A A+ A++
W trakcie kontroli prowadzonej przez Urząd Gminy – rozliczenia rocznego okazało się, że na listach płac nie zostały uwzględnione refundacje na pracowników z Powiatowego Urzędu Pracy. Czy jest możliwość wykazania-dodania faktur, które w tym rozliczeniu nie zostały uwzględnione a mogą być finansowane z dotacji. Faktury te były opłacane z konta dotacyjnego. Czy można złożyć korektę rozliczenia rocznego?

Zasady rozliczenia dotacji

Odpowiedź:

Tak jest możliwość korekta dodania faktur, które w tym rozliczeniu nie zostały uwzględnione a mogą być finansowane z dotacji. Można złożyć korektę rozliczenia rocznego.

Uzasadnienie:

Tryb udzielania i rozliczania dotacji powinien zostać określony w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do udzielenia dotacji art. 38 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

Rozliczenie dotacji to dowód poniesienia w roku rozliczeniowym wydatków kwalifikowanych z art. 35 ust. 1 ustawy na równowartość otrzymanej kwoty dotacji rocznej.

Jeśli organ dotujący odmówi kwalifikowalności wydatku przedstawionego do rozliczenia dotacji rocznej bo nie mieści się w grupie wydatków kwalifikowanych nie jest to równoznaczne z wystąpieniem zobowiązania z tytułu zwrotu dotacji niewykorzystanej w rozumieniu art. 251 ustawy o finansach publicznych lub zobowiązania do zwrotu dotacji wydatkowanej niezgodnie z jej przeznaczeniem, w rozumieniu art. 252 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy.

Podmiot może dysponować dowodem poniesienia w roku kalnedarzowym innego wydaktu który się mieści w przeznaczeniu dotacji a którego wcześniej nie przedstawił w rozliczeniu dotacji.

Pismo RIO w Gdańsku znak: RP.0441/64/1/1/2018 z 10 stycznia 2018 r.

(…)Ustosunkowując się jedynie ogólnie do podanej problematyki, wskazuję, że była ona przedmiotem analizy tut. Izby w piśmie z dnia 6 sierpnia 2014 r. (znak RP.0441/in./57/34834/2014) oraz w piśmie z dnia 14 maja 2015 r. (znak RP.0441/in/10/l/2015). W obu wspomnianych pismach wydanych na kanwie wówczas obowiązującego art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty [przepis uchylony z dniem 1 stycznia 2018 r. na mocy ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r. poz. 2203)] podkreślono, że, co prawda ustawa ta nie reguluje kwestii związanych ze składaniem korekty rocznego rozliczenia dotacji, to jednak w kompetencji organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego pozostaje kwestia ustalenia tego zakresu przedmiotowego w stosownej uchwale.

W tym miejscu przytoczyć można stanowisko zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 grudnia 2016 r. (sygn.akt II GSK 727/15) gdzie w kontekście ww. art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty wskazano, że: Pojęcie rozliczanie, użyte w tym przepisie przez ustawodawcę, rozumieć należy, jako upoważnienie do określenia trybu rozliczania dotacji rozumianego jako czynności z zakresu księgowości i rachunkowości, zaś termin rozliczania winien oznaczać zasady i terminy zgłaszania ewentualnej korekty danych stanowiących podstawę naliczania dotacji, a także zwrotu niewykorzystanej dotacji. Co nadto istotne, w ww. pismach zaakcentowano również, że nawet brak takich regulacji w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, nie oznacza jednocześnie braku możliwości dokonania korekty przez podmiot prowadzący niepubliczne przedszkole. Wymieniona koncepcja została poparta również wybranym orzecznictwem sądowo – administracyjnym. Końcowo warto zauważyć, że zakres przedmiotowy dokonanej korekty nie może być jednak dowolny, bowiem winien pozostawać w zgodzie w innymi regulacjami ustawy o systemie oświaty, w tym m.in. z uchylonym z dniem 1 stycznia 2018 r. – przepisem art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty, który wyznaczał dopuszczalny zakres przedmiotowy finansowania niepublicznych placówek oświatowych.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku podtrzymuje ww. kierunek interpretacyjny w odniesieniu do dotacji, do których ma zastosowanie m.in. ww. art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, na mocy regulacji prawnych ujętych w rozdziale 12 (Przepisy przejściowe i końcowe) ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, które z kolei dotyczą sposobu postępowania w zakresie ustalania wysokości i przekazywania dotacji, czy jej rozliczania za okres sprzed wejścia w życie tej ostatniej ustawy, w tym za rok 2016 (art. 91, art. 97).

Niezależnie od powyższego wskazuję, że w uchwale Nr XIV/143/2015 Rady Gminy ….. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystywania dotacji z budżetu Gminy dla niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego oraz gimnazjów prowadzonych przed podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego na terenie Gminy (z późn. zm.) – która posiadała m…….oc obowiązującą w odniesieniu do rozliczenia dotacji za 2016 r. – w jej § 12 przewidziano możliwość m.in. składnia korekt rozliczeń związanych z udzielonymi dotacjami (…)

Podstawa prawna

Ustawa z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 17 ze zm.),

Barbara Jarosz
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPożar altanki w Szymanach
Następny artykuł59-latek który zginął w pożarze cierpiał na zbieractwo. Policja i MOPS byli bezradni