Rajd Lipawy – powstały w 2013 roku – po raz jedenasty był częścią europejskiego czempionatu. W pierwszych trzech latach rywalizacja odbywała się w zimowych warunkach.
Organizatorzy – szykujący się do przyszłorocznego debiutu w WRC – przygotowali dziesięć odcinków specjalnych o łącznej długości prawie 184 kilometrów.
Ostatnia pętla składała się z powtórek prób: Liepieni i Krogzemji. Oesowe podium pierwszej z nich utworzyli: Mikko Heikkila i Samu Vaaleri, Mads Ostberg i Patrik Barth [+2,2 s] oraz Martins Sesks i Renars Francis [+2,6 s].
Na Krogzemji 2 walczono o dodatkowe punkty w formacie Power Stage. Swoją dominację potwierdzili Sesks i Francis, zgarniając komplet pięciu oczek. Decydowały setne części sekundy. Rezultat podany z dokładnością do dziesiątych części wskazywał na remis z Paddonem i Kennardem. Josh McErlean i James Fulton stracili 2,4 s.
Niespełna miesiąc po triumfie w ORLEN 79. Rajdzie Polski, Sesks i Francis cieszyli się z drugiego tegorocznego zwycięstwa. Łotysze obronili też swoją domową wygraną sprzed roku. Byli najlepsi na siedmiu próbach i na mecie ich przewaga nad Paddonem i Kennardem wyniosła 41,4 s. Podium uzupełnili Ostberg i Barth [+1.04,0].
– Idealnie! To był wyjątkowy weekend. Patrzcie na tych kibiców. Dziękuję MRF Tyres i zespołowi – cieszył się Sesks.
– Chcieliśmy pełnej puli punktów na tym oesie. Generalnie był to udany weekend. Przed nami jednak kolejne rajdy. Pierwsza połowa sezonu była dobra – podsumował Paddon.
– Jestem zadowolony. Nie było idealnie, chwilami mieliśmy trochę problemów na oesach, ale jest podium i trzeba patrzeć pozytywnie. Weekend pełen walki – analizował Ostberg.
Udana finałowa próba dała czwarte miejsce Joshowi McErleanowi i Jamesowi Fultonowi [+1.23,8]. Irlandczycy odebrali je Robertowi Virvesowi i Craigowi Drew [+1.27,7], którzy narzekali na nie w pełni sprawny samochód. Mathieu Franceschi i Jules Escartefigue finiszowali na szóstym [+1.29,5], a Mikko Heikkila i Samu Vaaleri na siódmym miejscu [+1.38,4]. Ósma pozycja to wynik Georga Linnamae i Jamesa Morgana [+1.51,5].
– Ostatnie miesiące były dla Jamesa trudne, ale przyjechał tutaj i spisał się znakomicie. To wynik dla niego – podkreślił McErlean, mówiąc o swoim pilocie, do niedawna nawigatorze tragicznie zmarłego Craiga Breena.
– Nie wiem, jakie to problemy. Coś z elektryką. Zawsze tak się dzieje, gdy tego nie potrzebujemy. Nie najłatwiejszy weekend, ale OK – denerwował się Virves.
– Zobaczymy, co zrobi Josh. Nie był to łatwy oes. Dziękuję Michelinowi, dziękuję zespołowi. Mamy metę i trochę punktów – meldował Franceschi.
– Ślisko, ale fajnie. Cały czas gaz w podłodze. Szkoda wczorajszej usterki, ale jest jak jest. Szczęśliwie udało się to wczoraj rozwiązać – mówił Heikkila.
– Trudny oes. Generalnie dzisiaj jestem rozczarowany, ale trzeba brać, co jest. Po kwalifikacjach wydawało się, że będzie gorzej – przekazał Linnamae.
Rozczarowani z Łotwy wracać będą Efren Llarena i Sara Fernandez. Mistrzowie Europy zmienili Fabię RS na evo, ale byli dopiero dziewiąci [+2.18,3]. Dziesiątkę zamknęli Simone Campedelli i Tania Canton [+2.27,4].
– Dawaliśmy z siebie wszystko, ale brakowało odpowiedniej prędkości. Wrócimy silniejsi – zapowiedział Llarena.
– Cieszę się, że ukończyliśmy tak trudny rajd. Dzięki zespołowi i MRF. Liczę, że poprawiłem trochę swoją jazdę – powiedział Campedelli.
Jon Armstrong i Cameron Fair wygrali kategorię ERC3 oraz klasę RC3. Drugie miejsce w klasie (dziewiętnaste w generalce, [+6.29,0]) zajęli jadący poza punktami mistrzostw Europy: Hubert Laskowski i Michał Kuśnierz – najlepsi z polskich załóg, które pojawiły się na Łotwie. Do Armstronga stracili 1.18,0.
Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot zamknęli drugą dziesiątkę generalki [+6.48,6]. Za sobą mieli Jakuba Matulkę i Daniela Dymurskiego [+7.14,2] – drugich w ERC3, trzecich w RC3. Piotr Parys i Damian Syty finiszowali 18,3 s za Matulką. Aleksander Terlecki i Marcin Szeja zakończyli Rajd Lipawy w połowie trzeciej dziesiątki klasyfikacji generalnej [+9.17,0].
W ERC4, czyli europejskiej ośce, wygrali Ola Nore jr i Torstein Eriksen, jednocześnie najlepsi w ERC Junior.
W tabeli kierowców nadal prowadzi Paddon ze 113 punktami. Sesks zgromadził 83 oczka, a Ostberg 69.
Kolejną – piątą już – rundą sezonu FIA ERC 2023 będzie Royal Rally of Scandinavia, zaplanowany w dniach 7-8 lipca.
W zakończonej wczoraj rundzie łotewskiego czempionatu za Sesksem i Laskowskim, a przed Terleckim sklasyfikowano Tymoteusza Abramowskiego i Łukasza Jastrzębskiego.
Wyniki Rajdu Lipawy:
1. Martins Sesks/Renars Francis Skoda Fabia RS Rally2 1:22.47,4
2. Hayden Paddon/John Kennard Hyundai i20 N Rally2 +41,4 s
3. Mads Ostberg/Partrik Barth Citroen C3 Rally2 +1.04,0
4. Josh McErlean/James Fulton Hyundai i20 N Rally2 +1.23,8
5. Robert Virves/Craig Drew Ford Fiesta Rally2 +1.27,7
6. Mathieu Franceschi/Jules Escartefigue Skoda Fabia Rally2 evo +1.29,5
7. Mikko Heikkila/Samu Vaaleri Skoda Fabia Rally2 evo +1.38,4
8. Georg Linnamae/James Morgan Hyundai i20 N Rally2 +1.51,5
9. Efren Llarena/Sara Fernandez Skoda Fabia Rally2 evo +2.18,3
10. Simone Campedelli/Tania Canton Skoda Fabia Rally2 evo +2.27,4
…
19. Hubert Laskowski/Michał Kuśnierz Ford Fiesta Rally3 +6.29,0
20. Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot Ford Fiesta Rally2 +6.48,6
21. Jakub Matulka/Daniel Dymurski Ford Fiesta Rally3 +7.14,2
22. Piotr Parys/Damian Syty Ford Fiesta Rally3 +7.32,5
25. Aleksander Terlecki/Marcin Szeja Skoda Fabia Rally2 evo +9.17,0
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS