A A+ A++
Sprzedaż detaliczna nie zawodzi. Polacy ruszyli do sklepów
Sprzedaż detaliczna nie zawodzi. Polacy ruszyli do sklepów
fot. Burst / / Pexels

W maju 2021 r.
dynamika sprzedaży detalicznej ponownie była wysoka i przebiła oczekiwania
ekonomistów. Spada natomiast udział sprzedaży przez internet.

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w maju 2021 r. była o 19,1 proc.
wyższa niż w maju 2020 r. – poinformował Główny Urząd Statystyczny. To wynik lepszy
od oczekiwań ekonomistów, którzy spodziewali się wzrostu o 16 proc.

Sama wysoka roczna dynamika majowej sprzedaży detalicznej to wciąż oczywiście
efekt punktu odniesienia, którym były obostrzenia obowiązujące rok wcześniej oraz sama niepewność konsumentów w trakcie pierwszej fali pandemii i tuż po niej. Nie
zmienia to faktu, że ożywienie w handlu postępuje także w ostatnim czasie –
względem kwietnia sprzedaż detaliczna wzrosła o 8,4 proc. Sporą część tego zjawiska stanowi “odroczony popyt” czyli dokonywanie zakupów, których nie dokonaliśmy w miesiącach poprzednich.

Dzisiejsze dane stanowią utrzymanie dwucyfrowej dynamiki. W kwietniu
sprzedaż wzrosła o 25,7 proc., w marcu
o 17,1 proc., a w lutym
była o 2,7 proc. niższa niż rok wcześniej. W styczniu, po
ponownym zamknięciu galerii handlowych, mocno spadła: była o 6,0 proc.
niższa niż rok wcześniej. Dla porównania, w
grudniu GUS raportował spadek tylko o 0,8 proc. rdr, w listopadzie o 5,3
proc., w październiku o 2,1 proc.

Nieco mniejszy wzrost sprzedaży widać w dynamice w cenach stałych (a więc w
teorii pomijających wpływ inflacji, która w ostatnich miesiącach zdecydowanie
przyspieszyła do blisko 5 proc. rocznie), która w skali roku wyniosła w maju 13,9
proc. wobec 21,1 proc. w kwietniu i oczekiwań na poziomie 14,9 proc.

– W maju 2021 r. największy wzrost sprzedaży
detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r.
odnotowały podmioty handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami
(o 51,2% wobec spadku o 34,0% przed rokiem). Spośród prezentowanych grup wyższą
sprzedaż niż sprzedaż „ogółem” zaobserwowano również w grupach: „tekstylia,
odzież, obuwie” (o 46,1%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt
ortopedyczny” (o 18,5%) – informuje GUS.

Ustąpienie pandemii i części związanych z nią obostrzeń doprowadziło do
spadku sprzedaży przez internet w cenach bieżących (-7,8 proc.). Udział tej
sprzedaży zmniejszył się z 10,8 proc. w kwietniu bieżącego roku do 9,1 proc. w maju.

– Spadek udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano
w większości grup przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa
zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 47,2% przed miesiącem
do 21,3%), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych
sklepach” (odpowiednio z 32,6% do 20,7%) oraz „meble, rtv, agd” (z 27,5% do
18,3%) – wyjaśnia GUS.

Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSiłownia lipiec + sierpień 120 zł
Następny artykułAwaria Google. „Wciąż przestaje działać”. Co zrobić?