Dziś obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Jest to święto obchodzone już niemal czterdziestu lat. W tym dniu przypomina o tym, jak istotną rolę w gospodarce pełnią umowy o charakterze konsumenckim, a także o tym, że konsument posiada szereg praw, które mają na celu zagwarantować mu poczucie bezpieczeństwa względem posiadających dużo silniejszą z reguły pozycję partnera handlowego – czyli przedsiębiorcy.
15 marca 1962 roku prezydent Stanów Zjednoczonych John F. Kennedy, stojąc przed Kongresem, wypowiedział brzemienną w skutki sentencję: „Consumers, by definition, include us all (…)” – „Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami”. „Konsumenci stanowią największą grupę ekonomiczną w gospodarce, wpływającą oraz pozostającą pod wpływem prawie każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej… ale są oni jedyną ważną grupą, której zdanie często nie jest wysłuchane”.
Prezydent Stanów Zjednoczonych zaprezentował wówczas projekt ustawy o prawach konsumentów (Kennedy’s Bill of Rights) zawierający cztery podstawowe prawa, a mianowicie:
– prawo do bezpieczeństwa,
– prawo do informacji,
– prawo wyboru spośród różnych produktów i usług po konkurencyjnych cenach,
– prawo wyrażania opinii, które mają wpływ na kształtowanie polityki konsumenckiej.
Na pamiątkę tych znamiennych słów międzynarodowa organizacja związków konsumenckich – znana pod nazwą Consumers International – skupiająca 240 organizacji i instytucji konsumenckich ze 120 krajów świata, ogłosiła 15 marca Światowym Dniem Praw Konsumenta. Pierwsze obchody tego święta miały miejsce w 1983 r.
– Z tej okazji chciałbym życzyć wszystkim konsumentom dużo satysfakcji z zawieranych umów i bezproblemowej ich realizacji, w efekcie czego również braku sporów o charakterze konsumenckim i mniejszej ilości pracy dla rzeczników konsumentów – napisał do nas Paweł Rodziewicz, miejski rzecznik praw konsumentów.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS