcie, że nasza redakcyjna skrzynka i Alert są zawsze do Waszej dyspozycji – mówi Wacław Wrana – redaktor naczelny Rybnik.com.pl.

Zobaczcie najnowsze wydanie “Dziękuję, nie słodzę”, którego gościem jest Monika Grzesik – pierwsza redaktor naczelna Rybnik.com.pl:

Obserwuj nasz serwis na:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWielkopolska: Nowe zakażenia koronawirusem. I kolejny dzień bez zgonów
Następny artykułMichał Kubiak Te igrzyska będą wyjątkowe