A A+ A++

Półtora roku temu zadebiutował standard DisplayPort 2.1, teraz na targach CES 2024 VESA (Video Electronics Standards Association) przedstawiło światu nieco zmodyfikowaną edycje standardu w wersji 2.1a. Choć warto zaznaczyć, że w dniu pisania tej aktualności na rynku jedynie AMD wykorzystuje DP 2.1 w swoich kartach graficznych Radeon. Nowy standard ma przynieść więcej udogodnień dla użytkowników i nieco zwiększyć transfery przy wykorzystaniu złącz UHBR.

VESA na targach CES 2024 zaprezentowała nowy standard DisplayPort 2.1a, który ma przynieść więcej udogodnień dla użytkowników oraz zbiór protokołów krytycznego bezpieczeństwa dla wyświetlaczy samochodowych Automotive Extension Services.

VESA na targach CES 2024 prezentuje nowy standard DisplayPort 2.1a, który umożliwia korzystanie z dłuższych przewodów [1]

VESA przedstawia specyfikację standardu DisplayPort 2.1. Główna nowość to poprawiona współpraca z interfejsami USB 4 i USB-C

Nowy standard de facto dotyczy jedynie standardu wtyczek UHBR 13.5, czyli tak zwanego dużego DisplayPort-a. Dotychczas w standardzie DP 2.1 specyfikacją dla tego typu złącza było DP40. Jednak w nowym standardzie DP 2.1a, zostaje ono zamienione na specyfikacje DP54. Ma to zwiększyć transfery dla czterech liniach do 54 Gb/s z wcześniejszych 40 Gb/s. Wcześniej osoby, które potrzebowały przepustowości nieco wyższej od 40 GB/s, musiały sięgnąć po przewody DisplayPort 2.1 ze złączami USB-C zgodnymi z DP80 (80 Gb/s). Co ograniczało ich względem długości przewodu do 1 m. Teraz może się to zmienić, ponieważ przewody 2.1a w specyfikacji DP54 i złączami UHBR 13.5 mogą pasywnie przesłać obraz na długość 2 m, co powinno pozwolić na większą swobodę dla użytkowników.

VESA na targach CES 2024 prezentuje nowy standard DisplayPort 2.1a, który umożliwia korzystanie z dłuższych przewodów [2]

VESA przedstawia finalny projekt kabli DP40 oraz DP80, zgodnych z najnowszym standardem DisplayPort 2.0

Automotive Extension Services to zbiór protokołów, które zostały zaimplementowane ze standardami DisplayPort 2.1a i eDP 1.5a. Pierwotnie AES powstał dla wyświetlaczy samochodowych, aby zwiększyć bezpieczeństwo w krytycznych momentach. Odbywa się to za pomocą bezpieczeństwa funkcjonalnego dla głównej ścieżki danych i metadanych, które wykorzystują wielomianowe sygnatury matematyczne CRC (Cyclical Radivalical Redundancy Check) o bardzo wysokim poziomie bezpieczeństwa dla każdej klatki danych wideo na ścieżce. Gwarantuje to, że klatka nigdy nie zostanie pominięta ani powtórzona, dzięki czemu krytyczne zdarzenia są zawsze rejestrowane i nigdy nie zostaną pominięte. Protokół zawiera również bardziej zaawansowane profile opcjonalne, które zapewniają bezpieczeństwo funkcjonalne kanału DisplayPort Aux, który przenosi dane poleceń i sterowników poprzez sprawdzanie integralności danych i szyfrowanie. Jednakże dla bliższego nam DisplayPort-a 2.1a przynosi to poprawę jakości trybu MST (Multi-Stream Transport) dla wielu monitorów korzystających z jednego przewodu źródłowego, gdyż wcześniej przy tej funkcji mogły pojawiać się zakłócenia.

Źródło: VESA

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułFBI zajęło się zgłoszeniem ataku terrorystycznego. Sprawcą żartu był 15-latek z Chorzowa!
Następny artykułNiezwykły przeźroczysty ekran na krysztale Swarovskiego