W maju 2021 r.
dynamika sprzedaży detalicznej ponownie była wysoka i przebiła oczekiwania
ekonomistów. Spada natomiast udział sprzedaży przez internet.
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w maju 2021 r. była o 19,1 proc.
wyższa niż w maju 2020 r. – poinformował Główny Urząd Statystyczny. To wynik lepszy
od oczekiwań ekonomistów, którzy spodziewali się wzrostu o 16 proc.
Sama wysoka roczna dynamika majowej sprzedaży detalicznej to wciąż oczywiście
efekt punktu odniesienia, którym były obostrzenia obowiązujące rok wcześniej oraz sama niepewność konsumentów w trakcie pierwszej fali pandemii i tuż po niej. Nie
zmienia to faktu, że ożywienie w handlu postępuje także w ostatnim czasie –
względem kwietnia sprzedaż detaliczna wzrosła o 8,4 proc. Sporą część tego zjawiska stanowi “odroczony popyt” czyli dokonywanie zakupów, których nie dokonaliśmy w miesiącach poprzednich.
Dzisiejsze dane stanowią utrzymanie dwucyfrowej dynamiki. W kwietniu
sprzedaż wzrosła o 25,7 proc., w marcu
o 17,1 proc., a w lutym
była o 2,7 proc. niższa niż rok wcześniej. W styczniu, po
ponownym zamknięciu galerii handlowych, mocno spadła: była o 6,0 proc.
niższa niż rok wcześniej. Dla porównania, w
grudniu GUS raportował spadek tylko o 0,8 proc. rdr, w listopadzie o 5,3
proc., w październiku o 2,1 proc.
Nieco mniejszy wzrost sprzedaży widać w dynamice w cenach stałych (a więc w
teorii pomijających wpływ inflacji, która w ostatnich miesiącach zdecydowanie
przyspieszyła do blisko 5 proc. rocznie), która w skali roku wyniosła w maju 13,9
proc. wobec 21,1 proc. w kwietniu i oczekiwań na poziomie 14,9 proc.
Po wzroście o 13,9%r/r sprzedaż detaliczna przekroczyła o 3% poziom sprzed pandemii. W 1kw2021 polska gospodarka wyszła z recesji dzięki przemysłowi, który wczoraj potwierdził swoją siłę. W maju, po odmrożeniu restrykcji dołączył do niego drugi silnik: handel i usługi rynkowe. pic.twitter.com/Rai2hCVF8X
— ING Economics Poland (@ING_EconomicsPL) June 22, 2021
– W maju 2021 r. największy wzrost sprzedaży
detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r.
odnotowały podmioty handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami
(o 51,2% wobec spadku o 34,0% przed rokiem). Spośród prezentowanych grup wyższą
sprzedaż niż sprzedaż „ogółem” zaobserwowano również w grupach: „tekstylia,
odzież, obuwie” (o 46,1%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt
ortopedyczny” (o 18,5%) – informuje GUS.
Ustąpienie pandemii i części związanych z nią obostrzeń doprowadziło do
spadku sprzedaży przez internet w cenach bieżących (-7,8 proc.). Udział tej
sprzedaży zmniejszył się z 10,8 proc. w kwietniu bieżącego roku do 9,1 proc. w maju.
– Spadek udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano
w większości grup przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa
zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 47,2% przed miesiącem
do 21,3%), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych
sklepach” (odpowiednio z 32,6% do 20,7%) oraz „meble, rtv, agd” (z 27,5% do
18,3%) – wyjaśnia GUS.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS