A A+ A++

Próbne egzaminy ósmoklasisty organizowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną trwają trzy dni. Odbywają się stacjonarnie w szkołach, w reżimie sanitarnym. Udział szkół w próbnych egzaminach jest dobrowolny.

Zgodnie z harmonogramem podanym przez CKE, 17 marca odbył się próbny egzamin z języka polskiego. 18 marca egzamin próbny z matematyki, a 19 marca – próbny egzamin z języka obcego nowożytnego.

Rozprawka lub opowiadanie o bohaterze z lektury

Rozprawka o tym, że w każdym jest coś, co zasługuje na podziw innych lub opowiadanie o spotkaniu z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej – takie tematy do napisania mieli do wyboru uczniowie na próbnym egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego.

Na egzaminie z polskiego uczniowie mieli do rozwiązania 20 zadań. Odnosiły się one m.in. do dwóch tekstów zamieszczonymi w arkuszu: tekstu literackiego i tekstu nieliterackiego. Pierwszy z nich to fragment “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza, drugi to fragment tekstu z “Krótkiego przewodnika po życiu” ks. Józefa Tischnera.

Wśród nich były zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród zadań zamkniętych znalazły się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz i zadania na dobieranie. Zadania otwarte to takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź.

Wśród zadań otwartych jedno brzmiało: Na podstawie przytoczonego fragmentu “Pana Tadeusza” napisz, w jaki sposób Sędzia dba o dobre samopoczucie gości. Nie cytuj sformułowań z arkusza”. Inne zadanie otwarte brzmiało: “Na popularnym internetowym forum rozpoczęła się dyskusja na temat: Czy warto pielęgnować dawne zwyczaje? Zabierz głos w dyskusji. Przedstaw swoje stanowisko i poprzyj je dwoma argumentami.

Jeszcze inne zadanie zilustrowane było ilustracjami okładek pięciu książek; były to: Henryk Sienkiewicz “Latarnik”, Adam Mickiewicz “Dziady, część II”, Henryk Sienkiewicz “Quo Vadis”, Aleksander Fredro “Zemsta”, Juliusz Słowacki “Balladyna”. Polecenie w tym zadaniu brzmiało: “Wybierz dwie okładki i uzasadnij związek zamieszczonego na każdej z nich elementu graficznego z treścią każdej z wybranych lektur”.

Uczniowie musieli też streścić cytowany w arkuszu fragment tekstu Tischnera. Do tego tekstu odnosiło się też kilka zadań zamkniętych i otwartych.

Uczniowie musieli także napisać wypracowanie na jeden z dwóch zaproponowanych w arkuszu tematów. Jeden z nich to temat o charakterze argumentacyjnym, drugi to temat o charakterze twórczym.

Pierwszy z tematów do wyboru brzmiał: “W każdym jest coś, co zasługuje na podziw innych. Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność tego stwierdzenia. W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz innego utworu literackiego”.

Drugi z zaproponowanych tematów brzmiał: “Napisz opowiadanie o spotkaniu z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej, który przekonał Cię podczas spotkania, że w życiu warto podejmować ryzyko. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową”.

Lista lektur obowiązkowych dla klas VII i VIII w roku szkolnym 2020/2021

W arkuszu przywołano listę lektur obowiązkowych dla klas VII i VIII w roku szkolnym 2020/2021, zgodną z wymaganiami egzaminacyjnymi: Charles Dickens “Opowieść wigilijna”; Aleksander Fredro “Zemsta”; Jan Kochanowski – wybór fraszek i trenów, w tym tren VII, VIII; Aleksander Kamiński “Kamienie na szaniec”; Adam Mickiewicz – “Reduta Ordona”, “Śmierć Pułkownika”, “Świtezianka”, “Dziady część II”, “Pan Tadeusz” (całość); Antoine de Saint-Exupéry “Mały Książę”; Henryk Sienkiewicz – “Quo Vadis”, “Latarnik”; Juliusz Słowacki – “Balladyna”

Nowe zasady egzaminu ósmoklasisty

Decyzją ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka w związku z epidemią i koniecznością prowadzenia edukacji zdalnej egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny w 2021 r. będą przeprowadzone wyjątkowo na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie jak w ubiegłych latach na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Wymagania stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, które były podstawą przeprowadzania egzaminów w latach ubiegłych.

Arkusze egzaminacyjne na próbne egzaminy ósmoklasisty zostały przygotowane w oparciu w wymagania egzaminacyjne, które będę obowiązywać na egzaminach w maju tego roku.

– Pragnę również zwrócić uwagę na to, że zadania w teście diagnostycznym mogą dotyczyć zagadnień lub lektur obowiązkowych nieomawianych na lekcjach do połowy marca br. Uprzejmie proszę o poinformowanie ósmoklasistów oraz – jeżeli to możliwe – również ich rodziców o przyczynie ewentualnych trudności w rozwiązywaniu niektórych zadań w teście w takiej sytuacji oraz możliwości powrotu do nierozwiązanych zadań po realizacji danego zagadnienia na lekcjach – wskazał dyrektor CKE.

Egzamin ósmoklasisty

Egzamin ósmoklasisty to konsekwencja wprowadzenia reformy edukacji – wydłużenia nauki w szkołach podstawowych z sześciu do ośmiu lat. W tym roku przeprowadzany będzie po raz trzeci. Odbędzie się w dniach 25-27 maja.

Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Jeśli uczeń z powodów zdrowotnych lub losowych nie będzie mógł przystąpić do egzaminu w maju, to będzie go pisał w drugim terminie w czerwcu. Wynik egzaminu wpływa na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej.

KJ

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułFed wspiera gospodarkę oraz rynki finansowe
Następny artykułWrocław: Będzie kolejna zmiana cennika MPK? Radni złożyli wniosek o obniżkę