Międzyuczelniany zespół badacze koordynowany przez University of Calgary (Kanada)przeanalizował dziecięce wstrząśnienia mózgu, uwzględniając takie czynniki jak status społeczno-ekonomiczny, płeć, ciężkość obrażeń, wcześniejszą historię obrażeń głowy oraz to, czy w momencie urazu doszło do utraty przytomności. Okazało się, że wstrząśnienie w żadnych warunkach nie miało klinicznie znaczącego wpływu na IQ i inteligencję.
Badanie obejmowało 866 dzieci w wieku 8-16 lat przyjętych na oddziały ratunkowe w szpitalach w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. 566 z nich doznało wstrząśnienia mózgu, 300 – innych urazów ortopedycznych. Jakiś czas (od trzech dni do trzech miesięcy) po urazie uczestnicy mieli za zadanie wykonać standardowe testy oceniające ich iloraz inteligencji.
– Oczywiście istnieje wiele obaw dotyczących wpływu wstrząśnienia mózgu na dzieci, a jedną z największych jest to, czy wpływa on na ogólne funkcjonowanie intelektualne dziecka – mówi dr Keith Yeates, jeden z autorów publikacji w „Pediatrics” (http://dx.doi.org/10.1542/peds.2022-060515).
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS